Eindelijk is het dan zover: Het 'geheime' rapport Monsma is vrijgegeven.
Ik denk dat we dit uiteindelijk nog mede hebben te danken aan
oud-burgemeester Van Maaren: Door haar opstelling in augustus jl.
(Rapport hoort naar de Raad) plus de daarop volgende publiciteit rond
haar aftreden, waarbij ook steeds weer dit rapport opdook, is zoveel
druk gegenereerd, dat aan openbaarmaking niet meer viel te ontkomen.
Voor de helsdeuren weg, zogezegd.
Openingsartikel op voorpagina Leeuwarder Courant 17-11-2001:
LEEUWARDEN RISKEERT GROTE FISCALE STROP
Van een onzer redacteuren
LEEUWARDEN - De gemeente Leeuwarden dreigt door bestuurlijk en ambtelijk
falen miljoenen aan verwachte belastinginkomsten mis te lopen. De
risico's zijn het grootst bij de onroerend-zaakbelastingen (ozb) en de
baatbelasting voor herinrichting van de binnenstad.
Dit blijkt uit de 'quik scan' van adviesbureau Monsma, die tot dusver
door PvdA-wethouder Hermien de Haan (financien) geheim werd gehouden.
Monsma signaleerde na een vluchtig onderzoek deze zomer dat veel
Leeuwarder belastingaanslagen onbevoegd zijn ondertekend. Dit geldt voor
de onder middenstanders impopulaire baatbelastingen (begrote opbrengst:
fl. 2,3 miljoen) en de afvalstoffenheffing, waarvan de gemeente zo'n fl. 16
miljoen verwacht.
Wie tijdig bezwaar maakt of heeft gemaakt, kan de foute ondertekening in
zijn procedure of rechtszaak aangrijpen om de betreffende aanslag met
succes aan te vechten. Wethouder De Haan kon gisteravond het actuele
risico voor de gemeente niet in geld uitdrukken.
Vast staat dat Leeuwarden fl. 3,8 miljoen minder aan ozb-inkomsten krijgt
dan begroot door te hoge taxaties van de vliegbasis, het Aegon-kantoor,
het Cambuurstadion en de Ijshal.
De Haan en haar ambtenaren zijn sinds eind augustus koortsachtig bezig
de gaten in de Leeuwarder belastingpraktijk te dichten. De wethouder wil
de woonschepenbelastingen wegens de talrijke risico's zelfs helemaal
afschaffen. De eigenaren krijgen hun geld over de laatste drie jaar
terug.
[Het gaat hier om de z.g. 'Roerende Zaak Belasting', die door
woonschipbewoners van meet af aan is bestreden. Zij boeken alsnog een
succes!]
Voor Leeuwarden dreigt sinds kort ook nog een ondertoezichtstelling door
de Waarderingskamer vanwege nalatigheden bij de uitvoering van de Wet
onroerende zaken.
[Ook dit is een nieuw feit. De Waarderingskamer houdt
toezicht op de goede gang van zaken bij de uitvoering van de OZB. Het
zou niet zo gek zijn als Leeuwarden eens een tijdje onder toezicht werd
geplaatst....]
Volgens de kamer moet Leeuwarden zeven mensen extra
aantrekken om de wet correct te kunnen uitvoeren. De Haan denkt dat twee
genoeg is.
[Kortom: De gebruikelijke domme koppigheid die al tot zoveel narigheid
heeft geleid.]
De Haan stelde gisteravond bij het vrijgeven van het vernietigende
belastingrapport, dat de financiële risico's deels juist in de
openbaarmaking zelf schuilen.
[M.a.w.: Dat wij het vals spelen met bv.
een ondertekening die niet deugt en daarom niet stand kan houden qua
belastingaanslag, hoeft niemand te weten; in plaats van: Hoe gaan we dit
nu verbeteren zodat het voortaan wel klopt?]
Einde 1e LC-bericht op voorpagina.
Uit de Leeuwarder Courant van 17-11-2001:
EERST DE VERSNIPPERAAR, UITEINDELIJK OPENBAAR
Door Willem Bosma
LEEUWARDEN - Het geheime belastingrapport waarover PvdA-wethouder
Hermien de Haan in augustus ruzie kreeg met burgemeester Loekie van
Maaren, is dan toch boven water. Toen het stuk op 21 augustus in het
college van burgemeester en wethouders werd besproken, stelde De Haan
volgens bronnen in het college, dat het beter "in de
papierversnipperaar" kon verdwijnen. Van Maaren wilde het de raad doen
toekomen.
De 'quik scan risico's belastingen Gemeente Leeuwarden' is het resultaat
van vluchtige studie van bureau Monsma en partners naar de fiscale
handel en wandel van de gemeente Leeuwarden in verhouding tot de wet en
de jurisprudentie. De Haan was beducht voor de grote financiele risico's
van openbaarmaking van sommige door Monsma gesignaleerde missers.
De wethouder eiste daarom zelfs de exemplaren van collega's ter
vernietiging op.
[Zo goed vertrouwde wethouder De Haan dus haar
collega-wethouders en de toenmalige burgemeester...
Wie was er nu eigenlijk 'ziek' bezig: Burgemeester Van Maaren of wethouder De Haan?!]
Tegen de raadscommissie bestuur en middelen zei De Haan op 5 september,
dat aanbevelingen van Monsma "in een verbetertraject gezet" waren.
De Volkskrant citeerde op 19 oktober - de dag van het maratondebat over Van Maaren - uit het angstvallig geheim gehouden rapport.
[Nee, dat debat dat tot 3 uur 's nachts duurde, was op maandagavond 29 oktober
2001 en de Volkskrant citeerde op die dag uit het rapport. M.i. moet je
dat veiligheidshalve altijd net 1 dag eerder doen, als je er redelijk
zeker van wilt zijn dat m.n. raadsleden dat stuk nog onder ogen komt.]
De primeur van het Amsterdamse ochtendblad viel qua politieke uitwerking
in het water, omdat de krant die dag kampte met een extreme storing in
de drukkerij. Veel Friese abonnees kregen hierdoor de krant nooit onder
ogen.
Tegenover de verzamelde pers noemde De Haan de 'quik scan' die dag "een
zeer onvoldragen aanzet voor een verhaal, dat nog niet van ons was".
[Een omslachtige manier om ten eerste de opdracht voor even een snel
onderzoekje om te keren richting verwijt bureau Monsma; een bizar
verwijt, want je kreeg waar je opdracht voor had gegeven en ten tweede
een omslachtige manier om te zeggen dat je het niet eens was met de
bevindingen. Moest nog wat wennen; dat zal het wel geweest zijn...]
De wethouder hamerde erop dat ambtenaren druk bezig zijn met
verbeteringen. Openbaarmaking zou "een hoog bedrijfsrisico met grote
financiële consequenties" voor de gemeente hebben.
Alleen de VVD, de SP en de Christenunie/SGP hebben daarna nog actief
naar de 'quik scan' gehengeld. Hen werd een gekuiste versie toegezegd.
Deze is gisteravond per bode bij de raadsleden bezorgd, die er woensdag
een mondelinge toelichting van De Haan op krijgen.
[M.a.w.: Nog steeds komt het complete rapport niet in de openbaarheid,
maar een gecensureerde versie! Dit College en m.n. wethouder De Haan
zijn hardleers en arrogant. Die arrogantie van de macht kan in maart
a.s. worden afgestraft, door niet te stemmen op een van de
collegepartijen, dus niet op PvdA, CDA, VVD of PAL/GroenLinks.]
Einde tweede LC-bericht. Commentaar tussen [].
Tenslotte uit de Leeuwarder Courant van zaterdag 17-11-2001 het derde bericht hierover:
MONSMA VOND IN LEEUWARDEN FISCALE PUINHOOP
LEEUWARDEN - De pijnlijke bevindingen van bureau Monsma leggen grote
"afbreukrisico's" bloot in de Leeuwarder belastingpraktijk. In gewoon
Nederlands: de gemeente kan er miljoenen aan reeds begrote inkomsten bij
inschieten. Omdat veel belastingbetalers dat niet erg vinden, is het
rapport voor hen gefundenes Fressen.
Een greep uit het rapport, dat de toestand van deze zomer beschrijft:
- Aanslagen en uitspraken op bezwaarschriften voor bouwleges en precario
zijn, voorzover niet ondertekend door de directeur stadsontwikkeling
zelf, "klaarblijkelijk onbevoegd" ondertekend.
- Aanslagen voor de baatbelasting herinrichting binnenstad en uitspraken
op bezwaarschriften daartegen zijn onbevoegd vastgesteld en dus
ongeldig.
[Dat betekent dus dat geen enkele winkelier gehouden is deze
onzin-belasting te betalen. De enige 'grondslag' van deze belasting is,
dat nu de Nieuwestad en omgeving zo prachtig is geworden, dat dat
omzetverhogend werkt en dat de winkeliers uit dankbaarheid daarvoor een
paar centjes aan die arme gemeente moeten geven die dat allemaal
betaalde...]
- Er is ernstige twijfel aan de juridische houdbaarheid van de
gebiedsafbakening, die voor de baatbelasting is toegepast.
[Ja, hoever strekt zich die fantastische uitstraling van die grijze
Chinese losliggende gladde klinkers zich eigenlijk uit?!]
- Heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en de
reinigingsrechten door de directeur van energiebedrijf Essent zijn
ongeldig, omdat hij niet gemandateerd is.
[Bingo! Essent moet ook nooit gemandateerd worden. De gemeente moet
gewoon weer rechtstreeks een aanslagbiljet Afvalstoffenheffing sturen.
Weg met de 'meeliftende' posten op de eindnota energie. Ook op een
rechtstreeks aanslagbiljet kan voor mensen in de bijstand gewoon
kwijtschelding worden gevraagd. Tegen een rechtstreekse aanslag wordt
vaak aangevoerd dat je via Essent in 12 gedeelten kunt betalen middels
het meeliften met de voorschotten en dat je bij een rechtstreekse
aanslag maar 2 vervaltermijnen hebt. Dat laatste is waar, maar als de
gemeente een soepel invorderingsbeleid aanhoudt na de laatste
vervaltermijn - bv. als je maar alles hebt betaald voor 31/12 - dan
kun je dat nadeel makkelijk ondervangen.
Voordeel rechtstreeks aanslagbiljet: Altijd per kalenderjaar; nooit 'gebroken' verbruiksjaren
en op dat punt een 'schone' eindnota van Essent. En voor wie in 1 keer
wil en kan betalen: Geen gedoe met narekenen: Voor het hele jaar weer
van alles af; duidelijkheid qua administratie.]
- De opbrengst van de bouwleges (die berekend worden als een vast deel
van de bouwsom) kan in strijd komen met de Gemeentewet, die maximaal
kostendekkendheid toestaat.
- De leges voor de Averotoren zou "op gekunstelde wijze" tot een
aanvaardbaar niveau zijn verlaagd door het achteraf knoeien met de
bouwsom. [De gemeente ontkent dit, red.].
[De blokhalen hierboven staan in het LC-artikel zelf en zijn van de
redactie van de krant zelf. Dus: Wellicht soms teveel bouwleges laten
betalen, maar als het een groot concern betreft (je vriendjes nietwaar?)
gaan rommelen...]
- Voor (gedeeltelijke) kwijtschelding van onroerende-zaakbelastingen
(ozb) hanteert Leeuwarden "informele beleidsregels" die
rechtsongelijkheid in de hand werken, waarop andere belastingplichtigen
zich zouden kunnen beroepen. [De gemeente ontkent dit, red.].
[De kwijtscheldingsnormen OZB bij een laag inkomen zijn, vooral al het
gaat om de mogelijkheid van gedeeltelijke kwijtschelding, al jaren
bijzonder mistig. Ook wij zijn er nooit in geslaagd daar exakt achter te
komen. Had je in de bijstand bv. weinig schulden, dan wilde het soms
lukken, maar had je veel schulden weer niet...
Logica??]
- Leidinggevenden bij de gemeente hebben geen zicht op de actuele
belastinginkomsten en de stand van zaken bij incasso's. Bedragen, waarop
wel wordt gerekend, kunnen oninbaar blijken.
[Dit kunnen Jettine Vermaas, hoofd van afd. Belastingen en Hermien de
Haan in hun zak steken...]
- De parkeerbonnen worden incidenteel uitgeschreven zonder code, zodat
niet duidelijk is wie welke naheffing heeft betaald.
- Er zijn 425 bezwaren tegen de ozb-aanslagen ingediend, die succes
kunnen hebben door een fout in de verordening.
[Gedoeld wordt hier vermoedelijk op het aanvankelijk vastgestelde te
grote tariefsverschil tussen het gebruikersdeel en het eigenaarsdeel.]
- Grote ozb-klanten is vooroverleg beloofd, maar de gemeente kwam die
belofte niet na. Nu is er "na-overleg" met het risico dat de gemeente
zich vastlegt op punten, die zich in een bezwaarprocedure tegen de
gemeente keren.
[Van meet af aan heeft het P.E.L. bezwaar gehad tegen dat 'vooroverleg'
met bv. Nieuw Wonen Friesland: Een particulier kan ook niet
'overleggen', lees 'onderhandelen' of 'sjoemelen' met de WOZ-waarde van
zijn/haar woning. Schandalig genoeg is er dus nu 'na-overleg'. Lees:
Gesjoemel achteraf met de WOZ-waarden.
Er is maar 1 goede manier: WOZ-waarden correct vaststellen en voor betrokkene: Bezwaarschriften
indienen tegen de waardevaststelling als men denkt dat die niet klopt.]
- De 250 huizen van Nieuw Wonen Friesland aan de Mariniersespel zijn
door de gemeente met het oog op sloop in 2003 informeel "begunstigd"
behandeld in de ozb-sfeer. NWF betaalt in dit jaar maar de helft van de
ozb, volgend jaar een kwart en in 2003 niks meer. Indachtig het
gelijkheidsbeginsel kunnen andere belastingplichtigen eenzelfde
bejegening eisen.
[Hier kan het volgende over gezegd worden: Op 2-5-2001 verspreidde het
PEL een pamflet in de laagbouw Mariniersespel met daarin o.a. de tip om
toch vooral als huurders bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde van de
woningen. Immers: Wat is de waarde eigenlijk nog van een huis waarvan
bekend is, dat het gesloopt wordt?!
Daarvoor waren twee
aanknopingspunten: Een eerdere soortgelijke kwestie m.b.t. de grote
Wilgenflat, die door ons was gewonnen en waarbij de WOZ-waarde drastisch
werd verlaagd na een bezwaarschrift t.b.v. een huurder en BWL die voor
sloopwoningen van haar in Huizum-West uiteindelijk via het Gerechtshof
ook een WOZ-waarde verlaging wist af te dwingen. Verder hadden we nog
een bericht over een soortgelijke zaak in Groningen.
M.a.w.: Een
verlaging van de WOZ-waarde en daarmee van het te betalen bedrag leek
mogelijk.
Zoals de krant het echter nu omschrijft, lijkt het op iets heel anders:
De volle WOZ-waarde is gewoon gehandhaafd, zodat de huurders de volle
mep betalen, maar de verhuurder, Nieuw Wonen Friesland, betaalt
eigenlijk maar de helft van wat ze moet betalen, in 2002 maar een kwart
van WOZ-waarde maal tarief en in 2003 niks meer... Soort gedeeltelijke
'kwijtschelding' dus...
M.a.w.: De verhuurder wordt met de OZB grof
bevoordeeld, de huurder kan barsten! Bestuurscultuur en mentaliteit
Leeuwarder gemeentebestuur die ALTIJD EN OVERAL VOORAL DEGENEN MET GELD
EN INVLOED DE HAND BOVEN HET HOOFD ZAL HOUDEN! Wat er had moeten
gebeuren, is: Handelen zoals is gehandeld in Huizum-West bij de
gesloopte duplexen en bij de grote Wilgenflat: WOZ-waarde omlaag omdat
vaststond dat ze gesloopt zouden worden. Vervolgens gewoon de tarieven
loslaten en alles komt goed, zowel voor de huurder als voor de
verhuurder.]
- Het waterschap, dat de gemeentelijke waardering van onroerend goed
gebruikt voor de eigen belastingheffing, heeft de gemeentelijke gegevens
verworpen wegens kadastrale onvolledigheid.
[Gaat hier om eigenaarsdeel waterschapslasten. Zou kunnen dat waterschap
dit heeft gedaan: Niks van gemerkt overigens. Ze hebben dat zeker alleen
gedaan m.b.t. de 'grote jongens' qua WOZ-waarden, niet bij
particulieren: Die aanslagen waren nog vrolijk gewoon gebaseerd op de
nieuwe gemeentelijke WOZ-waarden! Een beetje eigenaar meldt uiteraard
meteen het waterschap dat hij tegen de WOZ-waarde al een bezwaarschrift
bij de gemeente indiende en dat hij dat nu dus ook doet tegen de aanslag
van het waterschap...]
- De waarde van de vliegbasis was per 1994 tussen de fl. 87 miljoen en de
fl. 112 miljoen lager, dan de gemeente heeft aangenomen. Dit levert de
gemeente een strop op van fl. 2,5 miljoen.
- De bedrijven FEC en PD Facility hebben van de gemeente ten onrechte
maar één keer de kans gekregen hun bezwaar tegen de waardering van hun
pand te motiveren. De wet schrijft twee keer voor.
- De kans bestaat dat de inmiddels afgeschafte rioolrechtenheffing
onverbindend is geweest, doordat het progressieve karakter van de
heffing bij toenemend waterverbruik niet is onderbouwd.
Einde 3e LC-bericht. Commentaar tussen [].
Tenslotte: Het is wel duidelijk, dat het niet meer alleen gaat om
OZB 3, maar dat het veel breder is geworden: Bouwleges, precario
(uithangborden, terrassen ed.), baatbelasting, afvalstoffenheffing,
parkeerboetes, de v.m. rioolrechten, reinigingsrecht en indirekt het
eigenaarsdeel van de waterschapslasten. Alleen de hondenbelasting zat er
nog niet bij, maar dat komt vast ook nog wel...
Kortom: Over een breed
front is er van alles mis met de gemeentelijke belastingheffingen.
Het wordt nu echt tijd dat de Raad Hermien de Haan als verantwoordelijk
wethouder ondanks dat de verkiezingen eraan komen, niet langer maar laat
zitten, maar haar eindelijk eens gewoon het bos instuurt en met haar
een stel incompetente ambtenaren!
Voor het PEL zijn met name die belastingen van belang die iets te maken
hebben met additionele woonlasten: OZB, Afvalstoffenheffing, v.m.
rioolrecht, reinigingsrechten en waterschapslasten.
secretariaat Vereniging PEL