Diverse ANP-berichten hierover plus reactie P.E.L. d.d. 15/9/2002
Dankzij iemand op internet hieronder een overzicht van de
beleidsvoornemens van het ministerie van VROM voor Prinsjesdag voor de
komende regeerperiode van het VVD/CDA/LPF-kabinet. Dit aan de hand van
diverse ANP-berichten. Diverse zaken zijn van commentaar voorzien. Het
commentaar staat tussen [].
Hieronder volgen de ANP-berichten plus het commentaar:
PRINSJESDAG-VROM-KAMP E M B A R G O TOT DINSDAG 17 SEPTEMBER 2002, 15.15 UUR PRINSJESDAG
VROM: Geen vergezichten maar uitvoering van beleid
DEN HAAG (ANP) - Geen nieuwe nota's maar uitvoering van beleid.
Minister Kamp en staatssecretaris Van Geel van VROM zullen zich de
komende tijd niet bezondigen aan grootse vergezichten, zo beloven zij
in de begroting voor 2003. Liever zorgen zij ervoor dat de regels
simpeler worden en er op de naleving ook werkelijk wordt toegezien.
Helemaal de vrije keuze hadden de bewindslieden nu ook weer niet,
simpelweg omdat er geen geld was.
,,Ik heb niets aan ambities die niet
gerealiseerd kunnen worden'', zei Kamp in een toelichting op de
begroting. Stond de afgelopen regeerperiode nog in het teken van de
grote nota's over wonen, ruimte en milieu. Het is nu hoog tijd voor de
uitvoering daarvan, vinden Kamp en Van Geel. De steden moeten weer
aantrekkelijk worden om te wonen, ook voor midden- en hogere
inkomensgroepen. Dit kan door nieuwbouw, woningverbetering en verkoop
van huurhuizen, zo had het vorige kabinet al bedacht. Het nieuwe wil
er vaart achter zetten, door zich te concentreren op veertig tot
zestig wijken, en de bouw van nieuwe woningen op te voeren.
[Dit betekent dat het beleid van Stedelijke Vernieuwing gewoon wordt
voortgezet: Veel sloop, weinig renovatie en dure nieuwbouw, voorzover de
nieuwbouw productie niet verder stagneert door de teruglopende economie.
Kortom: Gewoon hetzelfde deuntje, geen eigen visie, geen bijstelling van
beleid gezien de enorme krapte aan goedkopere huurwoningen met name in
de Randstad. Bouwen voor de rijkeren dus en de armeren verder de marge
indrukken. Het verbaast me niet: Iets anders kun je niet verwachten van
een rechts kabinet.]
Kamp ziet hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de gemeenten. Want
dat vindt het nieuwe kabinet ook erg belangrijk: de verantwoordelijkheid
zoveel mogelijk dichtbij de burger leggen, in dit geval bij de
gemeenten en niet bij het Rijk.
[Maar dat zou ook moeten betekenen dat een gemeente bij SV het accent
meer op renovatie en preventief sociaal beheer zou moeten kunnen leggen.
Dat zou met name voor Leeuwarden een hele goede beleidsombuiging zijn:
Wel SV, maar dan anders dan nu, meer gericht op de feitelijke situatie
en de inkomenspositie van het gros van de bevolking.]
De regels op het gebied van wonen, ruimte en milieu moeten en kunnen
simpeler, vinden de bewindslieden op VROM. Dat maakt het gemakkelijker
voor burger en ondernemer, en zorgt ervoor dat de procedures sneller
worden afgehandeld. Overbodige regels moeten helemaal weg. Het recht van
burgers om bezwaar te maken tegen ruimtelijke plannen, ook als zij geen
betrokkene zijn, is ook zo'n blok aan het been. Kamp wil gaan bekijken
of hij van deze 'actio popularis' af kan.
[M.i. betekent dit vermindering huurbescherming, de projectontwikkelaar
die meer vrij spel krijgt m.n. in het weiland en niet te veel aandacht
voor het milieu... Verder betekent het dat mondige burgers weer meer
gewoon onmondige machteloze burgers moeten worden en dat de laatste
mogelijkheid om nog te pogen ongewenste ontwikkelingen te keren d.m.v.
een bezwaarschrift de mensen ook nog wordt ontnomen. Het PEL wordt
hierdoor in theorie vermoedelijk ook geraakt, maar in de praktijk toch
al niet meer:
De trend bij de gemeente was toch al om te proberen ons
bij bezwaarschriften niet-ontvankelijk te verklaren...
Worden huurders
hierdoor benadeeld? Soms ook al niet meer. Voorbeeld: Een huurster
diende indertijd via een jurist bezwaar in tegen afgifte van een
sloopvergunning door B en W waarbij de verhuurder de flat mocht slopen
waar ze woonde. Ze werd gewoon niet-ontvankelijk verklaard omdat de Hoge
Raad weer eens een juridische kronkel-redenatie had uitgebroed waarbij
een huurder niet als belanghebbende werd aangemerkt bij een
sloopvergunning....
Deze lijn zal nu nog wel veel harder doorgezet
worden zodat bijna niemand meer bezwaarschriften kan indienen die in
behandeling worden genomen. Leve de dictatuur!]
Op het vlak van het milieu vindt de nieuwe ploeg dat de Kyoto-afspraken
over de uitstoot van broeikasgassen gewoon moeten worden gehaald,
desnoods met maatregelen die de vorige milieuminister nog niet wilde
aanboren. Voor de inzameling, opslag en verwerking van cfk's en halonen
komt maximaal 23 miljoen beschikbaar, en het is de bedoeling dat er eind
2003 plannen liggen voor een systeem van CO2-emissiehandel. VROM heeft
de komende vier jaar 100 miljoen beschikbaar voor de externe veiligheid.
Dit is bedoeld om een einde te maken aan gevaarlijke situaties, zoals
spoorwegemplacementen midden in de stad. LET OP E M B A R G O
[Elders valt uit de ANP-berichten op te maken dat de stations vol
camera's worden gehangen en dat er voor het reizen een soort chip-card
komt. Daar kan dan mooi je SoFi-nummer in en nog wat troep, zodat de
overheid voortaan fijn al je bewegingen na kan gaan. Totaal-controle
über alles, is het einddoel, ook al bij vorige regeringen. Maar dat is niet erg, want we hebben toch niks te verbergen? De vraag wordt alleen:
Wie bewaakt onze bewakers?!]
PRINSJESDAG-VROM-ILLEGALEN E M B A R G O TOT DINSDAG 17 SEPTEMBER 2002, 15.15 UUR PRINSJESDAG
Illegalen zijn nog niet van Kamp af
DEN HAAG (ANP) - In zijn vorige baan als Tweede-Kamerlid stond hij
bekend om zijn strenge en rechtlijnige opvattingen over het
vreemdelingenbeleid. Wie dacht dat Henk Kamp zich daar als minister
van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening niet meer over zou
uitlaten, heeft zich vergist. In de begroting voor 2003 zet Kamp zijn
strijd tegen de illegalen voort.
[Mijn indruk van deze man, die ik hier ook eens heb meegemaakt bij een
debat over de uitkeringen, is dat hij bezeten lijkt van een bijna
persoonlijke haat tegen mensen met een uitkering en buitenlanders. Henk
Kamp is al jaren bezig met "Mein Kampf"; zo ligt het m.i. gewoon.
M.a.w.: Hij doet en wil meer dan alleen maar zijn opvattingen geven. Ik
heb hem nog nooit iets horen zeggen ten gunste van mensen met een
uitkering of bv. over illegalen waar bv. tuinders in het Westland of
huisjesmelkers handig misbruik van maakten.]
Terwijl er woningnood is, bezetten wel tussen de 112.000 en 162.000
illegalen woonruimte waar zij geen recht op hebben. Die moeten daar weg,
vindt Kamp. Dat levert zo weer vele duizenden woningen op.
[Zo kennen we 'Mein Kampf' weer: 'Die Juden sind unser ungluck"...
Dit
is een klassieker: Er is vooral in de Randstad sprake van een
schandalige, eeuwig voortdurende woningnood als je niet behoort tot de
rijken. Maar dat komt niet door het overheidsbeleid van Rijk of
gemeente; nee, dat komt door 'de illegalen'. Het onnozele deel van de
bevolking moet vervolgens 'de illegalen' aanwijzen als schuldigen aan de
woningnood, hierbij de aandacht afleidend van het falende wanbeleid en
het wanbeleid wat Stedelijke Vernieuwing heet, waarbij goedkopere
woningen maar plat moeten.
Maar ook als je illegaal in Nederland bent wil dat nog niet zeggen dat
je niet legaal kunt huren: Als een particulier een huurovereenkomst
afsluit met iemand anders, hoeft hij niet te vragen of diegene wel
legaal in Nederland is. En als iemand die hier illegaal is zwart werkt,
hoeft de verhuurder niet te vragen of de huurbetaling uit zwart of wit
geld komt. Ik meen dat het door de Koppelingswet corporaties verboden is
om iemand die hier illegaal is, een woning te verhuren, hoewel ik tot nu
toe nog niet heb gehoord dat de woningcorporaties hier iemand bij
inschrijving als woningzoekende vragen om legitimatie. Wel is het zo,
dat een huursubsidie-aanvraag niet mogelijk is als iemand geen geldige
verblijfspapieren heeft. Maar wat zou er dan qua woningen vrij komen als
112.000 tot 162.000 mensen 'zomaar' op straat zouden komen te staan,
want DAT is het wat er in feite gebeurt als Henk Kamp z'n zin krijgt:
Allereerst komen dan niet zoveel woningen vrij, maar geschat wellicht
een kwart van die aantallen. En wat voor woningen zijn dat dan? Als het
om particuliere verhuur gaat m.i. kamersgewijs ingedeelde halve krotten
in vooral de grote steden, brandgevaarlijke 'pensions' ed. En wie gaat
dan die woningen opknappen zodat e.e.a. weer enigszins verhuurbaar
wordt? Niemand dus. Kortom: Ik denk dat het ook nog zwaar tegenvalt wat
er vrij komt als Kamp z'n zin krijgt en dat bovendien het aantal
daklozen nog verder toeneemt.]
De aanpak van de illegalen is onderdeel van een groter plan dat ook een
einde moet maken aan illegale onderverhuur. Kamp noemt het ,,diefstal''
dat mensen die goedkoop een woning huren van een corporatie, deze weer
voor een veelvoud van dat bedrag doorverhuren aan bijvoorbeeld
studenten. En als zijn collega van Justitie nog behoefte heeft aan extra
cellen, dan kan die altijd een beroep doen op Kamp, zo zei deze in een
toelichting op de begroting. Want die gaat nu over de
Rijksgebouwendienst, die de cellen bouwt.
LET OP E M B A R G O
[Illegale onderverhuur vindt zijn voedingsbodem in de enorme woningnood
in de Randstad. Slimmerikken maken daar misbruik van, bv, mensen met
geld die een huis kopen. Ze zeggen hun huurhuis niet op bij de
woningcorporatie, maar gaan dat twee tot drie maal zo duur doorverhuren
aan studenten of bv. aan illegalen die geen kant op kunnen. Vraag
schept aanbod. Die woningen horen echter gewoon te verschijnen bij het
woningaanbod van de woningcorporaties t.b.v. diegene die het meest
dringend verlegen zit om een woning. Maar het winstbejag bij het
doorschuiven van woningen, wat officieel 'wederverhuur' heet, stoort mij althans nog het meest.]
PRINSJESDAG-VROM-HUUR E M B A R G O TOT DINSDAG 17 SEPTEMBER 2002, 15.15 UUR PRINSJESDAG
Kamp waagt nieuwe wijziging huursubsidie
DEN HAAG (ANP) - Alle problemen die minister Kamp (Volkshuisvesting)
afgelopen zomer heeft gehad met het nieuwe systeem van huursubsidie
hebben hem niet afgeschrikt om met een nieuwe wijziging te komen.
Huurders die in aanmerking komen voor deze regeling, moeten een
subsidie krijgen die is afgestemd op hun inkomen en niet meer op de
huur die zij betalen. Met een wijziging in de huursubsidiewet moet de
verdeling van de subsidies eerlijker worden. Het geld dat door deze
operatie overblijft wordt gebruikt om huurders die plotseling buiten
de subsidie vallen doordat zij meer zijn gaan verdienen, te
compenseren.
De huidige ontvangers blijven buiten schot, belooft Kamp
in de begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu..
De nieuwe minister zat deze zomer koud op zijn departement, of hij
moest al voorschotten uitdelen omdat er grote problemen waren met het
nieuwe systeem van de huursubsidie. Ook bleken er veel meer nieuwe
aanvragers dan was verwacht. LET OP E M B A R G O
[Op 17/8/2002 heeft het PEL via de ANN.WONEN nieuwsgroep en via haar
website al gemeld: "Regering wil bezuinigen op huursubsidie"
en dat zij dit wil doen via een stelselwijziging. Gemeld is
dat de hoogte tussen de feitelijk te betalen huur en de subsidie zal
worden verbroken onder het mom de armoedeval te bestrijden.
De regering
wil in de richting van het USA-systeem met 'woonbonnen' ofwel
'vouchers'. Vind je een goedkope woning, dan heb je met je vaste
'voucher-bedrag' geluk, kun je niet anders vinden dan een feitelijk te
dure woning, dan heb je pech. Het systeem zal wel zo opgezet worden dat
het eerste geval zich bijna nooit voor zal doen en de tweede situatie
heel vaak... Uiteraard zou ik bijna zeggen, komen er in elk geval 3
standaard-vouchers, eentje voor gezinnen, eentje voor eenoudergezinnen
en eentje voor alleenstaanden, vermoedelijk in de bekende
'bijstandsverhouding' 100 staat tot 90 staat tot 70 procent... Alsof de
huur van een kleine woning of flat pakweg 70 procent is van een grote
woning of flat van vergelijkbare ouderdom, onderhoudsstaat, ligging
ed....
Jonge alleenstaande woningzoekenden met weinig geld zullen het
nog moeilijker krijgen dan nu en de particuliere verhuur van slechte,
krottige kamertjes en pensions zal nog weliger
tieren. Het worden nu pas echt 'gouden tijden' voor huisjesmelkers...
Deze alleenstaanden gaan kamersgewijs de krotten vullen waar Kamp dan
net 'de illegalen' uit heeft gejaagd?! Passend zou dat wel zijn:
Alleenstaanden en illegalen staan minder ver van elkaar dan men denkt:
Alleenstaanden zijn al heel lang tweederangs burgers in het
overheidsbeleid en in feite vreemdeling in eigen land...
Als het zo
'geweldig' blijft verlopen als het deze IHS-ronde is verlopen, zullen er
al snel veel 'nieuwe gevallen' zijn die met het nieuwe IHS-systeem te
maken krijgen: Diverse mensen die afgelopen periode huursubsidie hadden
verdwenen al op soms raadselachtige wijze uit het IHS-systeem en als je
op het laatst dan maar in arren moede een nieuwe aanvraag zou indienen
om de kafkaiaanse machine bij VROM opnieuw te starten, zit je meteen in
het nieuwe IHS-systeem...
Daarnaast zijn er elk jaar uiteraard de
'starters' die voor het eerst IHS aanvragen, de 'echte' nieuwe gevallen.
Kortom: Nog meer armoede in te dure huurwoningen zal het gevolg zijn.]
PRINSJESDAG-FEITENOVERZICHT
E M B A R G O TOT DINSDAG 17 SEPTEMBER 2002, 15.15 UUR PRINSJESDAG
Hoofdpunten begroting Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
- Het ministerie van VROM heeft komend jaar een kleine 3,5 miljard
euro te besteden.
- Bijna de helft hiervan gaat op aan de huursubsidie. De verdeling van
deze subsidie wordt meer gerelateerd aan het inkomen van de aanvrager.
Nu is het huurbedrag nog bepalend voor de mate van subsidie.
[Afgezet tegen het SV-beleid wat onverkort voortgezet wordt, betekent
dit dat de laagstbetaalden nog veel meer geld moeten uitgeven aan wonen:
Geen goedkope woning meer te vinden en een 'woonbon' die minder geld
geeft dan men in het huidige huur/inkomen gerelateerde systeem gehad zou
hebben...]
- Minister Kamp wil de bewijslast voor huurders omdraaien. Als dit lukt,
dan moeten huurders zelf kunnen aantonen dat zij legaal in een
corporatiewoning zitten.
[Bij welke gelegenheid zouden huurders dat moeten aantonen? Ik vind het
logisch dat je een geldig huurcontact moet hebben met de woningeigenaar
als je huursubsidie wilt, maar voor de rest lijkt me 'wederverhuur'
ofwel het in z'n geheel door een huurder doorschuiven vaan een woning
naar derden, een zaak van de eigenaar. VROM is geen contractspartij bij
een huurovereenkomst, dus wat kan er verwacht worden? Hetzelfde soort
gezoek als in Amsterdam bij 'operatie zoeklicht'? Waarbij dan tegelijk
van alles en nog wat gecontroleerd wordt, ook t.a.v. de eventuele
bijstandsuitkering?
Grote probleem is, dat met name in de Randstad de
voedingsbodem voor wederverhuur niet wordt aangepakt: De woningnood.
M.a.w.: Dit is symptoombestrijding.]
- Verhuurders worden gestimuleerd om de huur omlaag te doen, zodra zij
het eigenaarsdeel van de onroerendzaakbelasting niet meer hoeven
betalen.
[Allereerst is hiervan pas sprake in 2005 en eerst maar afwachten hoe de
vlag er dan weer bij staat. Ten tweede zullen gemeenten alles uit de
kast halen om andere lokale lasten grof te verhogen, zoals rioolrecht en
reinigingsrechten, afvalstoffenheffing ed. Voorzover een verhuurder
hiermee heeft te maken zal hij dit gewoon verdisconteren in de kale
huur. Ten derde is dit een lachtertje: Ooit een verhuurder de huur zien
verlagen?! Meld het ons dan even...]
- Onwettige doorverhuur en huur aan illegalen worden hard aangepakt.
Door de gegevens van de onroerendzaakbelasting en de
bevolkingsadministratie naast elkaar te leggen, wil het ministerie
inzage krijgen in de omvang van illegale huur.
[De naam van de oorspronkelijke huurder verschijnt dan op 2 adressen:
Voor het gebruikersdeel OZB op zijn oude adres en op zijn nieuwe adres,
wat zowel een koopwoning als een huurwoning kan zijn. Schrijft hij zich
uit op zijn oude adres, dan vervalt daar zijn OZB-aanslag, maar staat de
woning voor wat het gebruikersdeel administratief leeg, tenzij de
'wederhuurder' zich gewoon bij het GBA heeft laten inschrijven: Dan
krijgt die de aanslag. Het GBA klopt dan echter niet meer met de
verhuuradministratie van de woningcorporatie. Als het eindresultaat
echter huisuitzetting is door de eigenaar, dan staat degene die van de
oude huurder huurde, op straat. Dat gaat dan zowel om mensen die wel als
om mensen die niet rechtmatig in Nederland verblijven. Maar waarom gaat
iemand in op een aanbod om vaak voor grof geld te huren van iemand die
een huis niet mag verhuren? PURE NOOD, ANDERS NIETS! En waarom kon
diegene dan niks huren via de reguliere weg? Dat is de kwestie waar het
echt om gaat. Heeft Kamp voor hen een huis wat op de normale wijze
gehuurd kan worden? Nee dus, het enige wat hij kan is het criminaliseren
van mensen die vooral in de Randstad wanhopig een huis zoeken!
Wat dat betreft heeft al jaren geleden de kraakbeweging daarop het
juiste antwoord gegeven: De koevoet tussen de deur!]
- Er komt een onderzoek of de actio popularis kan worden afgeschaft. Dit
is de mogelijkheid dat iedereen bezwaar kan aantekenen tegen plannen,
ook als iemand geen belanghebbende is.
[Het zal er wel op neerkomen dat zowat niemand meer belanghebbende mag
zijn omdat 'de overheid' van burgers geen 'last' meer wil hebben...]
- Voor de veiligheid rondom gevaarlijke plekken zoals
spoorwegemplacementen in binnensteden, trekt het kabinet de komende vier
jaar 100 miljoen euro uit. Vanaf 2006 wordt dat 50 miljoen per jaar.
- Er is 600 miljoen voor stedelijke vernieuwing. Dat is drie keer zoveel
als in 2002 maar iets minder dan het jaar ervoor.
[Gezien opmerkingen elders, wordt het sloopbeleid en de oorlog tegen de
armere huurders onverminderd voortgezet. Een heilloze weg, waar men
later gezien de maatschappelijke kosten, nog veel spijt van zal krijgen.
Maar spijt is goedkoop, als nu al lang te voorzien is dat deze wijze van
SV bedrijven, totaal verkeerd afloopt.]
- De vermindering van uitstoot van broeikasgassen kost 138 miljoen.
- De regels voor wonen, ruimte en milieu moeten simpeler, en waar
mogelijk helemaal weg.
[Vermoedelijk ruim baan voor projectontwikkelaars, verdere aantasting
van het 'groene hart' van de Randstad en afbraak van de
huurbescherming.]
- De overheid gaat de regels die blijven beter controleren. Hiermee is
80 miljoen euro gemoeid.
[Als dat gaat om bv. bouwvoorschriften en regels uit de Woningwet die
gaan over het onderhoud en herstel van ernstige woninggebreken,
brandvoorschriften ed. dan is dat positief. Maar als ik lees over de
'illegalen-jacht' die Kamp wil openen, denk ik dat de aandacht daar eerder op zal zijn gericht.]
- Nog dit jaar komt er een gewijzigde Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening.
- Op het departement verdwijnen 350 banen als gevolg van de
bezuinigingen.
[Kortom: Van alles willen doen met minder mensen. Dat komt vast wel
goed...]
LET OP E M B A R G O