KRAKERS WEG UIT LEEG PAND AAN STATIONSWEG

"Krakers weg uit leeg pand aan Stationsweg."
Uit de Leeuwarder Courant van dinsdag 23/1/2007

Op bescheiden schaal wordt er nog steeds gekraakt in Leeuwarden, maar meestal is de kraak maar van korte duur. Zoals ook nu weer. Uit de Leeuwarder Courant van dinsdag 23/1/2007:

KRAKERS WEG UIT LEEG PAND AAN STATIONSWEG

LEEUWARDEN - Een kwartet krakers is gisterochtend vertrokken uit een leegstaand kantoorpand aan de Stationsweg in Leeuwarden. De krakers namen vorige week hun intrek in het voormalige onderkomen van Nationale Nederlanden, tegenover het station. Maar volgens de politie ligt er op het gemeentehuis een bouwaanvraag voor dit pand.

[Ach ja, toevallig ligt er dan natuurlijk een bouwaanvraag. En zo ja, wat dan nog? Een aanvraag is nog geen bouwvergunning. Een kraak staat een vergunningaanvraag niet in de weg: die wordt immers op het stadhuis beoordeeld en niet ter plaatse in het pand.]

Aanvankelijk bestond hierover onduidelijkheid. Toen de krakers donderdag de politie belden om die over de kraak in te lichten, gaf die hun te verstaan dat ze voorlopig mochten blijven.
"We moesten eerst uitzoeken wat de stand van zaken rond dit pand was", aldus politiezegsman Robert Rambonnet.

Gisteren kwam er helderheid over het gebouw, dat zo'n twee jaar leeg stond. Eigenaar Rimag Beheer van Jan Riedstra wil het opnieuw inrichten als kantoorpand. Een van de krakers, Leander Letwory, laat echter weten bewijs te hebben dat er nog geen bestemming voor het pand is. Hij baseert zich hierbij op kadastrale gegevens.

[Dat de krakers de politie belden om te melden dat het pand gekraakt was, is helemaal conform de informele spelregels: je laat weten wat er is gebeurd en wat de feiten zijn. Dat betekent dat er van 'heterdaad' geen sprake meer kan zijn als de politie daar een kraker naar binnen ziet gaan. Want als krakers bij het uitvoeren van een kraakactie op heterdaad betrapt worden, mag de politie dat verhinderen. Is men er eenmaal in en staat het pand langer leeg dan 1 jaar, dan is de kraak niet strafbaar, maar wordt het een civiele kwestie tussen eigenaar en krakers. Het pand stond zo'n twee jaar leeg, dus de kraak was niet strafbaar.
Over de bestemming van het pand: Dat blijkt niet uit de kadastergegevens: die geven wel de eigenaar aan en eventuele hypotheken, maar de bestemming wordt aangegeven in het bestemmingsplan van de gemeente voor dat gebied. Maar als men wil weten wat de eigenaar wil qua bestemming, moet men de bouwaanvraag gaan inzien op het stadskantoor. Eventueel kan daartegen bezwaar worden gemaakt, maar als het plan is er weer een kantoor van te maken en het is geen monument en er worden geen eventueel monumentale delen gesloopt, denk ik niet dat zo'n bezwaar veel kans maakt. Het pand was een kantoorpand en vermoedelijk geeft het bestemmingsplan ook weer een kantoorfunctie aan. Maar als men dat zeker wil weten, moet men ook het bestemmingplan gaan inzien bij de gemeente.]

Desondanks koos het viertal gisterochtend eieren voor z'n geld. De politie, vergezeld door werklui, lichtte de krakers van bed en sommeerde hen te vertrekken. Volgens Rambonnet heeft het kwartet het pand vrijwillig verlaten.

[Tegelijk met de kraak had m.i. het beste ook meteen een advocaat ingeseind kunnen worden en deze had dan meteen ingelicht kunnen worden over de politie-bewering - op gezag van het stadhuis naar ik aannneem - dat er een bouwaanvraag lag.]

Einde LC-bericht. Commentaar tussen [].

Tenslotte: Ook deze kraak heeft helaas weer niets opgeleverd in die zin dat men wat langer kan blijven zitten. Zou dat ergens lukken, dan begint het m.i. echter pas: men zou dan eigenlijk met hulp van derden, een opzetje voor een verbouwplan moeten ontwikkelen.
Dit lukte het PEL in het verleden samen met de krakers ooit een maal met het pand Casparii in de Bagijnestraat. Dit leidde uiteindelijk tot legalisatie van dat kraakpand, waarbij een huurpand ontstond in de vorm van een woongroep-modelletje en waarbij het toenmalige Gemeentelijk Woningbedrijf de eigenaar en verhuurder werd.
Dit liep toen zeker niet van een eien dakje, maar uiteindelijk lukte het wel...

secretaris PEL