RAADS ADVIES COMMISSIE
STADSONTWIKKELING
Onderwerp:
"Exploitatieverordening"
voor de kamerpanden
Leeuwarden,2/3/99
nadat er jaren en jaren op moest worden gewacht en
na jarenlange toezeggingen ligt er dan nu eindelijk de
exploitatieverordening voor de kamerpanden. Dit, door een ingreep in
de Huisvestingsverordening 1996 (Het zg. 'quoteringsbeleid') en door
een aanvulling op de Bouwverordening 1997.
Vooral dat laatste is belangrijk, omdat nu eindelijk het accent qua
beleid verschuift van een 'quoteringsbeleid' dat zich richtte tegen
kamerbewoners naar een beleid dat het accent legt op kamers die
bouwkundig veilig moeten zijn en aan bepaalde minimumeisen moeten
voldoen.
Tevens is het accent verschoven van de "leefbaarheid en het
algemene sociale klimaat" in de woonbuurten naar de noodzaak om
onttrekkingen van goedkopere koopwoningen tegen te gaan en de
noodzaak om eventueel met de corporaties te overleggen indien de
kamermarkt te krap zou worden. Dit is een duidelijke
beleidsverbetering vergeleken bij het oude 'quoteringsbeleid'.
Enige detailpunten:
a. Het punt 'voorlichting': Wij missen in het verhaal een eerder
door B & W gedane toezegging.
Hierover het volgende: In een brief
van het PEL aan B & W op 8/5/96 stond het volgende:
"Er dient voor
de burgers permanent een lijst ter inzage te liggen waaruit kan
worden opgemaakt, welke panden over een omzettingsvergunning
beschikken en welke panden over een exploitatievergunning en tot
welke datum."
Reactie: B & W aan Raad op 17/6/96 waarbij op bedoelde
brief werd ingegaan:
"... bevat een voorstel een lijst bij te houden
van panden waarvoor vergunning (nu omzettingsvergunning,
tezijnertijd ook exploitatievergunning) is verleend. Dit voorstel
nemen wij over."
b. Certificering: Eens met motivering in het commissiestuk. Gemeente kan verhuurders wel op de mogelijkheid wijzen om kontakt op te nemen met de Stichting Kosten-kwaliteitszorg Woningbouw (SKW) op vrijwillige basis.
c. Hospita-kamers: Volgens de Leeuwarder Courant van 25/2 jl. zouden woningeigenaren nog slechts vergunningloos 1 inwonende huurder mogen hebben. Dit kunnen wij niet expliciet uit de regelgeving opmaken.
d. Reikwijdte exploitatieverordening: Zie bladzijde 3 en 4 van het
commissiestuk:
Hoe zit het als een kamerpand al VOOR 1 juli 1996 in
gebruik was bij 3 of meer kamerbewoners en nimmer een
omzettingsvergunning is verleend? Als het kamerpand na die datum is
ontstaan, is het duidelijk: Afchecken of er vergunning kan worden
gegeven of niet. Over oudere kamerpanden wordt niets gezegd, hoewel
ook zij o.i. aan dezelfde bouwkundige eisen zouden moeten voldoen.
Er kan en mag geen sprake zijn van 'gedogen' van onjuiste
bouwkundige situaties omdat de situatie al lang bestaat.
e. Klachten en opleggen dwangsom: Op blz. 4 wordt gesproken over klachten en reeds verzonden dwangsombeschikkingen. Aard van de klachten? Bij deze verzoek om enige toelichting.
f. Handhavingsbeleid: Op 23/11 jl. werd de Nota Handhavingsbeleid
weer teruggenomen door B & W. Het verhaal dat er nu ligt staat of
valt met de handhaving. Hoeveel ambtenaren worden met de uitvoering
belast? Wordt de hoeveelheid werk niet onderschat?
Moet het qua
ambtelijke capaciteit niet een onsje meer zijn?
Per slot gaat het
erom dat er binnen afzienbare tijd resultaten zichtbaar zijn.