Eerder werd door ons bericht dat de gemeente Leeuwarden de
strategische kernvoorraad woningen, d.w.z. de voorraad goedkopere
huurwoningen voor de lagerbetaalden, via een trucje wil verhogen. In
een rapport dat als bijlage zat bij de gemeentelijke Kadernota
Stedelijke Vernieuwing en door de K.A.W. was gemaakt, werd
voorgerekend dat deze voorraad woningen na uitvoering van de geplande
sloop van zo'n 2900 woningen in de komende jaren, te weinig zou zijn.
Het gaat daarbij om huurwoningen tot ¦600,-/mnd kale huur. De KAW
stelde voor om dan het fiatteringsbeleid voor de huursubsidie te
versoepelen, zodat ook de woningen van ¦600,- tot ¦800,- kale huur (7000 stuks) binnen bereik van lagerbetaalden zouden komen. Per slot hadden ook zij recht op 'meer kwaliteit' nietwaar? Afgezien van de vraag of duurder wonen ook altijd 'meer kwaliteit' betekent of gewoon alleen maar 'meer betalen', was uiteraard dit voorstel bedoeld om het leegstandsprobleem van de corporaties op te lossen bij hun duurdere
huurwoningen. Kortom: Het instrument 'huursubsidie' moest dienen als
verkapte exploitatiesubsidie voor de corporaties. Omdat de
huursubsidie nogal conjunctuurgevoelig is en de ervaring leert dat
IHS qua geld snel wordt 'afgeknepen' als het economisch wat minder
gaat, is dit een risico voor huurders als dat gebeurt. Plotseling
wonen ze dan 'te duur' en zitten in de problemen. Bovendien kunnen
wij op deze manier de rekensom ook 'sluitend' krijgen en zorgen voor
voldoende voorraad 'goedkopere woningen', ook na een forse
sloop-ingreep. Nu wil het bovenstaande niet zeggen, dat we een
huurder niet veel huursubsidie gunnen, maar 2 dingen gaan hier fout:
Uit de Leeuwarder Courant van 2-12-1999
LEEUWARDEN - De Leeuwarder woningcorporaties hangt een stevige boete
boven het hoofd. Ze hebben hun huurders het afgelopen jaar veel meer
huursubsidie gegeven dan mocht. Het ministerie van volkshuisvesting,
dat de subsidies beschikbaar stelt, eist ¦350.000 terug. Grootste overschrijder is Beter Wonen Leeuwarden, die waarschijnlijk ¦178.000 moet betalen.
[Hier is, om elk misverstand te voorkomen, aan te zien dat op zich de hoogte van het toegekende bedrag aan de huurder wel juist was, anders vordert VROM wel terug van de individuele huurder. Het gaat duidelijk om een 'budget-overschrijding' door de partij die de huursubsidie in orde heeft gemaakt voor de huurders. In de praktijk gebeurt dat bij een nieuwe huurovereenkomst door de WBC.]
In heel Leeuwarden werd ¦34,5 miljoen aan huursubsidie uitgekeerd.
Meer dan de helft van alle Leeuwarder huurders krijgt huursubsidie,
11.748 in totaal. Dit is een stijging van 5,3 procent ten opzichte
van het voorgaande jaar. De groep vormt ruim een kwart van het totaal
aantal Leeuwarder huishoudens.
[Uit de gemeentelijke Kadernota bleek
al, dat de groep huishoudens met lage inkomens tegen de gemeentelijke
verwachting in, niet afnam. Hoe men, als meer dan de helft van de
huurders in de stad recht heeft op huursubsidie, de voorraad
goedkopere woningen wel meent te kunnen verkleinen door sloop, is mij
een raadsel. Het grote, massale gebruik van huursubsidie wijst niet
bepaald op rijkdom bij de Leeuwarder huurders.]
De overschrijding houdt vooral verband met de gemiddelde hoogte van de uitkering. Ook die nam behoorlijk toe. Per huishouden werd gemiddeld ¦245 per maand steun verleend, een stijging van 3,8 procent. Het ministerie hanteert echter 3,3% als grens.
Een gemeentelijk evaluatierapport geeft als mogelijke verklaring dat
meer mensen zijn verhuisd naar een duurdere huurwoning. Dit zou onder
meer het gevalzijn bij de bijna tweehonderd huishoudens die uit de
sloopflats aan de Jokse en de Hooidollen werden gezet.
[Dit verwondert ons niets: Toen Volkshuisvesting kwam met haar
aanbiedingen voor vervangende huisvesting, waren de meeste aangeboden
woningen duurder. Men had toen al moeite om voor iedereen passende
herhuisvesting te vinden.]
De ambtelijke rapporteur voorspelt dat het verschijnsel verder om
zich heen zal grijpen als Leeuwarden de voorgenomen sloopplannen
doorzet. 'Voor zittende huurders betekent sloop een verhuizing,
waarschijnlijk naar een duurdere huurwoning.' Zij zullen dan ook meer
huursubsidie claimen.
[Dit is precies de spijker op z'n kop! Het gemeentelijke beleid leidt voor lagerbetaalden naar duurder huren en naar het meer huursubsidie nodig hebben. In feite wordt de huursubsidie door gemeente en corporaties misbruikt als exploitatiesubsidie voor leegstaande duurdere huurwoningen en worden lagerbetaalden geprest om toch vooral maar duurder te gaan wonen.
Meer 'kwaliteit', nietwaar? Whatever that may be. (Veel
durox-blokken, afdichtkit, pieppapier tussen de spouwmuur en een
halfsteens muurtje ervoor? Vinex-lokatie wellicht?!)]
Als het ministerie voet bij stuk houdt, moet BWL ¦178.000 terugbetalen, Woonservice ¦94.000 , Volkshuisvesting ¦45.000 en de Liudgerstichting (voornamelijk ouderenhuisvesting) bijna ¦15.000.
[N.B.: Patrimonium wordt niet genoemd. Wellicht omdat een flink deel
van hun woningbestand tot de goedkopere woningen behoort en het
probleem zich daar dus minder voordoet.]
Om verdere tegenvallers te voorkomen, adviseert de rapporteur striktere afspraken te maken tussen de gemeente en de verhuurders over het toewijzen van huizen.
Het gaat er dan vooral om dat er niet onnodig duur wordt gehuurd.
[Dit advies staat haaks op het advies van de KAW die de strategische
kernvoorraad goedkopere woningen wilde vergroten door ook de huizen
van ¦600,- tot ¦800,- hier bij te rekenen, een 7000 stuks extra,
omdat er anders na de geplande sloop in fase 1 van de
herstructurering (2900 woningen) te weinig goedkopere voorraad
overbleef voor de lagerbetaalden. De KAW wilde deze huizen binnen hun
bereik brengen door de fiattering voor de huursubsidie juist te
versoepelen. M.a.w.: Men kan meer huursubsidie krijgen. Gevolg zal
dan zijn dat de VROM-boetes voor budget-overschrijding voor de
woningcorporaties hoger zullen zijn... M.a.w.: Een onbruikbaar
advies!]
Einde LC-bericht. Commentaar tussen [].