Jarenlang slaagde de stad Leeuwarden er niet in de door de gemeente
gewenste aantallen nieuwbouwwoningen te halen. Volgens wethouder Bilker
gaat dat nu waarschijnlijk toch lukken.
Uit de Leeuwarder Courant van 20-8-2001:
LEEUWARDEN - De bouw van nieuwe woningen in Leeuwarden heeft eindelijk
het tempo bereikt dat de gemeente voor ogen staat. In de eerste zeven
maanden van dit jaar zijn er 315 woningen aan de voorraad toegevoegd,
oftewel 45 per maand. Dit bouwtempo benadert de planning, die uitgaat
van 50 woningen per maand.
[Dus 600 per jaar. Gaat dan vooral om dure
koopwoningen. Uit de lijstjes die Jan Post geregeld publiceert valt de
conclusie te trekken dat de verkoop echter niet zo hard loopt. De
gemiddelde huizenprijs voor bv. Zuiderburen in de periode januari t.m.
juli was fl. 385.000,- De prijzen van de nu net nieuw opgeleverde huizen
zitten daar nog niet bij.
Het Bredase bedrijf Digimmo zette de cijfers
die uit het Kadaster komen voor heel Nederland op internet en met behulp
van de postcode is zo een beeld te krijgen van het prijspeil per buurt
en per wijk.]
CDA-wethouder Bearn Bilker (volkshuisvesting) constateert dat de
Leeuwarder woningbouwproductie hiermee eindelijk op stoom is gekomen. De
afgelopen drie jaar kwamen er maar 800 woningen bij, terwijl was
uitgegaan van 1750. [Men loopt dus 950 woningen achter op de eigen
planning.] Als Leeuwarden er in zou slagen volgend jaar duizend huizen
bij te bouwen, zou toch goeddeels zijn voldaan aan de verdelingsafspraak
met de buurgemeenten.
[Beetje vreemde redenering: Men moet al 950 woningen 'inhalen' en men
moet 50 huizen per maand bouwen dit jaar. 950 plus 600 (12 X 50) is 1550
huizen dit jaar opleveren is 129 woningen per maand neerzetten. Het
tempo ligt nu op 45 huizen per maand in dit jaar, zo is gesteld.
Kortom: Deze productieachterstand is m.i. eind volgend jaar niet
ingehaald. Als Leeuwarden niet voldoet aan de verdelingsafspraak ofwel
zijn 'contingent' (aantal woningen dat gebouwd mag worden) niet haalt,
gaat het totaal-contingent in de herverdeling en krijgen de omringende
gemeenten meer contingent. Volgens de laatste berichten bestaan de
kopers echter nog steeds voor 75 procent uit Leeuwarders en het hoeft
dan ook geen verwondering te wekken dat straks wel weer zal blijken dat
het inwonertal van de gemeente nauwelijks is gestegen. En daar ging het
toch vooral om: Mensen met geld naar Leeuwarden lokken terwille van het
'draagvlak van de voorzieningen' onder het motto dat je grote koeien
beter kunt uitmelken dan kleine koeien. Denk bv. hierbij aan de
Onroerende Zaak Belasting...]
"Mar wy moatte wol realistysk bliuwe", waarschuwt Bilker. [Vertaald:
"Wij moeten wel realistisch blijven."] "Wy bouwe foar de eigen wentemerk
mei syn eigen omstannichheden."
[Vertaald: "Wij bouwen voor de eigen
woningmarkt met zijn eigen omstandigheden."
Zoals we al eerder
betoogden: Leeuwarden sloopt en bouwt zichzelf kapot. Als ooit de
stofwolken zijn opgetrokken zal blijken dat men hiermee vooral
Leeuwarders heeft verplaatst, dat de heren aannemers en
projectontwikkelaars weer flink hebben verdiend, dat de mensen weer tot
hun nek in de hypotheekschuld zitten en dat de lagerbetaalden nog veel
meer moeite hebben dan nu om betaalbare woonruimte te huren of te
kopen.]
Mocht blijken dat Leeuwarden z'n quotum niet helemaal heeft benut, dan
moet dat volgens Bilker niet onmiddellijk uitmonden in een herverdeling.
"Der moat ek sjoen wurde nei wat der boud wurdt en wat de mooglikheden
binne."
[Vertaald: 'Er moet ook worden gezien naar wat er wordt gebouwd
en wat de mogelijkheden zijn.' Bilker ziet het zwerk kennelijk al
drijven. Zien naar wat er wordt gebouwd? Huizen vanaf 4 ton bv. dubbel
tellen of zo? En wat zijn dan die mogelijkheden en kennelijke
onmogelijkheden? Dat nog duurder bouwen helemaal onverkoopbare huizen
oplevert?
Bovendien: Precies hetzelfde verhaal kunnen de buurgemeenten
ook houden...]
Nog altijd ondervindt Leeuwarden enige concurrentie van buurgemeenten,
die jarenlang gewend waren de Leeuwarder bevolkingsaanwas af te romen
met hun aanbod van relatief dure, ruime kavels in een landelijke
omgeving.
[Nee, de grondkavels daar waren en zijn juist goedkoper dan in
de gemeente Leeuwarden. Vooral Zuiderburen is qua grondprijs erg duur;
bijna Randstadniveau...
Kortom: Voor hetzelfde geld had en heb je meer
bouwgrond bij de dorpen ofwel: Flink wat grond om het huis en de buren
op enige afstand.]
De stad zou graag zien dat er op het platteland ook meer voor de smalle
beurs en voor ouden van dagen werd gebouwd.
[Bouwen voor de smalle beurs
is hedentendage in het nagenoeg subsidieloze tijdperk m.i. niet meer
mogelijk. Een behoorlijke huurwoning neerzetten 'in het weiland' zou
m.i. op dit moment ongeveer een huur van fl. 1400,-/maand moeten doen; dus
een huur ver boven de absolute huursubsidiegrens. Deze regeling stopt
bij een huur van pakweg fl. 1150,- ]
Zoals zijn collega's in alle grote steden werkt Bilker op meer fronten
aan een ander huizenaanbod.
[Kortom: Leeuwarden hoort bij de grote
steden?? Wat een onzin; m.i. hoort Leeuwarden zelfs niet bij de G-zoveel
van middelgrote steden. Middelgroot zijn betekent m.i. toch minimaal
100.000 inwoners hebben. Een stad als Groningen is bv. al twee maal zo
groot als Leeuwarden. Leeuwarden is gewoon weer eens bezig op de manier
zoals ze zo vaak bezig waren: Mateloze zelfoverschatting van hoe
belangrijk Leeuwarden wel niet is. Ik voorzie echter op termijn dat
feitelijk Heerenveen de hoofdstad van Friesland wordt; niet
Leeuwarden...]
Onder impuls van de rijksregeling voor stedelijke vernieuwing worden
complexen huurwoningen gesloopt om meer variatie in achterstandswijken
aan te brengen.
[De propaganda draait weer op volle toeren: Huurwoningen
die men wil slopen staan in 'achterstandswijken'. Achterstand waarop?
Achterstand met wie/wat? Achterstand van wie/wat? Herstructurering heet
dit in het jargon. Dat wil zeggen: Met de dictatuur van het
ultra-liberalisme op de achtergrond als de werkelijke drijvende kracht
de volkshuisvesting vernietigen, daar is deze gedienstige politicus mee
bezig.]
Daarnaast worden huurhuizen - soms met hele straten tegelijk - aan de
bewoners verkocht.
[Gemeld is echter dat in Aldlān op dit moment Nieuw
Wonen Friesland geen huurders meer zit te pushen om hun
'pakhuiswoningen' (twee onder 1 kap huizen) te kopen, zoals vorig jaar
toen zij daar de huren met een extra procent bovenop de gewone
huurverhoging verhoogden om de huurders eruit te treiteren. Woningen
verkopen in Aldlān schijnt niet meer zo te lopen; ook de huizen die
altijd al koophuizen waren worden niet zo snel verkocht.]
Staatssecretaris Johan Remkes wil dat de gemeenten er nog een schepje
bovenop doen, maar volgens Bilker is dit in ieder geval voor Leeuwarden
niet reëel. "De ferkeap fan hierwenten is net in doel op himsels.
Boppedat binne wy al ier ūteinset mei de ferkeap fan wenten oan
hierders. De 250 yn it jier, dr't it ryk oer praat, is foar ūs dan ek
in boppegrins."
[Vertaling: "De verkoop van huurwoningen is geen doel op
zichzelf. Bovendien zijn wij al eerder begonnen met de verkoop van
woningen aaan huurders. De 250 per jaar waar het rijk over spreekt, is
voor ons dan ook een bovengrens."
Is verkoop een doel of een middel?
Voor Remkes is het een doel op zich. Hij ziet graag dat meer mensen een
eigen woning bewonen. Anderzijds zou huren of kopen als twee
gelijkwaardige alternatieven ook in behoren te houden dat er ook
voldoende huurwoningen overblijven. Zeker voor starters op de
woningmarkt is meteen maar kopen bij de huidige prijzen vaak niet
weggelegd. Ondanks koopsubsidie voor lagere inkomens is in principe
huren altijd nog makkelijker dan kopen. Kopen vereist dat je eerst je
bank over de streep trekt om je een hypotheek te verstrekken; een
woningcorporatie kijkt alleen maar of je (al dan niet met huursubsidie)
de maandhuur kunt betalen.
Als de verkoop van huurwoningen voor Bilker
overigens geen doel op zich is, maar kennelijk een middel, op welk doel
is dat middel dan gericht? Dat blijft mistig. De door Bilker toegezegde
beleidsnota over hoe te handelen bij complexgewijze verkoop van
huurwoningen door woningcorporaties ligt er ook nog steeds niet.]
Als voorbeeld noemt Bilker het Rode Dorp. "Wy wolle earst it risico
weinimme, dat it op 'en duer in twadde Fegelinwyk wurdt. Der moatte
wettertichte fspraken komme oer it underhāld."
[Vertaling: "Wij willen
eerst het risico wegnemen dat het op den duur een tweede Vegelinwijk
wordt. Er moeten waterdichte afspraken komen over het onderhoud."
Voorkomen dat het 'een tweede Vegelinwijk wordt' kun je nooit helemaal.
Daar was de grootste kwaal: Particuliere verhuurders. De remedie
daartegen is bekend: Zet in de koopacte een zelfbewoningsclausule plus
boetebeding plus kettingbeding voor de volgende koper.
Dan die
'waterdichte afspraken over het onderhoud': Ik zie nog het meeste in een
vereniging op vrijwillige basis die per woning een bepaald bedrag
meekrijgt van de verkopende corporatie en waarvan je lid wordt en
waaraan je ook een onderhoudsbijdrage betaalt. In ruil daarvoor doet de
vereniging collectief bv. het casco en het schilderwerk qua onderhoud.
Wie niet lid wil worden moet zelf het casco van zijn huis maar op eigen
kosten onderhouden. Op het laatste moment lid worden net nadat de
vereniging heeft besloten om buitenom te schilderen zou er in mijn
optiek niet bij zijn: Dan zou men in dat geval tevens de jaarbijdrage
van bv. de drie voorgaande jaren in de kas moeten storten plus zijn
contributie met terugwerkende kracht. Soort 'inkoop' dus in de
vereniging. Ik zou ook na laten gaan of een bepaling in de koopacte dat
men altijd is gehouden een onderhoudsbijdrage aan de vereniging te
betalen, juridisch haalbaar is.
M.a.w.: Houdt dat stand bij een rechter
als iemand niet betaalt? N.b.: Dit dus geheel los van de vraag of men
zijn lidmaatschapsgeld/contributie betaalt of niet, bv. omdat men geen
lid wil zijn. Dat laatste zou ik dus vrij willen laten.
Ook bv. de kleur
van het schilderwerk zou je bv. in de koopacte vast kunnen laten leggen,
uiteraard voorzien van kettingbedding en boeteclausule. In deze richting
zou men het m.i. moeten zoeken, waarbij echter de vrijheid van de koper
m.i. niet verder beperkt moet worden dan strikt noodzakelijk. De
verplichting als koper bepaald onderhoud aan bv. het casco door de
verkoper te laten verrichten lijkt mij in strijd met het principe van de
vrije concurrentie, terwijl ook bij een verplichting om ook altijd bij
onderhoudswerk aan je woning de onderhoudsdienst van de verkoper offerte
te vragen, van een juridisch vraagteken kan worden voorzien.
Kortom: Kopen moet ook echt kopen zijn met niet meer restricties dan
nodig is om Vegelin-scenario's en verwaarlozing te voorkomen. Want in
dat geval zou je je kunnen afvragen waarom mensen met veel geld die
kopen wel veel zeggenschap hebben over hun koophuis en de kopers in het
Rode Dorp niet.
Ik ben er niet van overtuigd dat weinig geld per
definitie zou moeten staan voor weinig verstand, zodat derden *voor*
mensen gaan beslissen.]
Er zal volgens Bilker altijd behoefte blijven aan goede en betaalbare
huurwoningen. Hij zal de corporaties er dan ook op vergen dat zij een
programma maken voor tijdige vervanging, ook buiten de stedelijke
vernieuwing om.
[Rare zin: Dat 'vergen' moet m.i. zijn: 'aanspreken'.
Bestaande goedkopere huurwoningen zijn bovendien helemaal niet meer te
vervangen! Gewoon een kwestie van ongesubsidieerd bouwen en de
bouwkosten. Even raden? fl. 1100,- kale huur zou een scherpe prijs zijn
voor een simpele nieuwbouwwoning...]
"De Seeheldebuert is dźr in goed foarbyld fan. As dy wenten oan sloop ta
binne, moatte dźr foar deselde minsken krekt soksoarte hierhuzen wer
foar yn 't plak komme."
[Vertaling: "De Zeeheldenbuurt is daar een goed
voorbeeld van. Als die woningen aan sloop toe zijn, moeten daar voor
dezelfde mensen soortgelijke huurhuizen voor in de plaats komen."
Dus
Bilker spreekt dan bv. het gemeentelijk reservefonds aan? Want extra
geld erbij leggen is de enige manier om soortgelijke huizen te bouwen
die voor hen betaalbaar zijn; of beter gezegd: Betaalbaar worden
gemaakt. Of bv. via Ronald McDonald en sponsoring door deze grote
kindervriend?!
Op 6-8-2001 publiceerden wij het bericht: 'Leeuwarder
Courant probeert sloopvuurtje op te stoken in Zeeheldenbuurt' en prompt
wordt journalist 'Helleveeg' door Bilker op zijn wenken bediend...
Of zou het andersom zijn geweest (voorkennis krant?) of gewoon een kip/ei
volgorde van gebeurtenissen? Want reken maar dat het geen toeval is dat
ook Bilker nu over de Zeeheldenbuurt begint.
Je zou bijna zeggen: Als er
geen kinderverkrachters bestonden, zouden ze moeten worden uitgevonden:
Zij zorgen voor 'prima' sloopsmoezen voor een hele buurt...
Samengevat:
Dikke kans dat de Zeeheldenbuurt plat gaat in fase 2 van de 'stedelijke
vernieuwing' die pakweg 2004/2005 van start gaat. In fase 2 zal de
aanval worden geopend op vooral 'Schil-Oost' ofwel de oudere wijken ten
oosten van de binnenstad. De Zeeheldenbuurt ligt pal ten oosten van de
stadsgracht: De projectontwikkelaar staat al te trappelen van
ongeduld...
Tegen die tijd zijn de bewoners al lang vergeten: Zij kunnen
oprotten en zullen worden verspreid over de stad.
Kortom: V voor
victorie: Het ultra-liberalisme zal zegevieren op alle fronten. Winst
(voor de projectontwikkelaar) über alles; daar gaat het in laatste
instantie om.]
Einde LC-bericht. Commentaar tussen [].