Uit ons archief:
In augustus 1997 produceerden we een pamflet t.b.v.
kamerbewoners. E-mail hadden we toen al wel, maar een website kwam pas
twee jaar later. Het pamflet is nog steeds aktueel (helaas). Hieronder
volgt de integrale tekst:
Kamerbewoners hebben:
* Recht op huurbescherming
Dit betekent dat je verhuurder je de huur niet zonder meer kan opzeggen
en je uit je kamer kan zetten. In de wet worden een vijftal redenen
(opzeggingsgronden) genoemd die een verhuurder kan opvoeren om de huur
op te zeggen (bijvoorbeeld als je een huurachterstand hebt van enige
maaanden).
Je verhuurder zal dan naar de rechter moeten om van hem
toestemming te krijgen om de huur op te kunnen zeggen. Zolang de rechter
nog niet heeft beslist over de huuropzegging, blijft de huurovereenkomst
bestaan! Voor meer informatie kun je contact opnemen met het PEL.
* Recht op een goed onderhouden kamer
Het zogenaamde groot onderhoud, zoals het herstellen van een lekkend
dak, verrotte vloeren, gescheurde muren, het verrichten van
buitenschilderwerk van ramen en deuren, het ontstoppen van de
hoofdriolering en het onderhouden van gas-, water-, en
elektriciteitsleidingen, komt voor rekening van de verhuurder.
Het
zogenaamde kleine onderhoud c.q. reparaties, die het gevolg zijn van
beschadigingen, vernielingen of onjuist gebruik zijn altijd voor
rekening van de huurder. Wanneer je verhuurder weigert de noodzakelijke
reparaties uit te voeren, hoef je dit niet te accepteren, je kunt hier
iets aan doen! Neem contact op met het PEL en laat je hierover
voorlichten!
* Recht op een huur overeenkomstig de daarvoor geldende normen
Je huur moet volgens de wet bestaan uit een gedeelte kale huur
(= de prijs voor het enkele gebruik van de gehuurde woonruimte) en een
gedeelte voor een servicekostenvoorschot (o.a. gas, water, elektrisch,
e.d.).
Betaal je echter één bedrag aan huur zonder dat je weet wat de kale huur
is en wat de servicekosten zijn, dan is er sprake van een inclusief huur
ook wel all-in huur genoemd. Een dergelijke inclusief huur is volgens de
wet verboden.
Om je kale huur prijs te bepalen geldt van rechtswege
(= altijd) de tenminste redelijke huurprijs, die je zelf kunt uitrekenen
m.b.v. het puntensysteem (dit staat beschreven in het boekje "Op
kamers", verkrijgbaar bij het PEL).
Alles wat meer betaald wordt, ziet de wet als een voorschot voor de
servicekosten. De hoogte van dat voorschotbedrag kan via de
Huurcommissie en de Kantonrechter worden bestreden, waarna het teveel
betaalde (dit gaat vaak om grote bedragen) kan worden teruggevorderd.
Heb je een inclusief huur of ben je daar niet helemaal zeker van, bel
dan naar het PEL voor advies.
* Recht op een eerlijke afrekening van de servicekosten
Het bedrag dat je elke maand voor servicekosten betaalt is een
voorschot op de werkelijke kosten. De verhuurder is verplicht uiterlijk
voor het einde van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin het
boekjaar van de servicekosten eindigt een overzicht te geven van de
werkelijk gemaakte kosten.
Dit betekent dat de wettelijke termijn voor
het verstrekken van een overzicht, bijna 24 maanden bedraagt. Dan blijkt
of je teveel of te weinig hebt betaald en kan er afgerekend worden.
Als huurder heb je het recht op inzage in de servicekostenadministratie
(rekeningen e.d.) van de verhuurder. Twijfel je aan de redelijkheid van
de bedragen voor bepaalde servicekostenposten dan kun je de
Huurcommissie verzoeken hierover een uitspraak te doen. Ook hier kunnen
wij je bij begeleiden.
* Recht op privacy
De verhuurder mag niet zomaar zonder toestemming op je kamer komen. Doet
hij dit toch, dan mag je altijd zelf een slot op je kamer aanbrengen. De
verhuurder heeft in principe toegang tot de gemeenschappelijke ruimten,
maar mag hier geen misbruik van maken.
Als de huurders nemen dat de
verhuurder hier wel misbruik van maakt, kunnen ze een tijdstip afspreken
waarop de verhuurder langs kan komen, op alle andere momenten moet de
verhuurder dan aanbellen. Houdt de verhuurder zich hier niet aan dan
kunnen de huurders een nieuw slot op de voordeur zetten (het oude slot
moet je wel bewaren). Voor meer informatie kun je terecht bij het PEL.
* Recht op teruggave van de waarborgsom
De waarborgsom is een garantie voor de verhuurder voor het geval waarin
blijkt dat de verhuurder schade heeft geleden die door de huurder is
veroorzaakt (bijvoorbeeld vernielingen of huurachterstand).
Wanneer de verhuurder ten onrechte weigert aan het eind van de
huurovereenkomst de waarborgsom terug te betalen, kun je naar de
Huurcommissie om deze terug te vorderen. Zorg daarom altijd dat je een
bewijs hebt dat je een waarborgsom betaald hebt (kwitantie, bewijs van
ontvangst)! Voor meer informatie kun je uiteraard bij ons terecht.
* Echter:
* De werkelijke situatie van kamerbewoners is vaak
minder rooskleurig.
* De huren zijn vaak veel te hoog.
* Er is sprake van achterstallig onderhoud.
* De huur wordt zonder geldige reden opgezegd.
* De waarborgsom wordt niet terugbetaald.
Het is voor de kamerbewoners zelf niet makkelijk hier iets aan te doen, omdat de verhuurder zich in een machtspositie manoeuvreert en de kamerbewoner niet voldoende van zijn/haar rechten op de hoogte is.
WAT DOET HET PEL?
Het PEL houdt zich o.a. bezig met het ondersteunen van kamerbewoners in
Leeuwarden, deze ondersteuning bestaat uit het geven van gratis
juridisch advies over allerlei huurzaken zoals:
* huurverhoging
* servicekosten
* achterstallig onderhoud
* bemiddelingskosten
* waarborgsom
We kunnen de kamerbewoner in zijn/haar contacten met de verhuurder ondersteunen en begeleideen in eventuele procedures, zonodig met onze vaste advocaat.