'Tekort noopt Leeuwarden tot ingreep'
Forse bezuinigingen op uitvoering bijstand in Leeuwarden
Uit de Leeuwarder Courant van zaterdag 18/3/2006.
Omdat het Rijk een voor Leeuwarden wel heel nadelige verdeelsleutel
heeft gebruikt om te bepalen hoeveel geld de gemeente krijgt voor de
uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, dreigen forse tekorten op met
name de pot met geld ('inkomensdeel') waaruit de bijstandsuitkeringen
moeten worden betaald. In de wandelgangen werd gesproken over een
structureel (jaarlijks) tekort van 8 miljoen euro... Later meldde de
Leeuwarder Courant dat het om jaarlijks 5 miljoen euro tekort gaat, maar
ook dat is nog een heel fors bedrag.
Er ligt dus een fors probleem voor
het nieuwe College van B. en W. dat naar verluidt gaat bestaan uit 3
PvdA-wethouders, 1 CDA-wethouder en 1 PAL/GL-wethouder. Wie de wethouder
van Sociale Zaken wordt is nog niet bekend, hoewel Gehoord en Gezien
laatst in een berichtje Oebele Herder, de v.m. sectormanager van Sociale
Zaken noemde... Of dat nu een misser was of berustte op wandelgangen, is
ons niet bekend. Uit de Leeuwarder Courant van zaterdag 18 maart 2006:
LEEUWARDEN - Er dreigen bezuinigingen op de uitvoering van de Wet werk en bijstand in Leeuwarden. De gemeente verwacht minder rijksgeld te ontvangen, maar zit met een relatief groot aantal bijstandsgerechtigden. Bezuinigen of een strenger beleid voor bijstandsgerechtigden, Leeuwarden moet keuzes maken als de stad niet in grote financiële problemen wil komen.
[Dat wordt dus beide: Nog meer poortwachtersgedoe, nog meer afschepen van met name jongeren, die voor het eerst bijstand moeten aanvragen via het CWI.]
Die waarschuwing staat in een nota van het aftredend college van burgemeester en wethouders voor de coalitlebesprekingen. Het "testament" is gebaseerd op de jongste prognoses en schetst een verontrustend beeld.
De problemen met "Werk en Bijstand" vereisen een harde aanpak. Maar in de eerste verkenningen na de installatie van de nieuwe gemeenteraad gaven PvdA, PAL/GroenLinks en het CDA juist aan te kiezen voor een meer sociaal beleid. Ze wijzen de "harde en koude" aanpak van de rijksoverheid af. De VVD, die naar verwachting niet terugkeert in het nieuwe college, wil investeren in de economische structuur.
[Met andere woorden: Is het weer de schuld van de mensen in de bijstand zelf dat er nu tekorten zijn? Dacht het niet: Dit kabinet is daarvoor volledig verantwoordelijk, door het bijstandsgeld wat Leeuwarden krijgt, af te knijpen. Dat moeten de ambtenaren ook eens in hun nota's zetten.]
Leeuwarden heeft een torenhoge werkloosheid en telt zo'n 4400 bijstandsgerechtigden, veel in verhouding met vergelijkbare steden. Ze moeten aan een reguliere baan worden geholpen. "Dit gaat niet vanzelf; er zijn onorthodoxe en creatieve maatregelen nodig", aldus de nota.
[Ja, prachtig gezegd, maar hoe? Reguliere banen vereisen investeringen
in de economische structuur van de stad. In zoverre vind ik dat ook de
VVD een punt heeft. En het is niet een kwestie van OF we zijn sociaal OF
we zetten de kaarten op versterking van de economische structuur, maar
een kwestie van en/en. Zowel geld steken in het binnenhalen van
bedrijven die voor regulier werk kunnen zorgen als zoveel mogelijk
gesubsidieerd werk scheppen met behulp van de pot met geld voor het
werkdeel van de WWB (daar schijnt nog geen tekort te zijn) betekent
minder beslag op de bijstandsgelden.
Echter: Dat moet niet betekenen dat
mensen die eerder arbeidsongeschikt waren verklaard, vaak mensen die in
fase 4 van de bijstand zijn ingedeeld, nu plotseling fris en fit genoeg
worden bevonden voor een traject of gesubsidieerd werk, omdat dat qua
bezuinigingsstrategie nu even beter uitkomt...]
De druk op hen om werk te aanvaarden moet groter worden, vindt het college. Dat geeft een paar voorbeelden: werk op grotere afstand van Leeuwarden aanvaarden, minder mensen vrijstellen en strengere sancties hij het weigeren van werk.
[Daar begint het gedonder al: Ik voorzie dat uiteraard als eerste
alleenstaanden wel overal in Nederland werk 'moeten' aanvaarden. Die
hebben toch geen enkele sociale binding en zijn daarom overal inzetbaar
nietwaar? Lekker naar de kassen in het Westland...
Uiteraard wil men
minder mensen vrijstellen en vandaar dat nu ook voor 'keuringen' een
ander bureau wordt ingehuurd, wat precies zal doen wat de gemeente wil,
want ze zijn financieel daarvan flink afhankelijk.. Hoe medische
criteria zo plooibaar als de pest zijn, denk aan de WAO-herkeuringen...
Uiteraard NOG strengere sancties bij werkweigering. Cijfers over
werkweigering heb ik nog nooit gezien in al die jaren en ik vraag me af
hoe vaak dat nu echt voorkomt. Maar er lijkt een voordeel te zitten aan
het tekort op het inkomensdeel WWB:
Dat gewerk met behoud van uitkering
en allerlei "Work First" gedoe levert de gemeente geen cent bezuiniging
op... Kortom: Stop nu maar met die dwangarbeid en kom maar met veel meer
gesubsidieerde banen...]
De ambtenaren hebben drie scenario's uitgewerkt. Het eerste gaat uit van hopen op betere tijden: weinig doen op korte termijn. Niet bezuinigen maar ook weinig uitgeven. Dit wordt sterk ontraden door de ambtenaren.
[Hierbij twee tips: Verleng geen enkel contract meer met een reintegratiebureau. Sinds 1 januari jl. zijn gemeenten niet meer verplicht om dit aan derden uit te besteden. De resultaten van de RIB's zijn bedroevend, volgens de Monitor Werk en Inkomen verslag 2005:
Start Trajecten Regulier Gesubs. Vrijw. Bbz Maatsch. traject aantal werk werk werk participatie 2001 939 154 110 92 2 1 2002 986 84 50 73 1 14 2003 994 35 35 32 0 6 2004 797 11 2 5 0 1
Bij betaald werk gaat het om plaatsingen die minimaal 1 jaar hebben geduurd. De trajecten kunnen maximaal 3 jaar duren en daarom zijn er voor 2003 en 2004 alleen voorlopige cijfers bekend, aldus de Monitor.
Kijken we naar betaald werk, zowel regulier als gesubsidieerd onder het motto: Loon is loon, waar het ook weg komt, dan komen we op de volgende percentages qua trajecten die leidden tot betaald werk:
2001 28 procent.
2002 13 procent.
2003 7 procent.
2004 1,6 procent.
Als we niet flauw doen en alleen kijken naar 2001 en 2002 dan nog zijn
de resultaten bedroevend. Als je pakweg 6000 euro per traject gemiddeld
rekent, dan waren de kosten in 2003 bijvoorbeeld EUR 5.964.000....
Kortom: Stoppen met dit verdonderjagen van geld!
Tip 2: Er is nog 10 miljoen euro gereserveerd om vanuit Leeuwarden te
kunnen aanhaken op de Hoge Snelheidslijn die o.a. langs Heerenveen zou
komen. Dat verhaal inclusief allerlei varianten is van de baan, punt
uit.
Met die 10 miljoen kun je voor 2007 plus 2008 extra gesubsidieerd
werk scheppen zodat je iedereen die niks mankeert, aan een baantje kunt
helpen. Dat bespaart ook bijstandsgeld.
Intussen til je de zaak op die
manier over de verliezingen heen van mei 2007 en welk kabinet er dan
komt is niet te zeggen. Wellicht dat zij Leeuwarden dan toch weer wat
meer bijstandsgeld geven.
Leeuwarden zou dan vervolgens bijvoorbeeld op
de manier zoals het PEL enige jaren terug al voorstelde, bijstandsgeld
kunnen terugploegen om die extra banen ook na 2008 overeind te houden.
Structureel is het bovenstaande geen oplossing voor het tekort, maar wie
een beter idee heeft, mag het ons melden. Een beter idee is in elk geval
niet: Schaf alle regelingen voor minima maar af en maak het nog
moeilijker om bijzondere bijstand te krijgen. Dan druk je mensen in de
bijstand nog dieper de shit in.]
Die zien meer in de scenario's 'eerst zuur, dan het zoet' en 'alles met mate'. Hierin wordt bezuinigd, in het eerste aanvankelijk fors en later minder als de financien het toelaten. Wanneer er 'in mate' wordt opgetreden, zoals in het derde scenario, kiest de gemeente voor ingrijpende maatregelen om de uitgaven te beperken.
[Kennelijk laten de ambtenaren zich inspireren door Balkenende-achtige
kreten. Het zal er wel op neerkomen dat er zowel fors wordt bezuinigd
als dat mensen in de bijstand het leven nog meer zuur wordt gemaakt.
Uiteraard wordt de Cliëntenraad Werk en Inkomen weer niets gevraagd en
ook wij hebben de voornemens uit de krant moeten halen. Deze beschikt
dus kennelijk wel over deze stukken...
De nota zal wel een rol spelen
bij de Collegeonderhandelingen en een flink stempel gaan drukken op het
Collegeprogramma op het gebied van werk en inkomen. Waarna de
Clientenraad en de gemeenteraad het nakijken hebben...
Want in de Raad
hebben de Collegepartijen, die zwaar door de PvdA worden gedomineerd,
gewoon de meerderheid...]