-De wethouder zou moeten garanderen dat er in elk geval geen gedwongen ontslagen vallen. Niemand van de huidige WIW'ers en ID'ers zou als gevolg van deze maatregelen weer in de bijstand terecht moeten komen.
-De uitstroomsubsidie van 17.000 euro zou allereerst ingezet moeten worden voor de mensen met tijdelijke contracten, aangezien zij het meest urgent zijn. Aangezien voor deze uitstroomsubsidie het principe geldt van 'wie het eerst komt, het eerst maalt' zou er in elk geval op korte termijn een zware delegatie van het College naar Den Haag moeten reizen. Overigens vinden wij dat bovengenoemd principe gegarandeerd leidt tot een ordinaire graaipartij waarbij de 4 grote steden met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan het langste eind zullen trekken.
-De uitstroomsubsidie zal niet voldoende zijn om de door deze
maatregelen gecreeerde financiële problemen voor de gemeente op te
lossen. Het College stelt voor om 500.000 euro te reserveren voor een
frictiekostenpot. De beschrijving van de doeleinden waaraan dit bedrag
eventueel besteed kan worden, is rijkelijk vaag. Wij stellen voor om
die 500.000 euro ook in te zetten om gedwongen ontslagen te voorkomen.
Mocht ook dat nog niet voldoende zijn dan betekent het dat u een aantal
pijnlijke keuzes moet maken.
Er staan in deze gemeente wel een aantal
omstreden beleidsvoornemens op het programma waar het nodige geld te
halen valt.
M.a.w. het gemeentebestuur zal dan prioriteiten moeten
stellen.
Tot slot: het terugbrengen van de loonkostensubsidie van 100% tot 90% per werknemer kan met name voor de werkplek bij de kleinere werkgevers de doodsteek betekenen. Wij stellen dan ook voor dat het College de mogelijkheden gaat bekijken om hier een gedifferentieerder tarief in te voeren en de loonkostensubsidie te baseren op de draagkracht van de werkgever.
Doelbewust is i.v.m. de noodzakelijkerwijs beperkte inspreektijd gekozen voor een heel kort inspraakverhaaltje.
Hierbij nog wat nadere opmerkingen, suggesties ed.
Gedwongen ontslagen: Toezegging wethouder Brok om op dat punt
'inspanningsverplichting' te leveren. Daar willen we hem graag aan
houden. Het is minder dan een garantie tegen gedwongen ontslag maar (ook
juridisch) beter dan niets. Vanaf 7/1/2003 is het College aanspreekbaar
voor de toegezegde inspanningsverplichting.
Overigens is m.i. deze zaak een gezamenlijke inspanningsverplichting
waard van zowel B en W, de Raad als de betrokken werkgevers.
Probleem met eerste prioriteit: De mensen met de tijdelijke contracten:
Begrepen uit inspraakverhaal van dhr. De Kroon, directeur van Sport
Fryslan:
"Over een week krijgt de eerste ontslag".
Dat niemand in de Commissie dit later oppakte was nogal teleurstellend
en versterkt niet het vertrouwen in de goede afloop van deze kwestie.
Al te vaak hebben we bij kwesties waarbij de Raad bol stond van de goede
bedoelingen en intenties mensen tussen de wal en het schip zien vallen
of later zien verdrinken in de stroperigheid van de burocratie ALS er
althans op papier maatregelen waren getroffen.
CDA noemde totaal van 150 tijdelijke contracten en totaal van 99 banen die omgezet kunnen worden.
Aanname: Met dat laatste wordt gedoeld op de
stimuleringsregeling voor omzetting ID-banen in reguliere banen waarbij
eerste jaar EUR 10.500 en tweede jaar EUR 6.500 wordt verleend qua
subsidie, in totaal EUR 17.000
(Dit is de 10.000 maal EUR 17.000 voor heel Nederland)
Suggestie voor de tijdelijke contracten: Verlengen met 1 jaar.
Vermoedelijk is arbeidsrechtelijk niet toegestaan om kortere periode te
kiezen, maar dat zullen we moeten nazien.
Doel hiervan: Tijd winnen om uitstroom naar regulier werk te
organiseren. Deze groep moet voorzover mogelijk als eerste aan regulier
werk geholpen worden.
Deze groep valt dan uiteen in 3 kleinere groepen:
a. Degenen die niet geschikt zijn voor regulier werk vanwege beperkingen, maar wel goed functioneren in ID/WIW-banen. Ik kom hier verderop op terug.
b. Degenen die zonder meer geschikt zijn voor regulier werk. M.n. bij de grotere werkgevers zit wellicht begrotingsruimte om hun baan om te zetten.
c. Degenen die na een of meer cursussen/studies/korte scholingen ook geschikt zijn voor regulier werk.
Ad. groep a: Op zich zijn we nooit enthousiast geweest over
gesubsidieerd werk omdat vaak voor hetzelfde werk in reguliere CAO's een
andere/hogere beloning werd gegeven en ook de secundaire
arbeidsvoorwaarden bij een reguliere CAO voor hetzelfde werk beter zijn.
Soms zag je ook bij grotere werkgevers een tweedeling ontstaan op de
werkvloer tussen de werknemers met CAO-lonen en de ID/WIW-werknemers,
mede gevoed door de werkgevers. Bv. de miezerige vertoning dat de
'gewone' werknemers een kerstpakket kregen en de gesubsidieerde
werknemers niet...
Iets breder gezien: In de bijstand zitten mensen die:
a. Ofwel ziek zijn ofwel zoveel problemen hebben dat ze ook niet geschikt zijn voor additioneel werk. Dit betreft m.n. een deel van de mensen in de z.g. 'fase 3 en 4'. De gemeente heeft al eerder onderzoek laten verrichten naar de belemmeringen die een flink deel van deze groep heeft om deel te nemen aan de arbeidsmarkt.
Enerzijds is er een reïntegratieverplichting en de wethouder stelde:
'Zij hebben recht op werk'. Maar dat is iets anders dan de plicht tot
werk.
Wat er hier in feite aan de hand is, is het feit dat mede door alle
WAO-maatregelen in het verleden in de bijstand in feite een soort
'mini-WAO' is ontstaan van mensen die vroeger onder de oude regelingen
ofwel recht op WAO gehad zouden hebben ofwel recht op AAW of later op
WAJONG.
Ik ben het op dat punt eens met Leefbaar Leeuwarden: Laat hen met rust! Indien dat formeel niet kan: Stel een 'rustplan' vast voor meerdere jaren.
b. In principe een ID/WIW-baan zouden kunnen vervullen. Er is een
instroomstop afgekondigd.
Hierover intern gesproken: We kunnen dit billijken gezien de situatie: Het is sneu voor degenen die graag aan het werk willen, maar de zaak moet eerst weer goed op de rails worden gezet
voordat dit kan.
Suggestie: Instroomstop tot 1/1/2004. Dan opnieuw bekijken of instroomstop opgeheven kan worden.
c. Rechtstreeks een reguliere baan zouden kunnen vervullen gezien
opleiding, capaciteiten ed. Dit zijn m.n. de mensen die ingedeeld zijn
in 'fase 1 en 2'.
Zij hoeven in eerste instantie geen ID/WIW-baan. Zorgelijk punt is wel
de economische situatie ofwel de buiten de persoon gelegen situatie die
er toe kan leiden dat ondanks vele sollicitaties de tijd verstrijkt en
daarmee bijna tijdsevenredig de kansen afnemen op betaald regulier
werk.
Terug naar de ID/WIW-mensen met jaarcontracten:
Groep a: De mensen die niet kunnen doorstromen naar regulier werk:
Het is m.i. onontkoombaar dat er altijd een groep mensen zal zijn die
aangewezen is op gesubsidieerde arbeid.
Een aantal jaren terug is na een
door de vakbonden uitgeroepen korte staking eindelijk een CAO
afgedwongen. Daarop is uiteraard nog wel het nodige aan te merken, maar
wellicht dat met behulp van de vakbonden dit soort banen langzamerhand
evolueert naar 'gewone' CAO-banen in de lagere loonschalen. Voor sommige
mensen kan gelden dat men vooral bijleert door gewoonweg maar te 'doen' en dat de dagelijkse werkpraktijk de beste leermeester is.
Groep b: Zonder meer geschikt voor regulier werk: Vraag is hoeveel
budgetruimte de werkgever heeft. Vraag is ook of de stimuleringsregeling
altijd moet worden ingezet:
Sommige werkgevers kunnen wellicht zonder
dat geld voldoende ruimte vrijmaken in hun begroting en er kunnen met
behulp van de regeling maar een beperkt aantal ID-banen worden omgezet,
terwijl bovendien landelijk het aantal van 10.000 al per sector is
verdeeld, in plaats van dat over te laten aan de gemeentelijke situatie
ter plaatse.
Hoe de 99 (?) maal EUR 17.000 plaatselijk over de sectoren verdeeld moet worden is onduidelijk.
De landelijke voorwaarden staan in de tekst van het Convenant
Gesubsidieerde Arbeid 2003 die wij doorzonden naar de
Commissie Welzijn.
De landelijke voorwaarden beperken de mogelijkheden m.i. nogal:
Liever
had ik gezien dat de EUR 17.000 door de werknemer mee had mogen worden
genomen naar welke werkgever dan ook, ook richting regulier
bedrijfsleven, net als vroeger de f18.000 van de Melkert II regeling.
Op zijn minst had de regeling inzetbaar moeten zijn binnen de kring van
werkgevers met ID-banen, nu kan e.e.a. alleen gebruikt worden bij
dezelfde werkgever als waarmee de ID-werknemer een arbeidsovereenkomst
heeft.
Kleine werkgevers kunnen daarom waarschijnlijk niets met de
regeling: Zij overbruggen met kunst en vliegwerk een begrotingsgat in
het eerste jaar minus EUR 10.500 en kijken het tweede jaar aan tegen een
begrotingsgat minus EUR 6500 en het derde jaar stort de constructie in,
als dat al niet gebeurt in het tweede jaar. Dat heeft geen zin en dus is
de regeling daar in elk geval al onbruikbaar.
Groep c: Geschikt voor reguliere baan, maar bijscholing noodzakelijk:
Het B en W voorstel laat per 1/4/2003 de organisatiekostensubsidie
verdwijnen.
In dat geld zat echter ook een component voor cursussen,
scholing en studie, hoewel er o.i. veel te veel bij de werkgever aan de
strijkstok bleef hangen, zodat er een veel te krap
jaarbudget was voor scholing van de werknemer. Wij doelen m.n. gezien
onze ervaringen op Sportwerk Friesland.
Daarom moet de door B en W voorgestelde frictiekostenpot zowel worden
vergroot als qua criteria ruimer worden gemaakt, zodat daaruit ook
scholingskosten voor ID/WIW-werknemers kunnen worden betaald voor die
mensen die daarmee ook een reguliere baan kunnen krijgen.
Hiervoor dient een kleine verordening te worden gemaakt waar m.n. in
staat dat de aanvraag voor een vergoeding scholingskosten door werkgever
plus werknemer gezamenlijk moet worden gedaan bij bijvoorbeeld de sector
Additionele Werkgelegenheid van de gemeente. Zowel werkgever als
werknemer krijgen de beschikking toegestuurd.
We willen voorkomen dat de werkgever een deel van dat geld voor andere doeleinden benut, daar gaat het ons om.
Hoe moet de frictiekostenpot groter worden gemaakt? Er zijn verschillende mogelijkheden:
a. Een beperkt bedrag bijvoegen vanuit de Algemene Reserve.
Beslissing
hierover pas nemen als frictiekostenpot bijna leeg is, cq. dreigt te
raken. Dit, om strategische redenen.
b. De 'kaasschaafmethode': Over de volle breedte van de gemeentebegroting wordt bezuinigd. Beter iedereen een beetje ontevreden dan een beperkte groep zwaar ontevreden.
c. Additioneel: 'Rustplannen' voor sommige mensen in fase 3 en 4 in de
Abw worden meerjarig. Dit betekent minder vaak gebruik hoeven maken van
de GGD.
Bovendien is de huidige volgorde qua werkwijze onnodig duur:
Men moet nu eerst naar het reïntegratiebureau die vervolgens in sommige
gevallen dan de gemeente weer adviseert de GGD in te schakelen. Als de
gemeente in voorkomende gevallen (gerede twijfel of iemand wel
additioneel werk kan doen) eerst doorstuurt naar de GGD en de GGD
aangeeft dat betrokkene in feite door allerlei redenen niet in staat is
om te werken, dan kan de gemeente het geld voor het reïntegratiebureau
in z'n zak houden en moet een 'rustplan' opgesteld worden.
Er wordt nu al te vaak getrokken en geplukt aan mensen die in feite in
de WAO of de WAJONG hadden gemoeten, maar die in de Abw blijven omdat
vanuit de Abw geen WAO/WAJONG premie wordt betaald.
(Geen
verzekeringspremie; geen rechten.).
d. Het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan) uitstellen en/of daarin bezuinigen qua 'ambities'.
e. Geen geld reserveren voor hoge-snelheidslijnen, die toch slechts naar Heerenveen, Drachten (?) en Groningen leiden! Hieraan mee willen betalen is ronduit idioot: Waarom? Om ook een beetje 'mee te willen doen'? Wat zullen ze gelachen hebben in Den Haag...
Algemeen: Elke gemeente heeft per definitie ALTIJD te weinig geld.
Daarom is politiek altijd ook rangorde aanbrengen in prioriteiten. Door
te zeggen: 'Er is geen dekking' geeft men aan in feite dit probleem
alleen met de mond belangrijk te vinden (gaat wel over na 22/1/2003)
maar in werkelijkheid niet...
N.B.: Tegen de CDA-suggestie om het Stipejild maar weer omlaag te
brengen terwijl nog pas werd besloten dit te verhogen en de gemeente een
voorlichtingsfolder zal maken omdat de reïntegratiebureau's de mensen
hier vaak niet eens op wezen.
(Leidde tot onderbenutting en situatie dat
al uitbetaald gemeentegeld bij deze bedrijven bleef hangen.)
Omdat het
hier gaat om veelal dezelfde groep mensen is dit een sigaar uit eigen
doos.
Financiële dekking voor de verlenging met 1 jaar van de tijdelijke contracten: Zie boven.
Men kan betogen dat dit uitstel is van executie, omdat de Tweede Kamer
de begroting 2003 al heeft aangenomen en die toch niet meer wordt
gewijzigd door welk nieuw kabinet dan ook, zodat het tekort voor 2003
van EUR 3 miljoen totaal voor Leeuwarden gewoon vast staat. Vermoedelijk
is dit waar. Heeft het zin om dekking te maken voor die drie miljoen?
Men kan betogen dat de vermindering van het aantal ID/WIW-banen een
structureel gegeven is voor de komende jaren, zodat het maar beter is nu
meteen maar te gaan hakken. Maar dit is helemaal niet zeker:
Een nieuw
kabinet komt herfst 2003 met een begrotingsvoorstel voor 2004 en het is
totaal afhankelijk van dat kabinet en van de komende samenstelling van
de Tweede Kamer welke koers wordt gevaren t.a.v. deze banen!
De samenstelling van de Tweede Kamer is al bekend op de avond van 22
januari a.s., de samenstelling van het kabinet zo geschat rond begin
april, misschien wat eerder.
Men kan betogen dat men gokt als men 2003 beschouwt als overgangsjaar,
maar als men nu de botte bijl erin zet, is het effect als volgt:
Een jaarcontract loopt af, persoon wordt ontslagen. Bij geen eerder
arbeidsverleden heeft hij/zij recht op een half jaar Werkloosheidswet,
daarna wacht de bijstand. Per 2004 denkt het College weer nieuwe
instroom vanuit de bijstand toe te kunnen laten richting ID/WIW-banen.
Ultimo 2004 wordt betrokkene opgeroepen zich bij een reïntegratiebedrijf
te vervoegen, waarna de kassa opnieuw begint te rinkelen voor dat
reïntegratiebedrijf... Kortom: Een slimme werkloze had in het recente verleden het beste zelf zo'n bedrijf kunnen beginnen...
Maar aan dit soort waanzin moeten we niet meewerken: Dit schept
'draaideur-banen'!
Een opmerking: Mocht het College menen in navolging van de
staatssecretaris dat een tijdelijke overbrugging tot 2004 wel is te
maken m.b.v. 'werk met behoud van uitkering' zullen wij desnoods via
advertenties en andere publiciteit betrokkenen erop wijzen dat
'verplicht vrijwilligerswerk' iets is waar niemand in hoeft te trappen,
hoe graag sommige werkgevers en sommige politieke partijen dat ook
zouden willen. 'Melkert III is dwangarbeid' stelden we ooit en dat geldt
nog steeds!
N.B.: Het is dan nog beter om mensen te ontslaan voor een half jaar,
maar met terugkeergarantie. Dit betekent dan een half jaar WW en daarna
weer terug in dezelfde ID/WIW-baan. Deze noodoplossing heeft uiteraard
niet onze voorkeur en we wijzen er op dat er geen verband bestaat en ook
niet hoort te bestaan tussen het recht op een uitkering en het
verrichten van onbetaalde arbeid. Ook elke poging om een
terugkeergarantie te koppelen aan het tijdens zo'n WW-periode verrichten
van onbetaalde arbeid zullen wij bestrijden.
Kortom: Het beste is, gewoon de tijdelijke contracten verlengen, maar WEL deze tijd benutten om zoveel mogelijk ID/WIW-banen om te zetten in regulier werk. Op deze wijze dek je jezelf OOK in tegen voortzetting van het huidige beleid in 2004, want de aantallen ID/WIW-banen nemen af.
Samengevat: VOORKOMEN DAT DE MENSEN MET JAARCONTRACTEN HUN WERK EN LOONINKOMSTEN VERLIEZEN IS EERSTE PRIORITEIT.
Intussen moet ook gekeken worden naar de mensen met contracten voor onbepaalde tijd.
Men kan betogen dat het regeringsbeleid is, dat ook deze banen tijdelijk
zullen worden. Maar dat hangt af van regering en Tweede Kamer in de
nabije toekomst als de toekomst van de additionele werkgelegenheid voor
2004 en daarna nader vorm moet krijgen. Daarom en ook om te voorkomen
dat zij in 2004 'draaideur-ID-ers' zullen worden willen we ook voor hen
dezelfde strategie volgen en in 1 ding is de wethouder te volgen:
"Alle
kaarten moeten worden gezet op doorstroming".
Maar daar hoort dan ook
volwaardig beleid bij, zodat dit ook kans van slagen heeft. Voorstel is,
daarvoor een nader 'Plan van Aanpak' uit te werken, compleet met
financiële dekking, een verordening ed. Alleen 'maatwerk' is ons te
mistig:
Grote werkgevers op de loop met de schaarse doorstroomsubsidie
en met de frictiekostenpot? Dat moet voorkomen worden!
Gelijke kansen
scheppen voor allen om door te stromen, voor iedereen dezelfde
voorwaarden en mogelijkheden.
Kortom: Maatwerk en bilateraal overleg kan
nuttig en nodig zijn, maar laat het geen 'ritselwerk' worden, want de
mensen bij kleine werkgevers delven dan het onderspit.
Ernstig probleem voor sommige werkgevers is de beperking van de
loonkostensubsidie per 1/4/2003 tot 90 procent van de per werknemer nu
betaalde loonkostensubsidie.
We hebben gepleit voor een gedifferentieerd tarief naar draagkracht van
de organisatie. Op zich is het lastig objectief de draagkracht van een
organisatie te bepalen en er zijn veel organisaties met
ID/WIW-werknemers op de loonlijst. Dat nagaan kost veel, wellicht teveel
tijd en hoe moet men door werkgevers voorgelegde begrotingen
controleren?
In het spanningsveld tussen rechtmatigheid en doelmatigheid
bij deze een poging om hier een beetje lijn in te krijgen:
100 procent totale loonkosten gedeeld door aantal werknemers plus
98 procent totale loonkosten gedeeld door aantal werknemers plus
96 procent totale loonkosten gedeeld door aantal werknemers enz.
Voorbeeld: Een werkgever heeft 30 ID-werknemers. Bepaal de gemiddelde loonkosten per werknemer. (GLK) Totale loonkostensubsidie:
1 maal 100 procent GLK 1e werknemer
1 maal 98 procent GLK 2e werknemer
1 maal 96 procent GLK 3e werknemer
1 maal 94 procent GLK 4e werknemer
1 maal 92 procent GLK 5e werknemer
2 maal 90 procent GLK 6e-7e werknemer
3 maal 88 procent GLK 8e-10e werknemer
4 maal 86 procent GLK 11e-14e werknemer
5 maal 84 procent GLK 15e-19e werknemer
6 maal 82 procent GLK 20e-25e werknemer
x maal 80 procent GLK Vanaf de 26e werknemer.
Dit is slechts een voorbeeld wat in eindeloze variaties uitgewerkt kan
worden. In dit voorbeeld is er geen 'echte' eerste werknemer. Dit m.n. om 'last in first out' effecten te voorkomen. De bedoeling is ook te
voorkomen dat de kleine werkgevers moeten afhaken omdat zij weinig
ruimte hebben om het tekort qua loonkostensubsidie op te vangen. De
gedachte is dat grote werkgevers in hun totaalbegroting wellicht meer
mogelijkheden hebben, hoewel niet eindeloos. Vandaar dat de
loonkostensubsidie een minimumpercentage heeft.
Een loonsverhoging voor 1 werknemer heeft een beperkt effect omdat het
om gemiddelde loonkosten gaat.
Een voorbeeld als hierboven vereist uiteraard doorrekening op zijn financieel effect qua uitgaven loonkostensubsidie en een slimmere tabel die beter recht doet aan het draagkrachtprincipe is uiteraard welkom.
Ook al wordt een bepaald model 'sluitend' gemaakt, daarmee zijn we er in
bepaalde situaties nog niet.
M.i. moet apart aandacht worden geschonken aan de situaties waarbij de
formele en de materiële werkgever niet dezelfde zijn:
De situatie die we het beste kennen is de situatie met Sportwerk
Friesland.
In feite functioneert deze organisatie als uitzendbureau voor
ID-werknemers die bij hen op de loonlijst staan.
Omdat zij financieel
verder nergens op steunen is hun constructie nu op drijfzand gebouwd.
Ongetwijfeld zullen zij trachten bij de inlenende organisaties (In
totaal ongeveer 110 in Friesland en 30 in Leeuwarden) in Leeuwarden een deel van de loonkosten terug te halen.
Vanaf 1 oktober jl. zijn zij daar in feite al mee bezig omdat toen hun
startsubsidie ophield die ze enige jaren lang hebben gehad van de
provincie.
Zij hebben getracht door een eenzijdige wijziging van de
overeenkomst met de inlenende organisaties deze organisaties maar te
verplichten donateur van Sportwerk te worden... Vereniging P.E.L.
weigert dit.
Sportwerk heeft geweigerd om om de tafel te gaan met de
inlenende organisaties om te trachten een oplossing te vinden, bv. op
basis van draagkracht van de organisaties.
Sportwerk heeft getracht om
met de nodige blufpoker de organisaties te dwingen tot betaling.
De kleine organisaties zoals de ziekenomroep, de Wereldwinkel en het PEL
hebben echter dat geld niet, t.w. EUR 54,40/maand. Sportwerk beweert dat
e.e.a. vantevoren bekend was (dat er t.z.t. betaald zou moeten worden)
maar dat is onjuist en dat wordt ons ook bevestigd door enige andere
organisaties zoals de ziekenomroep die ook 1 ID-er in dienst heeft.
Noch provincie noch Werkwijzer noch de sector Additionele
Werkgelegenheid hebben ook maar iets willen doen nadat we hen op de
hoogte stelden.
Werkwijzer en Additionele Werkgelegenheid namen het
nogal formalistische standpunt in dat aangezien de kwestie niet direct
te maken had met de loonkostensubsidie, men niets wilde doen.
M.a.w.: Zoals te doen gebruikelijk bij de overheid en aan de overheid
gelieerde organisaties: Zoek het maar mooi zelf uit...
Het is thans te voorzien dat Sportwerk Friesland vanaf 1/4/2003 het
begrotingsgat van 10 procent op de loonkostensubsidie doorschuift naar
de 30 inlenende organisaties in Leeuwarden. Volgens onze info waren er
tot nu toe 5 clubs (vrijwilligersclubs) die problemen hadden met de
maandelijkse bijdrage van EUR 54,40 (Mededeling Stichting Werkwijzer)
Te verwachten valt dat vanaf 1/4/2003 dat aantal fors toeneemt. Dat
betekent simpelweg dat de arbeidsplek vervalt voor hun ID-werknemer.
Anders gezegd: Sportwerk zaagt zo zelf de poten weg onder hun eigen
stoel.
Onze suggestie is: Omdat Sportwerk uitsluitend steunt op de
ID-constructie en niet mede zoals bv. een HWL steunt op opgedragen
werkzaamheden waarbij de loonkosten worden vergoed vanuit de betaling
door de opdrachtgever (gemeente) voor verleende diensten, zien we niet
hoe bij Sportwerk begrotingstechnisch 'ruimte' gemaakt moet worden.
M.a.w.: De constructie 'Sportwerk Friesland' kan beter maar worden
opgeheven.
Het belang van behoud van arbeidsplaatsen en daarmee van
plaatsen voor ID-werknemers moet o.i. echter zwaar tellen. Zonder
arbeidsplaats geen ID-plaats.
Tot nu toe moest een organisatie zelf minstens 1 werknemer zelf op de
loonlijst hebben om zelf werkgever te kunnen zijn voor ID-werknemers.
We noemen als voorbeeld het COS.
Mocht het zo zijn dat per 1/1/2003 deze
voorwaarde niet meer geldt, dan zou de loonkostensubsidie voortaan beter
rechtstreeks aan de 30 inlenende organisaties kunnen worden betaald.
Bijkomend voordeel is, dat de organisatiekosten veel lager zijn dan bij
Sportwerk, omdat het vrijwilligerswerk betreft. Indien de organisatie
zich alsdan simpelweg conformeert aan de huidige CAO
('personeelsreglement') van Sportwerk en de loonadministratie uitbesteed
zoals bv. het COS voor weinig geld ook doet en de arbeidsovereenkomst
overneemt, dan is dit snel op de rails te zetten.
Uiteraard kan dit niet
indien de gemeente simpelweg zonder differentiatie 90 procent van de
lonnkosten betaalt zoals in het huidige B en W voorstel.
Een variant op het bovenstaande is, dat hetzij Stichting Werkwijzer hetzij de gemeente zelf de taken van Sportwerk Friesland overneemt, mocht deze ID-voorwaarde nog steeds gelden.
M.b.t. de huidige loonkostensubsidie en Sportwerk nog het volgende: We begrepen dat de gemeente altijd 120 WML betaalde ook als de werknemer 100 WML verdiende. We hebben begrepen dat Werkwijzer daarvan 5 procent mocht houden zodat Sportwerk 115 WML kreeg. Het was m.i. een terechte opmerking van mw. Brandsma van de Stadswachten toen zij vroeg de 'tussenorganisaties' er tussen uit te halen. Per 1/1/2003 is het inleenverbod van het Rijk bij ID-banen formeel uit de regeling verdwenen zodat er m.i. geen reden meer is om een 'tussenorganisatie' permanent geld te geven voor een werknemer die al lang is bemiddeld en die is voorzien van een arbeidscontract.
N.B.: Voor de goede orde: Het heet dat de gemeente indertijd aan Sportwerk Friesland vrijstelling had verleend van het 'inleenverbod' in de ID-regeling maar of het Rijk op haar beurt de gemeente ook vrijstelling had verleend is ons niet bekend. Hoe dit ook zij, het verbod is opgeheven vanaf 1/1/2003.
In zijn algemeenheid moet een subsidiestroom m.i. over zo min mogelijk 'schijven' lopen vooral om kosten te besparen.
Opmerking over Woonbedrijf BWL: Als werkgever met nogal wat
gesubsidieerde banen (huismeesters ed.) totaal buiten beeld gebleven.
Zij moeten in staat worden geacht op eigen kracht banen om te zetten
in reguliere banen. Suggestie: Alle woningcorporaties met
ID/WIW-werknemers moeten ook benaderd worden om te zien hoeveel regulier
werk te scheppen valt.
Informatie Raadsleden: De informatievoorziening m.b.t. de
rijksmaatregelen is een lastig punt geweest mede gezien het Kerstreces
en de korte termijn.
TIP: Via internet slaagden we erin echter toch nog diverse relevante stukken te vinden.
Zo is het bv. handig om als er nieuwe belangrijke ontwikkelingen zijn,
eens te kijken op de website van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid: http://home.szw.nl en bij het Gemeenteloket van dit
ministerie: http://www.gemeenteloket.szw.nl
Op de laatste website vonden we bv. de z.g 'Verzamelbrief' van
20/12/2002 en de laatste Beschikking van 19/12/2002 m.b.t. de
ID/WIW-banen. Ze stonden in PDF-formaat en zijn dan te lezen m.b.v. de
gratis reader van Adobé Acrobat.
Met behulp daarvan zijn ze ook te
kopiëren naar de eigen computer en/of te printen. Door ze te printen
heeft men een exacte kopie van de originele tekst inclusief lay-out.
Grote voordeel is dat men zo op een snelle manier steeds de laatste
actuele informatie heeft bij belangrijke onderwerpen in de Commissie
Welzijn en niet afhankelijk is van derden.
Tenslotte: Dit waren zo wat losse suggesties waar hopelijk iets bruikbaars tussen zit.
Voor de niet-raadsleden: Het B en W voorstel al dan niet wat bijgesteld, wordt op 20 januari 2003 in de gemeenteraad behandeld. Daar zullen alle partijen hun definitieve standpunt moeten geven en zal er gestemd moeten worden. Via Radio Mercurius wordt de raadsvergadering uitgezonden. Mercurius is via de kabel te ontvangen en voor wie te arm is om kabel te kunnen betalen: