VERENIGING PLATFORM EEN- EN TWEEPERSOONSHUISHOUDENS LEEUWARDEN
POSTBUS 2602 8901 AC LEEUWARDEN TELEFOON: 058-2671636
E-mail: root@pel.xs4all.nl URL website: http://clik.to/pel
==============================================================
AAN DE LEDEN VAN DE
GEMEENTERAAD VAN LEEUWARDEN
POSTBUS 21000
8900 JA LEEUWARDEN
Onderwerp:
- Tarieven OZB 2002
Leeuwarden,27/11/2001
Geachte Raadsleden,
deze brief is gericht aan de hele gemeenteraad en in het bijzonder aan diegenen onder u die zitting hebben in de Commissie Bestuur en Middelen.
Voorzover ons bekend vergadert de Commissie Bestuur en Middelen op 28/11/2001 ook over o.a. de tarieven OZB 2002, nadat
aanvankelijk volgens onze info een extra vergadering van de
commissie Bestuur en Middelen was ingepland over alle tarieven
voor 2002 inzake alle belastingsoorten.
Onze opmerkingen:
1. Afgelopen voorjaar heeft de gemeente een brief geschreven
aan de Vereniging Nederlandse gemeenten met als strekking dat
op termijn eigenlijk de OZB afgeschaft zou moeten worden. Daar
zijn wij een groot voorstander van onder een gelijktijdige
compenserende kleine verhoging van de inkomstenbelasting en
een compenserende uitkering uit het gemeentefonds voor de
gemeenten.
(Grondgedachte: Een qua inkomsten budgettaire
operatie.)
VRAAG: Zijn er ontwikkelingen te melden en zo ja, welke?
2. Zoals bekend zijn bij de hertaxatie de WOZ-waarden van
juist de goedkopere woningen naar verhouding veel meer gestegen dan de WOZ-waarden van de duurdere woningen.
Volgens
artikel 220f van de Gemeentewet moet echter het tarief van de
belasting voor elke volle f5000,- van de heffingsmaatstaf
gelijk zijn. Juist de eigenaren en de huurders van de goedkopere huizen worden door de wetssystematiek vanaf 2001 onevenredig zwaar belast. Dit blijft zo in 2002 ev.
Naar aanleiding daarvan twee punten:
a. Wij stellen voor om artikel 220h lid 1 en 2 te gebruiken en
te verwerken in de belastingverordening 2002.
Artikel 220h lid 1 stelt met zoveel woorden dat in de belastingverordening kan worden bepaald dat geen belasting wordt
geheven indien de heffingsmaatstaf blijft beneden de f25.000,-
dan wel een in de belastingverordening te bepalen lager bedrag.
Wij stellen voor geen belasting te heffen op alle objecten met
een WOZ-waarde van maximaal f24.999,-
Het zal niet om veel objecten gaan, maar alle beetjes helpen
qua lastenverlichting.
Artikel 220h lid 2 stelt dat in de belastingverordening belastingbedragen tot maximaal f20,- kunnen worden opgenomen,
waarvoor geen invordering zal plaats hebben.
Wij stellen voor om ook dit te verwerken in de belastingverordening.
Ook hierbij zal het niet om veel objecten gaan, maar ook
hiervoor geldt hetzelfde.
b. Wij stellen voor om even (bv. door bureau Monsma) te laten
nagaan of het volgende juridisch mogelijk is:
Bij alle woningen met een WOZ-waarde tot pakweg f125.000,-
(grens arbitrair; politiek te bepalen) geen belasting te
heffen over een bedrag van f25.000,- naar analogie van artikel
220h lid 1. (zie hierboven)
Het tarief zelf blijft uiteraard gelijk, alleen wordt 25.000
gedeeld door 5.000 is 5 maal het tarief per f5.000,- niet ge-
ind.
Indien dit m.b.t. het gelijkheidsprincipe t.o.v. niet-
woningen op problemen stuit, vallen ook de niet-woningen
hieronder.
N.B.: Vermoedelijk is het bovenstaande juridisch niet haalbaar, zodat het probleem voor huurders en eigenaar-bewoners in
de goedkopere huizen fors blijft:
Een huurder gaat in 2002 in een huisje met WOZ-waarde van
f125.000,- 21 maal f11,48 betalen is f241,08 is f20,09/mnd en
de eigenaar-bewoner 21 maal f25,82 (eigenaarsdeel plus gebruikersdeel) is f542,22 is f45,18/mnd.
We hebben het hier dan qua WOZ-waarde om de allergoedkoopste
flatjes!
3. Uit het "Behandelvoorstel voor de Commissie Bestuur en
Middelen" van 28/3/2001 bleek (blz. 4 punt 4b onderaan):
"Als er goed gerekend was, waren de tarieven voor woningen f0,65
lager geweest dan ze nu zijn (huidige tarief fl. 24,65; had
moeten zijn fl. 24,00)." Einde citaat.
Op 10/9/2001 stelde de Raad eindelijk het definitieve tarief
vast voor woningen: f24,61 totaal. Dat wordt nu f25,82
Ons VOORSTEL is, dat tarief te verminderen met f0,61 en dit
dus f0,61 te laag vast te stellen omdat het woningtarief in
2001 f0,61 te hoog was. M.b.t. de niet-woningen moet dan even
gekeken worden naar het vastgestelde tijdvakpercentage om te
zien of dat tarief dan ook iets lager moet.
Dit lijkt ons een van de weinige mogelijkheden om althans
*iets* te doen aan de o.i. veel te hoge tarieven OZB voor
eigenaar-bewoners van de goedkopere huizen.
Dit scheelt f13,20
per f100.000,- WOZ-waarde en ook hier geldt: Alle beetjes
helpen.
4. Kwijtscheldingsbeleid:
a. Huurders die uitsluitend een bijstandsuitkering krijgen
kunnen kwijtschelding OZB aanvragen en krijgen.
Eigenaar-bewoners niet. Dit blijven wij onterecht vinden.
Veel
eigenaar-bewoners met een bijstandsuitkering zullen er niet
zijn: Het gaat veelal om mensen die ooit in de goedkope tijd
een huisje kochten toen ze werk hadden, maar daarna in de
bijstand zijn geraakt. M.a.w.: Extreem veel geld zal de gemeente hier niet bij inschieten.
b. Gedeeltelijke kwijtschelding: De criteria zijn mistig. Het
wordt eens tijd dat de gemeente haarfijn in een verordening
plus een folder zet wat die criteria nu precies zijn.
Het gedeeltelijke kwijtscheldingsbeleid is van bijna nog
groter belang dan de kwijtschelding op bijstandsniveau omdat
velen geen bijstand hebben maar middels een deeltijdbaantje of
een andere uitkering inkomsten net boven bijstandsniveau
hebben.
Ook gedeeltelijke kwijtschelding behoort te gelden voor eige-
naar-bewoners.
M.b.t. punt 4 a en b zou er eventueel aan gedacht kunnen
worden (als politiek compromis), om eigenaar-bewoners die
daarvoor in aanmerking komen, gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te verlenen m.b.t. het GEBRUIKERSDEEL OZB.
Want: Het blijft ongelijke behandeling: Een huurder met Abw
kan kwijtschelding krijgen van het gebruikersdeel OZB maar een
eigenaar-bewoner met Abw moet het gebruikersdeel geheel betalen.
5. Invorderingsbeleid:
Zoals bekend moet de aanslag OZB in maximaal 2 termijnen
worden voldaan. Hier zal waarschijnlijk juridisch gesproken
niets aan zijn te doen. Is er dan nog niet betaald, dan komt
het gemeentelijke incassobeleid in beeld.
Ons VOORSTEL is om bv. 14 dagen na de laatste vervaltermijn
van de aanslag OZB bij niet-betaling betrokkene een standaardformulier te sturen waarop een afbetalingsregeling kan worden
aangevraagd.
De hoofdlijn m.b.t. dergelijke regeling zou o.i.
kunnen zijn:
Men heeft in principe maximaal het hele resterende kalenderjaar om de openstaande OZB-schuld te voldoen, mits
alles maar voor 31/12 van het belastingjaar binnen is bij de
gemeente. Vorderingen die dan nog openstaan worden ge-ind
m.b.v. de deurwaarder. (Behoudens bezwaarprocedures waarbij
tevens 'schorsing/voorlopige voorziening' is verkregen door
betrokkene)
VOORSTEL onzerzijds is, dit idee nader vorm te geven via een
uitgewerkt voorstel aan de Commissie Bestuur en Middelen.
6. Op bladzijde 3 stelt het Behandelvoorstel tarieven OZB dat de stijging van het OZB-tarief deels voortkomt uit de jaarlijkse stijging van de rioolkosten en uit 2,5 procent 'oninbaar'.
Ter staving van dat percentage wordt ook de 2,5 procent onin-
baar bij Essent aangevoerd die "bovendien het afsluiten van
energie achter de hand heeft".
Voor wat betreft levering van gas/elektra is dit correct, maar
voorzover dit betreft het innen van 'meeliftende posten' zoals
bv. de gemeentelijke Afvalstoffenheffing niet.
Mocht bedoeld
zijn te stellen dat energieafsluiting een dwangmiddel is bij
het innen van meeliftende gemeentelijke heffingen, dan is dat
een doelbewust uit eigenbelang gelanceerd fabeltje, waar de
gemeentelijke afdeling belastingen van onze kant bij gelegenheid al lang op werd gewezen.
Het energiebedrijf heeft schriftelijk tegenover ons al jaren geleden bevestigd dat zij niet tot afsluiting overgaat; sterker nog KAN overgaan indien slechts een meeliftende post niet aan haar wordt voldaan, maar de energiekosten zelf wel.
Overigens begrijpen wij niet waarom bij het "Overzicht tarievenberekening in NLG" of in EUR bij de posten 'vrijgestelde
objecten' en bij 'correctie oninbaar' de bedragen zijn wegge-
censureerd ofwel onleesbaar zijn gemaakt.
Als 'correctie leegstand 2,5 procent' wordt een bedrag vermeld
van f1.536.025,- Hiermee werd de geraamde OZB-opbrengst gecor-
rigeerd.
Ten eerste vragen wij ons af of de leegstand nog wel 2,5
procent is, of dat deze verder terugloop, ten tweede kan het
bedrag o.i. alleen betrekking hebben op het gebruikersdeel
OZB:
Een onroerende zaak heeft immers altijd een eigenaar?
Hoogachtend,
secretaris Ver. P.E.L.