Een lobby van gemeentebestuurders en woningcorporaties dreigt het
wetsontwerp van Duivesteijn, de Wet Bevordering Eigen Woningbezit
(BEW) zodanig te wijzigen, dat e.e.a. waarschijnlijk een marginaal
leven beschoren zal zijn.
Uit het dagblad Trouw van 3-12-1999:
Van onze redactie politiek
DEN HAAG - Het wetsvoorstel waardoor huurders met een laag inkomen
hun huis met subsidie kunnen kopen, is gisteren in de problemen
gekomen. Kamerlid Duivesteijn (PvdA) dreigde op hoge toon zijn
wetsvoorstel terug te trekken, nadat zijn partijgenoot Van Zijl een
amendement indiende.
[Altijd leuk, de dolkstoot in de rug van je eigen partijgenoten...]
Het initiatiefvoorstel van Duivesteijn, Hofstra (VVD), Biesheuvel
(CDA) en Van 't Riet (D66) leek aanvankelijk moeiteloos door de Kamer
te komen. Door deze wet kunnen huurders maandelijks een subsidie van
340 gulden krijgen voor rentelasten en overdrachtsbelasting.
[Nee, dat is het maximaal te verkrijgen bedrag, afhankelijk van het
inkomen. Het kan dus ook lager zijn.]
De waarde van het huis mag dan maximaal 247 000 gulden en de hypotheek maximaal 197 000 gulden zijn.
[M.b.v. 50 000 maximaal aan eigen spaargeld mag men dus kopen tot 247 000 gulden en valt dan nog precies binnen de BEW-regeling.]
Op verzoek van de wethouders van grote steden dienden de kamerleden
Van Zijl en Rietkerk (CDA) een amendement in, dat op een grote
meerderheid kan rekenen.
[Het CDA liet dus mede-ondertekenaar Biesheuvel ook in z'n hemd staan...]
Door het wijzigingsvoorstel kunnen woningcorporaties ook meedelen in de winst, wanneer de huurder het huis later doorverkoopt. Ook kunnen corporaties het onderhoud en bestuur van de verenigingen van eigenaren zo regelen.
[Volgens de Leeuwarder Courant spitst het conflict zich toe op de vraag of
woningbouwcorporaties die de huurders hun woning met korting moeten
aanbieden, daarbij ook de zogeheten mge-constructies mogen gebruiken.
MGE staat voor Maatschappelijk Gebonden Eigendom. Zulke constructies
geven woningbouwcorporaties recht op de helft van de waardestijging
na winst. Of dat nu alleen de eerste keer betreft dat de woning wordt
verkocht, of elke keer weer, weet ik niet. En: Nemen de WBC's dan ook
de helft van een eventueel verlies bij een inzakkende markt? Dat zou
dan logisch zijn, maar daar hoor ik uiteraard niets over... Het enige
dat ik me nog kan voorstellen, is, dat de helft van de winst bij
eerste verkoop (later niet meer) naar het onderhoudsfonds gaat van de
VvE. Ik ga daarbij uit van een eerste aankoop van maximaal 80% van de
marktwaarde.
M.b.t. onderhoud en bestuur en de WBC de baas hierover: Waarom koop
je dan? Dan ben je nog afhankelijk van diezelfde WBC die bijv. jaren
lang geen ruk aan onderhoud deed en dan natuurlijk plotseling wel...
Zo betaal je zelf als nieuwbakken eigenaar voor achterstallig
onderhoud, dat de WBC al lang moest doen! Volgens mijn informatie
willen sommige WBC's bij flats slechts 49% van de flatwoningen
verkopen, zodat zij de meerderheid houden in de VvE...
Dit is dan
"het nieuwe huren"...
In het verleden (Rotterdam, experiment voormalig
wethouder Van der Ploeg, bleek al dat kopers weinig belangstelling
hebben voor MGE-constructies.]
Duivesteijn en zijn drie mede-indieners zijn tegen zo'n constructie.
Zij vinden dat ook mensen met lage inkomens volledig mogen profiteren
van de waardestijging van hun huis. Daarnaast hebben de vier
kamerleden ook bezwaren tegen deze maatschappelijk gebonden
eigendomsconstructie.
[Het ingediende wijzigingsvoorstel is m.i.
lobbywerk van de gezamenlijke corporaties in combinatie met de
bekende bevoogdende houding van de bestuurdertjes. Weinig geld,
weinig hersens, nietwaar? Wij denken wel voor jullie. Enerzijds: Als
je domweg verkoopt en verder niks, komt het m.i. niet goed,
anderzijds, als je de koper in feite geen koper laat zijn en hij niks
mag beslissen over zijn huis, ook niet. Dat wordt "het nieuwe
huren"...
Hierbij een voorzetje. Wat wel/niet regelen?
Dit waren wat losse suggesties. Vooral de zelfbewoningsclausule is
zowel bij verkoop laagbouw als bij flats (Verhuurders-huisjesmelkers
kunnen daar de meerderheid verwerven in de VvE!) belangrijk, evenals
een bepaling in het reglement dat het bestuur onderhoudskontrakten
moet afsluiten. Dit laatste naar analogie van de plicht in
reglementen VvE's van appartementen zorg te dragen voor een
opstalverzekering en een WA-verzekering (risico-aansprakelijkheid!)
voor het gebouw. Wil de Kamer teveel op de MGE-toer, dan komt de
rente-aftrek Inkomstenbelasting voor de hypotheekrente in gevaar,
m.i. vooral bij een verplichte terugverkoop aan de WBC.]
Vooral Duivesteijn was woedend over het amendement dat hij
destructief noemde. Deze opmerking leidde weer tot de nodige
commotie bij de rest van de Kamer. De vier indieners beraden zich nu
op hun positie en schrijven binnenkort een brief naar de Kamer.
[Duivesteijn slaat hier de spijker op z'n kop! Het amendement is
destructief. Ik kan me zijn woede wel voorstellen: In feite ontkracht
het amendement het hele BEW-verhaal en maakt het kopers tot een soort
'huurders'. De WBC's willen gewoon het exploitatierisico van diverse
complexen afwentelen op de nieuwbakken kopers en hun achterstallig
onderhoud door deze kopers laten betalen. Dat doen ze dan via
verplichte onderhoudscontracten met de nieuwbakken VvE en na jaren
niks doen, moet er dan uiteraard veel aan onderhoud gedaan worden, op
kosten van de VvE, dus van de kopers... Bovendien spelen ze zo ook
voor aannemer en bij aannemers hoort uiteraard winst... De VvE kan
niet anders dan de WBC de opdracht geven, want het bestuur bestaat
uit... Vertegenwoordigers van de woningcorporatie... Verkoop je het
huis, dan vangt de WBC nog eens de helft van de winst. Ik ga er van
uit dat ze bij de verkoop 80% van de marktwaarde kregen. Dat is mooi
genoeg, want vaak ligt de boekwaarde veel lager of is bij oudere
woningen bijna nihil. Het gevolg van aanname van het amendement zal
zijn, dat er een soort MGE-situatie ontstaat. Kopers willen dit
veelal niet, zodat de Wet BEW een marginaal bestaan zal leiden en
doodbloedt. En dat is m.i. nu juist de bedoeling van de indieners van
het amendement. De krachten die hier aan het werk zijn, zijn
WBC-belangen: WIJ willen de macht blijven houden, ook als we
verkopen, WIJ willen aan deze complexen blijven verdienen bij
wisseling van eigenaren, WIJ splitsen ons achterstallig onderhoud in
de maag van die stomme kopers en WIJ herstellen dat op hun kosten met
WINST en spelen dan voor aannemer... Ook de bestuurdertjes zijn
bezig: WIJ vinden: Weinig geld, weinig hersens. WIJ denken wel voor
de kopers en WIJ beschermen hen wel tegen zichzelf. Uiteraard hebben
WIJ goed geluisterd naar de WBC's en die Duivesteijn niet. WIJ
dachten dat het voorstel wel dood zou bloeden, maar het wordt nu
menens en daarom moet er NU ingegrepen worden. Per slot is ECHT kopen
iets voor O.S.M. (Ons Soort Mensen) en niet voor lagerbetaalden...
Wat de achterliggende gedachte indertijd is geweest bij de ontwikkeling van het voorstel BEW, weet ik uiteraard niet, maar ik sluit niet uit dat het een poging is te redden wat er te redden valt, om erger te voorkomen, nl. het verdwijnen van een flink deel van de goedkopere woningvoorraad binnen nu en 10 tot 15 jaar. Ik leg verband tussen het BEW en de de massale sloopgolf van goedkopere woningen in Nederland onder de vlag van 'Stedelijke Vernieuwing' ofwel 'herstructurering'. Principeel heeft Remi Poppe (SP) gelijk (geen sloop maar behoud goedkopere huurwoningen), maar de sloopkrachten zijn zo sterk, dat dat niet voldoende is. Daarom heeft praktisch gesproken Duivesteijn gelijk met zijn wetsvoorstel. Het alternatief heet: Kopen is beter dan slopen, mits met een goed plan erbij dat het juiste evenwicht vindt tussen enerzijds bevoogding ('het nieuwe huren') en anderzijds de jungle met verkrotting en uitponding door huisjesmelkers. Bovendien willen ook veel lagerbetaalden kopen. Het BEW-verhaal kan hierbij een nuttig hulpmiddel zijn. Twee belangrijke oorzaken van de koopdrift zijn m.i. de bruteringsoperatie, waardoor WBC's zelfstandig werden en het eeuwige jaarlijkse huurverhogingscircus. Mensen zijn daardoor de koopmarkt opgejaagd. Het gevolg van de voorgestelde wijziging van het BEW-verhaal zal zijn, dat dit mislukt, want kopers willen geen vergaande bevoogding. Daarmee is het belangrijkste wapen tegen de massale sloop van de baan en misschien is dat ook de bedoeling. "Bij massale verkoop stagneert de doorstroming", stelde de Leeuwarder wethouder Volkshuisvesting, Bearn Bilker. Hiermee verklaarde hij 'doorstroming' tot zelfstandig doel. Doorstroming die wordt geforceerd, is echter de 'sociale drainage' van de buurt van waaruit men komt. Juist het stabiliseren van de goedkopere wijken zodat de doorstroming niet te snel gaat plus goede beheersplannen leiden tot een goed woonklimaat. Maar dat komt Bilker en Den Oudsten (PVDA Ruimtelijke Ordening) niet goed uit. Productiecijfers halen qua sloopaantallen, dat is wat telt. De lagerbetaalden kunnen verrekken. B&W hebben hun eerdere groei-model - meer lui met geld de stad in - al lang verlaten en kiezen voor een omzettingsmodel waarbij Leeuwarders worden verplaatst en verschoven d.m.v. sloop en nieuwbouw, tot er nog maar weinig goedkopere huur- en ook koopwoningen over zijn en het totale Leeuwarder woningbestand overwegend DUUR zal zijn. Uiteeindelijk hopen ze dat ze een deel van de armeren weten te lozen en de rijkeren overhouden. In feite dus een krimp-model...]
CDA'er Biesheuvel erkent dat de situatie, waarbij de indieners recht
tegenover de Kamer staan, 'vrij uniek' is. Zelf wilde hij nog niet
zover gaan om het wetsvoorstel in te trekken. 'We hebben er twee jaar
noeste arbeid in zitten. Ik vind het zonde om dat weg te gooien.'
[Het is in feite zuur om in het zicht van de haven te stranden, mede
door toedoen van partijgenoten. Wellicht kwam het BEW-verhaal nu te
dicht bij daadwerkelijke realisatie en moest het daarom onderuit
gehaald worden?]
Staatssecretaris Remkes (volkshuisvesting) gaf gisteren al wel aan
dat indien de vier kamerleden het wetsvoorstel intrekken, hijzelf dat
alsnog zou indienen.
[Met of zonder verwerking van het amendement?
Indien zonder, dan gooit een meerderheid in de Kamer alsnog het
amendement - voorstel tot wijziging van het wetsontwerp - erin en dan
zijn we weer even ver of beter gezegd: Nergens.]
Einde bericht uit dagblad Trouw. Commentaar tussen [].
Berichtje uit blad "De Woonconsument" van de Vereniging Eigen Huis te Amerfoort (december 1999):
De Wet Bevordering Eigen Woningbezit (BEW) is eind november
behandeld in de Tweede Kamer. De wet omvat een koopsubsidie voor
mensen met een laag inkomen die hun huurwoning kunnen kopen. Bij het
ter perse gaan van dit nummer was de wet nog niet behandeld. We zijn
er weliswaar een voorstander van dat een koopwoning bereikbaar wordt
voor lagere inkomens, maar er zit mogelijk een addertje onder het
gras. Sommige corporaties willen hun huurwoningen alleen verkopen als
zij die later weer voor een voordelige prijs kunnen terugkopen. De
koper moet dan de helft van de waardestijging afdragen aan de
corporatie. En dat terwijl de koper na de aankoop van het huis
misschien flink heeft geïnvesteerd in onderhoud en verbetering van de
woning. Men noemt deze verkoopmethode Maatschappelijk Gebonden
Eigendom (MGE) Wij vinden deze methode onredelijk omdat er door de
terugkoopplicht aan corporaties een groep 'tweederangs huiseigenaren'
ontstaat. Wij hebben onlangs onze bezwaren kenbaar gemaakt bij het
Ministerie van VROM en de Tweede Kamer.
Einde bericht uit blad 'De Woonconsument'
Tenslotte: Op 26-11-1999 heeft de PvdA-fractie in Leeuwarden een notitie uitgebracht met als titel: "Zo woont iedereen met plezier" over enige voorstellen van hun kant m.b.t. de 'stedelijke vernieuwing'. Zij willen ook i.t.t. B&W flats verkopen omdat ze aannemen dat daar voldoende interesse voor is bij de groeiende groep een- en tweepersoonshuishoudens. In zoverre een kleine doorbraak, want waarom zouden ook kleine huishoudens niet mogen kopen en waarom zou een flat kopen taboe zijn? Helaas echter wordt als voorwaarde gesteld dat de corporaties verantwoordelijk blijven voor beheer en onderhoud. Hierboven heb ik aangegeven waarom dat te ver gaat en hoe het dan wel zou kunnen. Overigens wordt in de PvdA-notitie niet gesproken over een verplichting tot terugverkoop aan de WBC en het afdragen van de helft van de winst aan hen bij verkoop. Dat is weer een positief punt. Ook positief is, dat voorwaarde is, dat de woningen moeten zijn opgeknapt in die zin, dat het casco in elk geval goed moet zijn. Woontechnische verbeteringen/moderniseringen zou iemand als eigenaar uiteraard naar eigen smaak zelf kunnen (laten) uitvoeren.
secretaris Ver. P.E.L.