Artikel: "Alleen in woning kost meer geld"
Uit de Leeuwarder Courant van ma. 9/8/99.
UIT ONS ARCHIEF:
Het Centrum voor Individu en Samenleving (CISA), een stichting voor de belangenbehartiging van alleenstaanden, is in de aanval gegaan met een onderzoek naar de financiële positie van alleenstaanden. Op ma. 9/8/99 opende de Leeuwarder Courant met het volgende bericht:
DEN HAAG - (GPD) Alleenstaanden betalen onnodig veel geld aan
belastingen, pensioenen, huren, hypotheken en ziekenfondspremie.
De oorzaak daarvan is dat de overheid en financiële instellingen hun regels vooral afstemmen op gezinnen. Jaarlijks schieten mensen die
alleen wonen er soms tienduizenden guldens bij in, zo blijkt uit
onderzoek van het Centrum voor Individu en Samenleving (Cisa), een
stichting die het opneemt voor alleenstaanden.
Volgens het onderzoek betalen alleenstaanden teveel
inkomstenbelasting omdat ze worden behandeld als tweeverdieners.
Daardoor wordt hen jaarlijks maximaal f5040 door de neus geboord.
Ook moeten alleenstaanden een hogere eigen bijdrage betalen voor
opname in een verpleeg- of verzorgingstehuis. Dat kan oplopen tot
wel f30.000 per jaar meer dan een samenwonende of gehuwde kwijt is.
[In principe steunt de inkomstenbelasting op het zg.
draagkrachtbeginsel. Vanaf het moment dat alleenstaanden als
tweeverdieners behandeld werden, werd t.a.v. alleenstaanden het
draagkrachtbeginsel verlaten. Tevens is het probleem dat het
draagkrachtbeginsel bij zowat elke regeling opnieuw losgelaten werd.
Dit is de z.g. 100%/70% systematiek, waarbij geacht wordt dat de
alleenstaande genoeg heeft aan 70% van de norm die voor een gezin in
een bepaalde regeling wordt aangehouden. Een bekend voorbeeld is de
huursubsidie en de bijstand. Deze maatregelen opeengestapeld geven
echter een cumulatief effect met als resultaat dat een deel van de
'armoedeproblematiek' zit bij alleenstaanden.]
Ook huursubsidie-regelingen pakken ongunstig uit voor alleenstaanden
en bij hypotheken moeten zij verplicht premie betalen voor een
levensverzekering waar ze niks aan hebben.
[Gaat hier om de z.g.
overlijdens-risico verzekering waarbij de hoofdsom van de hypotheek
verzekerd is, eventueel met een 'glijdende schaal':
Hoe meer is
afgelost, hoe lager het verzekerde kapitaal wordt. De banken willen
risicoloos bankieren:
Enerzijds hebben ze al de garantie van de
Nationale Hypotheek Garantie - vroeger de gemeentegarantie -
anderzijds willen ze ook nog dat bij overlijden de erfgenamen de
hele restantschuld kunnen aflossen. De erfgenamen kunnen echter
gewoon de woning verkopen om de restantschuld af te lossen. De
verzekering heeft alleen zin, indien er een achterblijvende partner
is, zodat het huis vrij van hypotheekschuld verder door diegene
bewoond kan blijven. Een 'noodsprong' die alleenstaanden zouden
kunnen maken, is de premie niet langer betalen, maar alleen rente en
aflossing van de hypotheek. Maar ideaal is het forceren van een dan
ontstaand conflict met de bank uiteraard niet.]
Cisa-voorzitter Lenie de Zwaan vindt dat alleenstaanden stampij
moeten maken over deze "financiële uitbuiting".
De stichting stapt
binnenkort naar de rechter om de pensioenregeling voor
alleenstaanden aan te vechten. Veel pensioenfondsen laten
alleenstaanden premie betalen voor een nabestaandenpensioen.
"Daar
kunnen ze nooit van profiteren, want een nabestaandenpensioen is
voor een partner en die hebben alleenstaanden niet."
Staatssecretaris Hans Hoogervorst van sociale zaken heeft gezegd dat
hij geen wet wil maken die premieheffing voor alleenstaanden
verbiedt.
Cisa noemt dat "regelrechte diefstal. Pensioen is
uitgesteld loon. Dat kunnen pensioenfondsen niet zomaar inpikken.
Het is in strijd met Europese en internationale wetgeving", aldus De Zwaan.
[Het heeft ook wel iets van koppelverkoop: Er wordt pensioenpremie
op het loon ingehouden en het 'product' nabestaandenpensioen zit daar ook bij, zonder dat je kunt zeggen: Daar heb ik geen belang
bij, laat dat maar weg.]
Uit cijfers van het Centraal Planbureau blijkt dat in Nederland 2,2
miljoen mensen alleen wonen. Dat aantal is nog nooit eerder zo groot
geweest. Inmiddels telt een derde deel van alle huishoudens slechts
één persoon.
[Intussen worden vrolijk (dure) eengezinswoningen bijgebouwd,
terwijl de wachtlijsten van woningzoekenden voor een fors deel
bestaan uit alleenstaanden met weinig inkomsten. Voor hen zouden
bruikbaar zijn: Gerenoveerde oudere eengezinswoningen, die nl. vaak
wat kleiner zijn en behoorlijk opgeknapte en goed beheerde
appartementen.]
Tenslotte:
Als het geld oplevert voor de overheid is een alleenstaande gelijk
aan een gezin, anders niet. Denk bv. aan het rioolrecht, zowel het eigenaarsdeel als ook het gebruikersdeel, terwijl dat ook aan het
waterverbruik gekoppeld zou kunnen worden.
De gemeentelijke
verontreinigingsheffing/afvalstoffenheffing is in sommige gemeenten
gedifferentieerd naar huishoudensgrootte, in andere gemeenten nog
steeds niet. Die differentiatie moest eerst bevochten worden. Enkele
gemeenten wegen het afval:
De betere methode, die het eerlijkst
lijkt.
De 'kindertoeslag' in de huursubsidie is een volslagen
oneigenlijke manier om gezinnen verder te bevoordelen. Er is toch al
kinderbijslag?
Waterschappen: De Verontreinigingsheffing kent 2 tarieven: Een voor
gezinnen en een voor alleenstaanden, maar hun Ingezetenenheffing
niet. Dat gebeurt vrolijk per woning, ongeacht het aantal bewoners.
De 'advocaat van onvermogen': De advocatuur moet 2 tabellen
aanhouden: Een voor de 'eigen bijdrage' voor gezinnen en een veel
ongunstiger tabel (tabellen gerelateerd aan inkomen) voor
alleenstaanden.
Voor alleenstaanden even boven bijstandsniveau
is de weg naar een advocaat al bijna onbetaalbaar door de hoge eigen
bijdrage.
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
Dit alles berust op een
bewuste keuze van m.n. de overheid met als achtergrond een ideologie
waarover bijna nooit wordt gesproken, omdat deze als 'normaal' wordt gezien.