Uit de Leeuwarder Courant van woensdag 6/11/2002.
De kamernood onder met name studenten is hoog opgelopen in Leeuwarden en de gemeente voelt zich daarom gedwongen om daar iets aan te gaan doen. Van de voorpagina van de Leeuwarder Courant van woensdag 6/11/2002 met het vervolg op bladzijde 17:
LEEUWARDEN - De kamernood in Leeuwarden is zo hoog dat het stadsbestuur
een soepeler verhuurregime overweegt. Studenten wachten nu gemiddeld
vijftien maanden op een onderkomen. Een paar jaar geleden beperkte de
gemeente het gebied waar kamers mogen worden verhuurd. Dit zal nu
waarschijnlijk weer worden vergroot.
[M.i. wees de gemeente toen gebieden/wijken aan waar niet meer
kamerpanden mochten verschijnen dan er daar al waren. Als e.e.a. nu
betekent dat in die gebieden weer nieuwe, extra kamerpanden mogen
verschijnen, lijkt dat niet verstandig. Er waren indertijd twee redenen
voor de 'kamerpandenstop' in bepaalde wijken: De eerste reden, d.w.z. de
reden die aanvankelijk werd aangevoerd, betrof een sociale reden:
Studenten waren niet 'betrokken' bij de buurt bla, bla enz. Die reden
hebben wij indertijd van de hand gewezen. Later zag je in de
gemeentelijke stukken een koerswijziging en verscheen de tweede reden:
Een belangenafweging tussen het volkshuisvestingsbelang en het
individuele belang van de verhuurder.
Een kamerpandje meer in een wijk,
betekent nl. automatisch een kooppand, in veelal de goedkopere
prijsklasse, minder of een zelfstandige huurwoning minder. In die
laatste twee 'marktsegmenten' zit het momenteel ook niet echt lekker:
Gebrek aan goedkopere huurwoningen en een opwaartse druk op de prijzen
van de goedkopere koophuisjes, die voor starters op d woningmarkt ook
bruikbaar zijn.
Op grond van dit argument lijkt een kamerstop voor
bepaalde wijken niet onredelijk.
Om nu toch het nodige te doen aan de
kamernood, lijkt het nodig om in wijken waar niet al te veel huisjes
zijn omgezet in onzelfstandige woonruimte (want dat gebeurt er formeel
feitelijk) geen 'kamerverhuurstop' te hebben maar daarnaast moeten o.i.
goede kamers toegevoegd worden door leegstaande oudere kantoorpanden en
andere 'afgedankte' gebouwen door woningcorporaties te laten verbouwen
tot kamerpanden. In het verleden was deze werkwijze nog het meest
succesvol.]
Meer hierover op pagina 17.
LEEUWARDEN - Burgemeester en wethouders willen meer kamerverhuur in
Leeuwarden toestaan om de woningnood onder studenten te lenigen.
Daarvoor zullen extra straten of wijken worden aangewezen, die nu niet
onder de kamerverhuurregeling vallen.
[O.i. valt de hele stad onder de kamerverhuurregeling of er moeten
naderhand na het van kracht worden van de Huisvestingsverordening 1999
waarin o.a. de omzetting van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte
is geregeld, toch weer B en W besluiten geweest zijn waarin gebieden
zijn aangewezen waar geen omzettingsvergunning nodig is. Mocht dat zo
zijn, dan vind ondergetekende dat een slechte zaak. Je moet m.i. één
lijn aanhouden voor de hele stad. Het kan ook zijn dat de krant met
"Kamerverhuurregeling" gewoon doelt op de gebieden waar de gemeente
geen extra kamerpanden erbij wil hebben.]
De wachttijd voor een kamer is in Leeuwarden opgelopen tot vijftien
maanden. Het college wijt dit aan stagnatie in de bouw, stijgende
huizenprijzen en afschaffing van de aftrek van hypotheekrente voor de
tweede woning. Ook de strenge regelgeving voor kamerverhuur en de sloop
van geschikte flats in het noorden van de stad maken de kamernood
groter.
[De wachttijd komt ongeveer overeen met de wachttijd voor een complete
sociale huurwoning onder de distributiegrens, die EUR 295,00 is.
De stijgende huizenprijzen maken het onaantrekkelijk voor
kamerverhuurders om een pandje te kopen en daar kamerverhuur te
beginnen, omdat ze dan vinden dat ze niet genoeg winst kunnen maken.
De hypotheekrenteaftrek voor woningen waar de eigenaar niet zelf woont,
is afgeschaft met de invoering van het nieuwe belastingstelsel. Maar
anderzijds worden nu de huurinkomsten niet meer als inkomsten gezien,
zodat in box 1 in het stelsel, op dat punt niks hoeft te worden
opgegeven. De schuld in hoofdsom van de hypotheek drukt bovendien in box
3 het eigen vermogen omlaag, zodat minder vermogensrendementsheffing
betaald hoeft te worden. Dus of die afschaffing van de
hypotheekrenteaftrek voor verhuurde panden nu zo'n grote rol speelt?
En als men geen kamerpand wil exploiteren vanwege 'de strenge
regelgeving' die in werkelijkheid helemaal niet zo streng is, maar m.i.
alleszins redelijk:
Dat is dan ook maar beter van niet! Want dan heb je
wel te maken met verwaarloosde brandgevaarlijke hokken!
Wel is m.i. een verklarende factor bij de kamernood: Met name de sloop
van de splitlevel-flats in Lekkumerend. Alleen al met de sloop van de
S8 flat Jan Evenhuisstraat gingen forse aantallen kamers verloren.]
De gemeente wil aan nieuwe verhuurders dezelfde strenge eisen stellen
die gelden voor bestaande studentenpanden. Ook belooft het college extra
regelgeving die moet voorkomen, dat kwetsbare wijken door studenten
worden overspoeld.
[De exploitatievergunning met daaraan gekoppeld een aantal bouwkundige
eisen, blijft dus naar het lijkt. Dat is verstandig, anders zijn we
gewoon weer terug bij 'af'. Wat die aangekondigde 'extra regelgeving'
voor 'kwetsbare wijken' inhoudt zullen we moeten afwachten.]
Hoeveel extra kamers er nodig zijn moet blijken uit een lopend
onderzoek van de gemeente en de woningbouwcorporaties. De verruiming
zal uiterlijk komend voorjaar aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
[Dat duurt dus nog een hele tijd.]
Enige relevante links op deze website:
Uit de Leeuwarder Courant van 14/10/1998:
"Kamerverhuur aan banden in centrum."
Uit de Leeuwarder Courant van 25/5/2001:
"Gevaarlijke huurkamers gaan op
slot."
Uit de Leeuwarder Courant van 17/8/2002:
"Onderzoek naar kamernood
studenten."
Wie meer links wil vinden: Gebruik de zoekmachine op onze website.