College van burgemeester en wethouders van Leeuwarden
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Naam: _______________________
Adres: _______________________
Woonplaats: ___________________
Betreft: Zienswijze m.b.t. voorgenomen verlening splitsingsvergunning 'Rode Dorp'
Leeuwarden, _______________________(datum)
Geacht college,
Middels een advertentie in 'Huis aan huis' d.d. 17-10-2001 heeft u belanghebbenden uitgenodigd een zienswijze aan u kenbaar te maken betreffende het eventuele verlenen van een splitsingsvergunning aan Corporatie Holding Friesland (CHF) voor een complex van 127 woningen in het Rode Dorp.
Als bewoner van het Rode Dorp ben ik belanghebbende. Bij deze ontvangt u mijn zienswijze met betrekking tot genoemde vergunningverlening aan CHF.
De terinzagelegging werd
aangekondigd in 'Huis aan huis' van 17-10-2001. Deze krant werd in
het Rode Dorp pas op vrijdagavond 19-10-2001 bezorgd. Dit was
overigens nog een positieve uitzondering: de 3 voorgaande weken werd
in het Rode Dorp überhaupt geen 'Huis aan huis' bezorgd.
De
aanvraag zou blijkens de aankondiging al op 18-10-2001 ter inzage
liggen. Door de late bezorging heb ik dus een paar dagen van de
terinzagelegging gemist.
Van derden heb ik begrepen dat de
vergunningaanvraag op donderdag (18-10-2001) ook nog helemaal niet
ter inzage lag. Ook al was 'Huis aan huis' dus gewoon op woensdag
bezorgd, ik had in ieder geval 1 dag van de termijn van
terinzagelegging gemist.
Pas op vrijdag bleek de aanvraag
daadwerkelijk ter inzage te liggen.
Artikel 2.3 lid 1 sub b van de Huisvestingsverordening 1999 van de gemeente Leeuwarden stelt, dat de aanvraag van een bij B en W ingediende splitsingsvergunning vergezeld moet gaan van: 'b. een door een deskundige opgemaakt rapport betreffende het gebouw en de tot afzonderlijke woonruimte bestemde gedeelten van het gebouw. Dit rapport bevat mede een beschrijving en een beoordeling van de onderhoudstoestand van het gebouw.' Een dergelijk rapport ontbreekt bij de ter inzage gelegde stukken. De aanvraag die ter inzage ligt is dus onvolledig en moet alleen vanwege dit punt al worden afgewezen.
Bij de ter inzage gelegde stukken
bevond zich een concept akte van splitsing. Een interessant punt,
omdat het hier om een zeer ongebruikelijke vorm van splitsing
(namelijk laagbouw) gaat. Helaas, men heeft zich hier wel erg
gemakkelijk vanaf gemaakt. De concept akte van splitsing die ter
inzage ligt is een akte van splitsing van een flatgebouw met 47
appartementen waarbij men de naam van de flat heeft vervangen door
het etiket 'Rode Dorp'. In de akte wordt zelfs gesproken over de
gemeenschappelijke gangen. Die zijn er niet in het Rode
Dorp.
Vanwege het feit dat men hier dus een soort onzin-akte
heeft ingediend, is het zowel voor u, als voor belanghebbenden niet
mogelijk om te beoordelen hoe CHF nu eigenlijk wil splitsen.
Via de bewonersvereniging en via rechtstreekse brieven van de woningcorporatie aan ons als bewoners is altijd gesteld dat sprake zou zijn van een zelfbewoningsclausule. Uit de concept akte van splitsing blijkt het tegendeel. Zie hoofdstuk H artikel 24 ev.: een koper mag verhuren.
Gesteld wordt dat het doel van de
splitsing en het verplichte lidmaatschap van de VvE nodig is om het
Rode Dorp qua onderhoud goed te houden en qua uiterlijk een geheel
te laten blijven. Naar mijn mening zou men dit doel ook kunnen
bereiken door middel van bedingen in de koopakte en een vrijwillig
lidmaatschap van een kopersvereniging.
De manier waarop men nu
met het Rode Dorp omgaat riekt naar klassendiscriminatie. Wij, als
bewoners van het Rode Dorp, zijn volgens CHF eigenlijk niet los
vertrouwd!
Het appartementsrecht wordt
geregeld in Boek 5 artikel 106 t/m 147 BW. Uit de wetsgeschiedenis
blijkt dat de splitsing in appartementen oorspronkelijk bedoeld is
voor gestapelde bouw. Later kwamen daar dan nog de particuliere
bungalowparken bij, omdat ook de wegen en bijv. de zwembaden in dat
geval gezamenlijk beheerd moesten worden. Het is nooit de bedoeling
van de wetgever geweest dat 'gewone' laagbouwcomplexen aan de
openbare weg gesplitst zouden worden in appartementsrechten.
Niet
voor niets wordt de splitsing in appartementsrechten met daaraan
gekoppeld het verplichte lidmaatschap van een VvE bij gestapelde
bouw door deskundigen de 'minst slechte' oplossing genoemd. M.a.w.
ingeval van gestapelde bouw is er geen betere oplossing voorhanden,
maar dat is er hier wel!
In het geval van een laagbouwcomplex als
het Rode Dorp gaat het veel te ver om te gaan splitsen in
appartementsrechten.
Op grond van deze punten ben ik van mening dat u CHF geen vergunning moet verlenen voor splitsing van het Rode Dorp.
Tevens verzoek ik u mij schriftelijk op de hoogte te houden van het verdere verloop van de procedure.
Hoogachtend,
(handtekening)