KORT GEDING TEGEN KRAKERS BEDRIJFSPAND KWINT (Skatebaan)
EEN SKATEBAAN IN EEN KRAAKPAND

We visten onderstaand bericht van de kraken-post lijst:

Kraken-post:
bericht van headbang@silverserver.nl

--------------------------------------------------------------

Kort geding skatebaan Leeuwarden

Auteur: Headbang headbang@silverserver.nl

Datum: 15 okt 2003 16:59 uur

Op de 27e van October is er een kort geding tegen de pas geleden gekraakte bedrijfshal waar een skatebaan is gebouwd.
Hier komen al gemiddeld 20 tot 50 mensen per dag langs, entree is vrijwillige bijdrage.
Een paar dagen geleden is de stroom en water afgesloten, de nuts bedrijven waren met politie zonder toestemming en zonder huiszoekingsbevel het pand binnengedrongen.
Achter de skatebaan staan zoals het lijkt verschillende instanties. De bestaande skatesciene, winkels en mensen staan enorm positief tegenover het initiatief en werken dan ook veelal mee.
Hierbij horen de skatewinkel, Wijkwerk en andere mensen.

Het kort geding is om 1 uur op het zaailand 102.
Dit is vanuit het station direct de stad in lopen, je komt dan op het zaailandplein aan en daar staat het gebouw bij.
We passen er waarschijnlijk niet allemaal in dus neem extra kleren mee om je warm te houden buiten.

Kraken gaat door
Ook de lieve leegstaande bedrijfspanden!!

UPDATE:

Op woensdag 22/10/2003 verscheen op de regio-pagina's van het Friesch Dagblad het volgende nadere bericht over het komende kort geding tegen de krakers van het voormalige bedrijfspand van Kwint:

woensdag, 22 oktober 2003, Regio:

EEN SKATEBAAN IN EEN KRAAKPAND

Leeuwarden - Een groep skaters heeft onlangs een leegstaand bedrijfspand in Leeuwarden gekraakt en er een skatebaan aangelegd. De eigenaar van het pand, Rono Vastgoed bv uit Groningen, heeft een kort geding aangespannen tegen de skaters. Dat vindt maandag plaats.

[Ik heb begrepen dat op het adres van Rono Vastgoed bv talloze bv-tjes zouden zijn gehuisvest en dat Rono Vastgoed o.a. als reden voor het kort geding aanvoert dat zij voor het pand een huurder hebben. Niet zo moeilijk met veel bv-tjes onder 1 dak: Je laat gewoon op papier de ene bv. van de andere bv. huren... Ik stel niet dat het zo in elkaar zit, maar het zou kunnen.]

Het gaat om het voormalige pand van Kwint, op bedrijventerrein-west. Iedere middag komen er twintig tot vijftig mensen skaten. De entree is gratis. Wel wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd. Het geld wordt gebruikt voor het maken van obstakels voor de baan. De kraakactie is een protest tegen het uitblijven van een eigen overdekte skatevoorziening in Leeuwarden. De skaters vragen de gemeente Leeuwarden al jaren om een eigen voorziening. Onlangs dienden de skaters een burgerinitiatief in bij de Leeuwarder gemeenteraad. Hierin vroegen ze de raad om op korte termijn een skatevoorziening te realiseren.

[Dit is een vrij nieuwe mogelijkheid om iets aan te kaarten bij de Raad. Ik weet niet precies uit het hoofd hoeveel handtekeningen je daarvoor bij elkaar moet zien te krijgen.]

De skaters krijgen steun van de Stichting Wijkwerk Leeuwarden.
"Toen we hoorden dat de jongeren het pand hadden gekraakt, zijn we er meteen heen gegaan om onze solidariteit te betuigen", aldus Douwe Beimin, opbouwwerker bij de stichting. De stichting staat volgens Beimin "zeer sympathiek" tegenover de kraakactie.
"Leeuwarden treuzelt veel te lang met het realiseren van de skatevoorziening", aldus Beimin.
De stichting heeft de skaters ook juridische steun verleend.

[Naar verluidt zal advocaat Enno van Dalen uit Groningen de krakers in kort geding bijstaan. Dit is dezelfde advocaat die voor de krakers van de Minnemastraat onlangs het tegen hen aangespannen kort geding won.]

De gemeente Leeuwarden zegt geen geld te hebben voor een nieuwe skatevoorziening, die volgens wethouder Hafkamp minstens 275.000 euro kost.
"Het is aan de skaters om aan dat geld te komen. Ik kan alleen mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat de benodigde procedures zo snel mogelijk worden", aldus Hafkamp.

[Het zou m.i. makkelijker worden als je de voorziening voor meer dingen kon gebruiken. Een voetbalveld bv. kun je voor veel soorten sporten gebruiken, maar waarvoor kun je een skatebaan nog meer gebruiken?]

Einde FD-bericht. Commentaar tussen [].