Onder de optimistische kop 'Zalmsnip toch voor minima' brengt de Leeuwarder Courant een berichtje over de Zalmsnip-kwestie die op 17-11-1999 aan de orde was in de Commissie Bestuur en Middelen. Uit de Leeuwarder Courant van 18-11-1999, commentaar tussen []:
LEEUWARDEN - Minima in Leeuwarden krijgen volgend jaar toch de Zalm-snip uitgekeerd. PvdA-wethouder Hermien de Haan wilde het kadootje van minister Gerrit Zalm aan hen onthouden. Een ruime meerderheid in de gemeenteraad vindt dit niet eerlijk.
Leeuwarden mag volgend jaar ¦4,5 miljoen aan Zalm-snippen verdelen.
De Haan wilde de uitkering verrekenen met de afvalstoffenheffing,
zodat louter belastingbetalers ervan profiteren. De regeling was
tenslotte bedoeld voor lastenverlichting, motiveerde ze.
Kwijtscheldingsgerechtigden zouden buiten de boot vallen. Hoewel de
meeste fracties vinden dat Leeuwarden een goed minimabeleid heeft,
menen ze ook dat de zwakste groepen recht hebben op de rijksgeste.
De meerderheid kiest voor een alternatief waarbij belastingbetalers
¦108,- [Nee, m.i. ¦118,-] minder aan afvalstoffenheffing betalen, terwijl arme Leeuwarders en inwoners van verzorgings- en
verpleegtehuizen afzonderlijk ¦100,- krijgen uitgekeerd. Studenten blijven uitgesloten van de regeling. [Nee, bedoeld wordt 'kamerbewoners' en deze hebben in het lopende jaar 1999 WEL recht op
de Zalmsnip. Ze moeten dan snel nog even een aanvraagformulier halen
bij de afdeling gemeentelijke belasting en dat ingevuld inleveren
plus hun huurkontrakt laten zien.]
Einde LC-bericht.
Wethouder Hermien de Haan ging tijdens de commissievergadering met
haar Collegevoorstel onderuit, want een meerderheid in de commissie
koos voor alternatief 2 zoals hierboven in het krantebericht staat.
Marga Waanders van de PvdA-fractie stelde dat een meerderheid in haar
fractie voor alternatief 2 was. De PvdA-fractie was dus verdeeld. Ze
vond dat studenten echter niks hoefden, gezien 'hun
sociaal-economische positie'... Dat was een nieuw en interessant
kriterium en als mevrouw Waanders dat kriterium niet alleen voor
studenten en anderen op kamers van toepassing verklaart, krijgen ook
de rijken plus een meerderheid van de middle-class raadsleden zelf
ook geen cent. Dat zou dan tenminste konsekwent zijn, maar de PvdA is
meestal sterker in het verzinnen van criteria om ANDEREN te
benadelen. In tweede termijn raadde ze wethouder De Haan aan om
gebruik te maken van 'voortschrijdend inzicht' en te kiezen voor
alternatief 2.
PAL/GL stelde bij monde van Truus Uitterwijk dat ze
kozen voor alternatief 2 en lieten hiermee ook de kamerbewoners als
een baksteen vallen.
Alleen de SP-fractie stelde via haar
fractievoorzitter Ronald Boorsma dat de SP voor alternatief 3 was en
bovendien de kamerbewoners niet wilde uitsluiten. Hij had kontakt
gehad met de gemeente Groningen om te vragen hoe het daar ging m.b.t.
de uitbetaling van de snip aan kamerbewoners en daar vraagt men het
SoFi-nummer om eventuele fraude te voorkomen. (Zie ook onze
opmerkingen bij ons inspraakverhaal in het andere bericht hierover.)
Ook vond hij als enige fractie dat niet zomaar ongeveer 4,5 ton aan
geld dat 'over' was, in de algemene reserve mocht verdwijnen; iets
dat ook wij schandalig vinden en in strijd met de bedoelingen van het
Rijk, zoals dat uit de VNG-stukken bleek.
Gerrit Krol van het CDA
daarentegen vond het verstandig om een deel van de Zalmsnip af te
zonderen. Hij doelde kennelijk daarbij niet alleen op die 4,5 ton,
maar wilde het budget voor het jaar 2000 splitsen in ¦1000.000,- en
¦3.500.000,- Dat laatste bedrag wilde hij op het tarief Afvalstoffenheffing in mindering brengen. Hij stelde dat het CDA
eventueel voor alternatief 2 of 3 zou zijn in de Raad en had dus nog
geen definitief standpunt. (N.b.: Ook alternatief 3 sluit
kamerbewoners uit van de Zalmsnip)
Gijs Jacobse van de NLP (Nieuwe Leeuwarder Partij) vroeg zich af of je het nu kon maken om aan de aan diverse groepen mensen twee jaar lang uitbetaalde Zalmsnip nu een eind te maken. Hij was tegen de Zalmsnip ook voor kamerbewoners, omdat de lasten op de woning drukken, maar de vergoeding per eenheid is. Dat is echter een misvatting omdat de vergoeding per huishouden
is en niet per wooneenheid of huisnummer. Voorzover kamerbewoners
lagere lasten zouden hebben: Zij wonen niet voor niets op een kamer;
niet omdat ze rijk zijn. De inkomens van studenten en andere
kamerbewoners (Zo kennen we mensen op kamers die moeten leven van
¦900,- bijstand voor jongeren omdat ze door allerlei sociale omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen... Zij kunnen die honderd piek bitter hard gebruiken.) Verder het gebruikelijke gezeur dat
kamerbewoners geen afvalstoffenheffing betalen, hoewel herhaaldelijk
is uitgelegd hoe de huisbaas dat dan doorberekent. Jacobse had
overigens nog geen definitief standpunt, zodat het ook nog wel zo zou
kunnen zijn, dat hij straks in de Raad voor het Collegevoorstel
stemt.
De Jong van D66 stelde: Het College is te ver gegaan; het
College geeft verder vorm aan de tweedeling in de maatschappij. Hij
koos voor alternatief 2, daarmee toch de kamerbewoners uitsluitend.
Van Mourik van de VVD stelde dat de benchmark uitwees dat Leeuwarden
1,7 miljoen méér uitgeeft dan (welke?) andere gemeenten. Bij de categoriale bijstand waren de perceptiekosten laag gehouden en de
fraudegevoeligheid en zo moest het ook bij de Zalmsnip. Hij was voor
het Collegevoorstel, dus hierbij kwijtscheldingsgerechtigden en
mensen in verzorgings- en verpleegtehuizen ook uitsluitend van dit
geld. (Zo kennen we de VVD tenminste weer: Wij wat meer, de rest kan
barsten. Ook zag hij over het hoofd dat de categoriale bijstand qua
uitvoering veel makkelijker is dan dit: De soos weet immers al
precies wie 3 jaar of langer een uitkering heeft..)
Krol van het CDA zei in reactie op Van Mourik nog eens dat een recent onderzoek omtrent armoede uitwees dat Leeuwarden daarin landelijk het hoogste scoorde.
In haar reactie stelde wethouder De Haan o.a. dat Vermeend de
maatregel had bedacht (waarom heet het dan de ZALMsnip?) en dat de
snip dubbele doelstellingen had: Het voeren van een belastingbeleid
(Ja, omdat de gemeentelijke lasten overal zo de pan uitrezen) en het
voeren van een inkomensbeleid. (Nou en?) Ze had nog een verhaal over
haar opmerking in de krant dat ze de Zalmsnip 'een onding' vond, wat
m.i. nogal irrevelant was en ze zei dat ze bezwaren had tegen de
regeling, omdat het het probleem niet oploste, waar het om ging. Dat
probleem was te weinig geld in het gemeentefonds. Ze wilde dus meer
geld daarin, maar dan weet ondergetekende wel hoe dat gaat: Niet
geoormerkt geld daar in stoppen, betekent in Leeuwarden dat het geld
wordt besteed aan sloop van de woningen van de armeren en
verdonderjaagd wordt aan allerlei flauwekul en prestigeprojecten.
Bovendien zou de maatregel lastig uit te voeren zijn en kregen de
gemeenten geen geld voor de extra ambtelijke capaciteit die nodig
was. (Dat zou je anders niet zeggen, als je 4,5 ton overhoudt...) 'We
hebben het uitgevoerd zoals het Rijk het wilde', zei De Haan, maar
vergat erbij te vertellen dat dat pas gebeurde nadat door o.a. de SP
en D66 Kamervragen over Leeuwarden waren gesteld... Het geld zou ook
geen Rijksgeld zijn: 'Op dit moment is het geld in het Gemeentefonds
gestopt; in feite is alles Rijksgeld.' 'Nee, het is gemeentegeld'.
'We willen zo weinig mogelijk perceptiekosten.' (Het kan dan wel in
het Gemeentefonds zijn gestort door het Rijk, op basis van de
VNG-stukken konkluderen we dat het Rijk wel degelijk het geld heeft
geoormerkt en dat het de bedoeling is van het Rijk, dat het voor ALLE
HUISHOUDENS is, zij het, dat het Rijk juridisch de zaak te vaag heeft
geformuleerd. Als je een vinger geeft, nemen ze de hele hand; het
Rijk had haar gemeenten beter moeten kennen.) De kamerbewoners zelf
kregen de schuld van het feit dat ze zo weinig in 1999 gebruik van de
Zalmsnip hadden gemaakt: 'We kunnen ook alles brengen als het om
studenten gaat', zei ze sarcastisch. (De gemeente zou ook vaker eens
kunnen vermelden in de Huis aan Huis dat in 1999 kamerbewoners ook
recht hebben op de Zalmsnip, het jaar telt nog 1,5 maanden... En voor
wat dat brengen betreft: Zoek eerst maar eens uit waar de kamerpanden
zitten.)
Over de 4,5 ton: 'Er gaat incidenteel geld naar de Algemene
Reserve'. (Dus precies zoals we dachten. In het voorstel zelf is dat
veel mistiger geformuleerd. In tweede termijn zei Jacobse nog dat hij
de keuze qua alternatieven meeneemt naar de fractie, maar in de
stadpunten kwam geen beweging meer. Commissievoorzitter De Beer stond
voor de insprekers nog een tweede ronde toe en we hebben aangedrongen
op het wel geven van de Zalmsnip aan kamerbewoners, waarbij wel
gekeken wordt of men bij het GBA wel op het adres woont - iets dat
m.i. nooit was gebeurd - en er is gesteld: Als je beweert dat je een
huurkontrakt niet kunt checken, waarop baseer je dan eigenlijk meteen
het vermoeden van fraude? Dat zijn alleen maar kwaadaardige
vooronderstellingen zonder schijn van bewijs. (Negatieve beeldvorming
t.a.v. studenten op kamers; daar ging het m.i. om.)
secretariaat Ver. P.E.L.