Oproep van de "Werkgroep voor Volkshuisvesting" (Lekkumerend) aan leden gemeenteraad i.v.m. behandeling in raad op 10/6/2002 van raadsstuk:
"Grondexploitatieopzet Vrijheidswijk deelgebied Zuidwest".
Tevens tekst van hun brief d.d. 3/6/2002 waarin m.b.t. de financiën
inzake Lekkumerend een beroep wordt gedaan op de Wet Openbaarheid
van Bestuur.
Zoals bekend gaat de hele zuidwestelijke hoek van Lekkumerend plat. Tot
nu toe bleef vrij schimmig hoe die sloop plus nieuwbouw en ook de hele
herinrichting van dat gebied moet worden betaald. Want ook de gemeente
zelf maakt nogal wat kosten: Straten moeten opnieuw worden aangelegd,
kabels verlegd, er wordt een complete aftakking gegraven vanaf de
Dokkumer Ee onder het motto: "Het water de wijk in" enz.
Het Raadsstuk stelt o.a.: "Randvoorwaarde voor de grondexploitaties in
de Vrijheidswijk wat betreft het gedeelte van de corporatie NWF zijn de
financiële afspraken tussen gemeente en NWF, zoals gemaakt in de brief
van 18 april 2001."
Daar zou dan in moeten staan: Wie betaalt wat?
Op 3/6/2002 stuurde de 'Werkgroep voor Volkshuisvesting' onderstaande
brief aan B en W om meer duidelijkheid te krijgen over de financiële achtergronden:
Leeuwarden 3 juni
2002.
Beroep op de wet openbaarheid van bestuur. (WOB)
Aan de Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Leeuwarden.
Na afloop van de inspraak in de commissie over de sloop in het
Mariniersespel, bleek bij het afronden van het gesprek dat er gegevens
waren waarvan belanghebbenden en het publiek geen inzage in konden
krijgen.
Ik verzoek u, namens mezelf en namens de Werkgroep voor
Volkshuisvesting alsmede namens Richard Tuinstra om openbaarheid van die
cijfers.
Het belang van deze cijfers is voor de bewoners van uitermate
groot belang, opdat men zal weten dat men op correcte gronden op
besluiten van het openbaar bestuur kan vertrouwen. Mochten deze gegevens
bedrijfsmatig gevoelig liggen dan is het nog altijd zo, dat de private
instellingen zoals projektontwikkelaars een geringer belang
vertegenwoordigen dan de schade die de stedelijke samenleving wordt
toegebracht.
Ten derde is het zo dat de schulden die Nieuw wonen aan de
gemeente heeft, door de sloop niet worden afbetaald, integendeel door
het geringere balanstotaal is het twijfelachtig of Nieuw Wonen ooit zijn
schulden aan de gemeente zal kunnen aflossen.
En in die zin is het
bijzonder dringend gezien de financiën van de stad dit kunnen dragen.
Met de Meeste Hoogachting
J.Post.
Robinsonstraat 139.
8923 AN Leeuwarden.
De Werkgroep voor Volkshuisvesting.
mede caverende voor Richard Tuinstra,
als persoon en mede voor de genoemde werkgroep.
Het is wel duidelijk dat de brief van 18/4/2002 (NWF/Gemeente) wel eens het interessantst zou kunnen zijn.
Inmiddels kregen wij van de Werkgroep voor Volkshuisvesting op 10/6/2002 een kopie van een brief die zij hadden bezorgd bij alle gemeenteraadsleden. Hieronder volgt de letterlijke tekst:
In verband met de financiering van de plannen van herstructurering en
vooral sloop hebben wij van de werkgroep voor volkshuisvesting een
beroep gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Tot nu toe mochten we
geen bericht van ontvangst tegemoet zien. Niettemin verwachten wij
binnen de gestelde termijn van zes weken antwoord.
Wij wilden weten waar de schulden van de woningbouwcorporaties aan de
gemeente blijven en hoe ze worden verrekend.
Hoe de grond van de
Vrijheidswijk, destijds ontwikkeld voor volkswoningbouw, is overgedragen
aan de Woningcorporaties, en welke bedragen daarmee gemoeid waren.
En
voor welke bedragen ze thans zullen worden overgedragen aan particuliere
kopers en of de gemeente daar nog enig voordeel van geniet.
Let wel met deze vragen treden wij in de plaats van de gemeenteraad en
zijn leden, omdat de cijfers voor de hele herstructurering niet openbaar
worden gemaakt.
Reden voor ons te denken dat er op termijn grote
problemen rijzen, mede omdat de koopzucht flink inzakt.
Als waker over de gezondheid van de gemeentefinanciën, als verdediger
van de volkshuisvesting, als beschermer(s) van de huurders verzoeken wij
u, deze plannen aan te houden tot U volledig op de hoogte bent gesteld
van de doorrekening en de konsekwenties.
Want als er één groep vogelvrij is in Leeuwarden, dan zijn dat de
huurders:
Zij kunnen onder het huidige regime worden verplaatst,
verjaagd en bedreigd worden door de zelfstandige corporaties.
Die er
overigens niet voor terugdeinzen degenen die hun snode plannen kennen en
afkeuren te bedreigen met gerechtelijke procedures.
[Dit slaat op een dreigbrief die betrokkene ontving van de manager van
BWL, Marein Boekhoudt, op 18/2/2002 met de idiote beschuldiging dat hij
'vertrouwelijke informatie' had laten lekken over de BWL-sloopplannen in
Lekkumerend, hoewel op bedoelde bijeenkomst januari jl. niet gesteld was
door BWL dat de informatie vertrouwelijk was. Toen betrokkene op 18/2
jl. zou hebben gesteld deze plannen publiekelijk kenbaar te maken, kreeg
hij dezelfde middag nog persoonlijk een juridische dreigbrief
overhandigd van BWL waarin hij werd beschuldigd van het plegen van een
'onrechtmatige daad'.]
Leden van de raad: U kunt vanavond een daad stellen, door de plannen
niet aan te nemen, en meer openheid te eisen; in ieder geval te
verdagen tot de financiering duidelijk is. Als u deze slag verliest, zal
de rol van de volkshuisvesting zijn uitgespeeld. Dan bent u als gekozene
de zetel waarop u gekozen bent niet waard.
Waarmee u dan niet moet
klagen over de vergroting van de kloof tussen kiezer en gekozene. U bent
niet gekozen om de belangen van investeerders in de raad te dienen.
Die
tot nu toe door valse prognoses en vertekende voorspiegelingen trachten
tot hun doel te komen:
het doen van een grote graai uit de openbare
kassen om degenen die het werkelijk nodig hebben af te schepen met
bedragen die ten enenmale niet voldoende zijn om menswaardig te leven.
De rol van de woningcorporaties die als mantelorganisatie voor de
ontwikkelaars werken, moet beknot worden, het gaat voor hun slechts om
het gewin; aan sociale woningbouw hebben ze geen boodschap.
Door het
dualisme toe te passen zoals het bedoeld is hebt U kans om de door de
wethouder aan het eind van de inspraak vorige week, abrupt dichtgeslagen
boeken te openen.
[Dit slaat m.i. op de vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling van
28/5/2002 waar het ook over Lekkumerend ging en wethouder Sluiter
stelde dat m.b.t. een deel van de financiën in het openbaar geen
duidelijkheid gegeven zou worden.]