'Loonkostensubsidie voor 20 WIW-ers'
Uit de Leeuwarder Courant van woensdag 21/4/2004.
Enige tijd terug berichtten we over de ontslagdreiging voor 128 WIW-ers met tijdelijke contracten. Zie "Ontslag dreigt voor 128 Wiw-jongeren", een bericht uit de Leeuwarder Courant van 13/2/2004. Volgens de Leeuwarder Courant van woensdag 21/4/2004 komt de gemeente nu voor hen met een oplossing:
LEEUWARDEN - Om te voorkomen dat werklozen met een tot nu toe gesubsidieerde baan in de bijstand terugvallen, gaat de gemeente voor twintig van hen dit jaar de lonen voor de helft vergoeden. Hiervoor wordt EUR 167.000 uitgetrokken. Voor vijftig anderen wordt op experimentele basis emplooi gezocht bij een nog op te richten stichting voor 'reserve-arbeidsmarktdoelgroepen'.
[Dat klinkt mooi, als het gaat om min of meer vaste banen en niet om een
soort 'arbeidspool' waarin men soms wordt opgeroepen voor 'passend werk'
en dan weer in de bijstand zit. Want dat soort verhalen over in
ontwikkeling zijnde plannen in sommige gemeenten bereiken ons namelijk
de laatste tijd ook.
Dat gaat dan zo: Drie weken werk hier, dan even
niks, lees: bijstand, dan weer een maandje daar, dan weer bijstand, soms
tijdelijk full-time iets, dan weer parttime (aanvullende bijstand
nodig!) enz.
De naam: 'Reserve-arbeidsmarktdoelgroepen' maakt
wantrouwig.]
De stichting zou de werknemers dan weer kunnen detacheren bij de feitelijke werkgevers. Op die manier kan de ambtenaren-cao voor deze werkers worden omzeild.
[Op deze dit jaar voor het eerst spelende kwestie wordt ingegaan in het artikel: "Ontslag dreigt voor 128 Wiw-jongeren".]
Voor de andere zestig mensen met een baan krachtens de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw), die dit jaar vervalt, wil de gemeente een extra inspanning leveren om ze aan een reguliere baan te helpen.
[Twintig mensen kunnen dus voorlopig verder, voor 50 mensen gaat men toch weer werken met een detacheringsconstructie. Dan denk ik, men had dan indertijd ook wel stichting Sportwerk kunnen redden; althans gedeeltelijk, door een stichting Sportwerk Leeuwarden op te zetten...]
Verder commentaar: We hebben het commissiestuk zelf nog niet gezien,
maar het positieve element in dit bericht is, dat de gemeente nu ook
feitelijk een begin maakt met de uitwerking van het commissiebreed
erkende verhaal: "Er zal altijd een groep mensen zijn, die niet kan
doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt, maar die aangewezen zal
blijven op gesubsidieerde arbeid."
Op 28/4/2004 staat een rapport met een externe beoordeling van het
Pro-hef systeem op de agenda voor de commissie Welzijn. In dat rapport
worden nogal wat bezwaren geuit tegen invoering van het Pro-hef systeem.
Hoewel ik sommige bezwaren wel eens wat gezocht vindt, vind ik wel dat
sommige andere bedenkingen wel hout snijden, bv. de verwachte
fraudegevoeligheid van het vaststellen van de productieheffing. Een
opmerkelijk punt in het rapport is echter, dat het simpele idee van het
'terugploegen van bijstandsgeld' onverkort overeind blijft staan.
Zoals
bekend mogen gemeenten bij de Wet Werk en Bijstand bijstandsgelden die
een gemeente bespaart omdat iemand betaald werk krijgt en geen uitkering
meer hoeft, zelf houden en naar eigen goeddunken besteden.
Onze notitie "Werk moet lonen: Voorstel om bijstandsgeld in te zetten
voor het scheppen van gesubsidieerd werk" zoals op
17/10/2003 naar alle leden van de commissie Welzijn verzonden, is in de
kern van de zaak gebaseerd op het terugploegen van bijstandsgeld.
Dit kan betekenen dat je de nu op te richten stichting zo inricht, dat
je uitgaat van een vast aantal mensen met een maximum-aantal. In onze
optiek is deze stichting bedoeld om de 'blijvers' aan vast,
gesubsidieerd werk te helpen. Het maximum aantal deelnemers is een
geld-kwestie: Geld inzetten uit het 'werkdeel' van de WWB gaat niet,
omdat het gaat (in onze optiek althans) om permanent werk. Er moet dus
eigen gemeentelijk geld naar deze stichting toe. Stromen nu uit deze
stichting toch nog mensen door naar regulier werk, dan zouden nieuwe
mensen vanuit de bijstand waarvan duidelijk is, dat het 'blijvers' zijn,
via deze stichting weer aan werk geholpen kunnen worden. Op dat moment
valt hun bijstandsuitkering 'vrij' en zou dat geld ook naar deze
stichting kunnen gaan om de loonkosten mee af te dekken. De
verdeelsleutel van het Rijk voor de hoeveelheid geld die een gemeente
krijgt voor het inkomensdeel gaat ervan uit, dat ook laagbetaalde
functies nog een tijdje blijven meetellen in de verdeelsleutel. Op dat
punt gaf de 'Quick-scan' die al in de commissie Welzijn aan de orde is
geweest, een duidelijke opsomming van alle dingen die in de
verdeelsleutel meetellen.
M.a.w.: Als Jantje vanuit de bijstand aan
laagbetaald werk wordt geholpen, betekent dat niet dat Jantje niet meer
meetelt in de verdeelsleutel van het jaar daarop en dat is gunstig. Was
dat nl. niet zo, dan zou de gemeente zichzelf de (bijstands)poten onder
de eigen stoel wegzagen door hard haar best te doen zoveel mogelijk
mensen aan het werk te helpen... Maar zo werkt het systeem dus niet.
Ik zou ervoor willen pleiten, nu het Pro-hef systeem kansloos lijkt, dat men toch nog eens keek naar deze veel simpeler vorm: Bijstandsgeld terugploegen en als loon inzetten in het soort constructie zoals B. en W. nu kennelijk voor 50 WIW-ers willen.
Samengevat: Er komt dus een stichting die voor werkgever speelt en
fungeert als uitzendbureau. De werknemers worden gedetacheerd.
M.i. moeten de inleners naar draagkracht van de organisatie een
inleenvergoeding betalen. M.i. moet er een maximaal aantal deelnemers
worden bepaald. Valt een deelnemer uit, bv. door arbeidsongeschiktheid,
dan kan een 'blijver' vanuit de bijstand weer instromen. Deze persoon
neemt dan in feite mee: Zijn/haar (bruto) bijstandsuitkering. Gezien het
werkgeversdeel van de loonkosten is dit niet kostendekkend, vandaar dat
de inlener een inleenvergoeding moet betalen. Het gaat om laagbetaald
werk en daarom blijft deze persoon het jaar daarop nog meetellen in de
berekening van het Rijk t.a.v. de hoeveelheid inkomensgeld WWB voor
Leeuwarden.
Ik zou ervoor willen pleiten dat zolang deze persoon nog
meetelt in deze formule, het geld dat hem anders had moeten worden
betaald, wordt ingezet ter bestrijding van zijn loonkosten.
In feite is
dit rijksgeld geweest en hiermee kan de hoeveelheid eigen geld die de
gemeente in zo'n constructie moet stoppen, verminderd worden.
De begroting zou er schematisch ongeveer zo uit kunnen zien:
Een x aantal 'blijvers' (V.m. WIW en ID die niet kunnen doorstromen):
Eigen geld gemeente. Een maximum aantal deelnemers bepalen.
Maximum min x 'blijvers' stromen in als 'nieuwe blijvers'.
Hun bruto-bijstands besparing inzetten als loon plus de
inleenvergoedingen voor allen. Gemiddelde noodzakelijke inleenvergoeding
bepalen om all-in lonen te financieren, dus incl. werkgeverslasten.
Dus: Eigen geld gemeente plus gemiddelde inleenvergoeding is all-in loon
oude groep blijvers.
Teruggeploegd inkomensdeel WWB plus gemiddelde inleenvergoeding is
all-in loon nieuwe instroom.
N.B.: Het gaat dus om een gedifferentieerde inleenvergoeding naar draagkracht van de instelling met een gemiddelde dat zo is berekend dat dit geld samen met de overige gelden sluitend wordt gemaakt op het gemiddelde all-in loon van de werknemers.
Om daarna nieuwe mensen te laten instromen, is het noodzakelijk om steeds te bezien of sommige blijvers met behulp van extra opleiding via school of praktijkopleiding toch nog niet kunnen doorstromen.
Natuurlijk kan men stellen: Laten we vrijvallend WWB-inkomensgeld maar
ergens 'parkeren' voor als het beroep op de bijstand toeneemt, om te
voorkomen dat we tekort hebben voor het betalen van de
bijstandsuitkeringen. Dat klinkt voor de gemeente financieel wellicht
aanlokkelijk: Je speelt op safe, maar het is te passief en afwachtend
omdat je als gemeente dat geld dan in feite oppot als 'dood' geld en als
een konijn naar de lichtbak staart, in afwachting van de golf nieuwe
bijstandsmensen die wellicht over je heen gaat spoelen. Dat is een
verkeerde benadering: Ook geld moet 'werken'. M.a.w.: Geen passief
beleid voeren met vrijvallend WWB-inkomensgeld, maar aktief dat geld
'vrij spelen'. Je helpt mensen daarmee aan loon en aan werk.
Natuurlijk gaat het om laagbetaald werk, maar niet vergeten moet worden,
dat als men een volle werkweek draait, men recht heeft op het
minimumloon. Dat is voor een alleenstaande of een eenoudergezin in de
bijstand wel degelijk vooruitgang qua geld!
En de armoedeval dan? Het is in de WWB nog steeds mogelijk om tijdelijk
een arbeidspremie te geven, ook bij aanvaarding van gesubsidieerd werk.
Daar kun je althans gedeeltelijk de armoedeval mee bestrijden.
Tenslotte: In het externe rapport worden twee belastingtechnische zaken genoemd die ook bij deze constructie een rol zouden kunnen spelen:
a. Is het subsidiegeld van de gemeente aan de stichting onderworpen aan
de vennootschapsbelasting?
De stichting is weliswaar werkgever, maar is
niet gericht op het maken van winst. Een gewone werkgever wel.
De stichting ontplooit geen winstgerichte activiteiten als zij
werknemers detacheert bij bv. non-profit instellingen.
M.i. is op deze wijze dit probleem te omzeilen.
Ik heb althans nooit gehoord dat indertijd stichting Sportwerk
vennootschapsbelasting moest betalen.
b. Moet de stichting BTW afdragen over subsidiegeld die zij krijgt van
de gemeente? Is subsidiegeld belast met BTW?
Deze kwestie ligt volgens
het extern rapport bij het Europees Hof. Hoe zij t.z.t. vonnissen weet
ik niet, maar zolang dat vonnis er niet ligt, staat vast dat
subsidiegelden vrij zijn van BTW. M.i. moet men pragmatisch handelen en
stellen: Als ooit dat vonnis komt, handelen we dan wel weer naar bevind
van zaken. Praktisch gesproken zou het dwaas zijn om overheidssubsidie
deels weer rond te pompen door het met BTW te gaan belasten, maar helaas
wordt er vaak niet praktisch gedacht bij dit soort kwesties.
Samengevat: Bij bovenstaande constructie denk ik niet dat men belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting en dat voorlopig ook geen BTW geheven kan worden over subsidiegeld dat de gemeente aan zo'n stichting zou geven.
secretariaat Vereniging P.E.L.