Uit de Leeuwarder Courant van donderdag 10/4/2003.
Het gaat niet goed met het omzetten van ID-banen in 'gewone' banen en
met het gebruiken van de extra 20 miljoen euro steun door de gemeenten,
die door het Rijk dit jaar wordt gegeven voor inkomensondersteuning aan
mensen die langdurig op een minimum-inkomen zitten.
Deze kritiek komt weg bij het FNV, de grootste vakcentrale in Nederland.
Uit de Leeuwarder Courant van donderdag 10/4/2003:
UTRECHT (ANP) - Gemeenten maken te weinig werk van extra steun aan
langdurige minima en het omzetten van gesubsidieerde banen in regulier
werk. Daarmee houdt de lokale overheid zich niet aan de afspraken,
zoals die eind vorig jaar zijn gemaakt met het kabinet, werkgevers- en
werknemersorganisaties in het zogeheten najaarsakkoord.
[Zie "Tekst van het Convenant Gesubsidieerde Arbeid 2003 tussen VNG,
Regering en Vakbonden" zoals afgesloten in Den Haag op
20/12/2002. Dit gaat met name over het omzetten van gesubsidieerd werk
naar ongesubsidieerde banen.
Zie voor wat betreft de extra steun aan
langdurige minima o.a.: "Gemeente Leeuwarden zwijgt over nieuwe
eenmalige inkomensregeling voor langdurig werklozen zonder
arbeidsmarktperspectief" d.d. 26/3/2003.]
Dat stelde FNV-bestuurster Agnes Jongerius gisteren tijdens een
ontmoeting met staatssecretaris Mark Rutte van sociale zaken en
wethouder Hans Spekman van Utrecht.
"De houding van de gemeenten is erg
teleurstellend te noemen en vooral erg afwachtend", verklaarde zij.
De vakcentrales FNV en CNV hebben begin februari alle Nederlandse gemeenten in een brief gevraagd naar hun extra inspanningen voor langdurige minima. Dat zijn gezinnen die langer dan drie jaar van een minimuminkomen leven zonder dat er perspectief bestaat op verbetering, bijvoorbeeld dat een van de leden binnenkort een baan krijgt.
Van alle 489 gemeenten heeft volgens de vakbeweging slechts een kwart
gereageerd op de brief. Van deze groep heeft 15 procent aangegeven
"zeker wel" inhoud te geven aan de afspraken uit het najaarsakkoord.
Eentiende is dat echter niet van plan en driekwart wacht af.
[Dus: Eentiende deel van alle Nederlandse gemeenten heeft lak aan de
afspraken... Of de gemeente Leeuwarden ook reageerde op de FNV/CNV-brief
en zo ja wat het antwoord was, weten we niet. Dat had m.i. toch in het
Overleg met SZ aan de orde moeten komen.]
"Wij vrezen dat er op deze manier erg weinig van de afspraken
terechtkomt", aldus Jongerius. Zij wijst erop dat al volgende maand het
ministerie van sociale zaken EUR 20 miljoen steun verdeelt over de
gemeenten naar rato van het aantal mensen met een minimuminkomen.
[Naar verluidt zou Leeuwarden van dat geld 200.000 euro krijgen en naar
verluidt zou dat geld dan naar 'schuldhulpverlening' gaan. Ik denk wel
niet om dat geld 'om niet' (a fond perdu) weg te geven, maar om dat geld
als (sanerings)lening in te zetten.
Wat mij betreft verhoogt Leeuwarden
met dit geld eenmalig de Declaratieregeling Minima en de regeling
Duurzame Gebruiksgoederen, omdat m.i. deze regelingen er aan gaan in
2004 bij invoering van de Wet Werk en Bijstand.
De categoriale
bijzondere bijstand wordt dan namelijk verboden.
We hoorden dat
staatssecretaris Rutte (VVD) koste wat kost deze datum van invoering
voor de Wet Werk en Bijstand wil halen, omdat de bezuinigingen al
ingeboekt zijn en desnoods wil Rutte de wet gefaseerd invoeren, zodat
althans de bezuinigingen begin 2004 in kunnen gaan...
Door in 2003
eenmalig de bestaande regelingen te verhogen qua bedragen, hoef je
enerzijds niet voor 1 jaar een regeling compleet op te tuigen en geef
je nog 1 keer de mensen iets extra's mee voor de moeilijke jaren die
ongetwijfeld zullen volgen voor de laagstbetaalden met een CDA/VVD
horror-kabinet wat grof wil gaan bezuinigen...]
Verder ondernemen gemeenten volgens de FNV te weinig op het gebied van het regulier maken van de zogenoemde Melkertbanen. In het najaarsakkoord is afgesproken dat dit jaar tienduizend gesubsidieerde arbeidsplaatsen omgezet moeten worden in 'normale' banen in het onderwijs, de zorg en kinderopvang.
"Werkgevers die deze mensen in vaste dienst nemen, krijgen daarvoor een
eenmalige vergoeding van EUR 17.000. Tot nu toe is ongeveer tweehonderd
keer van de regeling gebruik gemaakt. Dat schiet natuurlijk niet op als
je nog tienduizend te gaan hebt", stelde Jongerius.
[Dat is juist. Manco is alleen dat inzet van dat geld alleen mag bij
dezelfde werkgever als waar iemand de ID-baan heeft. Het was m.i. beter
geweest een soort 'Melkert2' regeling te maken waarbij dit 'smeergeld'
ook bij een nieuwe werkgever ingezet zou kunnen worden, maar echter wel
met de restrictie dat iemand na de 2 jaar waarin dit geld wordt
uitbetaald, een vaste aanstelling krijgt en dat de werkgever anders de
subsidie moet terugbetalen.]
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat de FNV te vroeg
roept.
"De afspraken zijn weliswaar eind vorig jaar gemaakt, maar
gemeenten kunnen pas sinds 1 maart aanspraak doen op de subsidieregeling
voor het omzetten van gesubsidieerde arbeid in regulier werk. Ik zou
tegen de FNV willen zeggen: tot eind 2003", aldus een VNG-woordvoerster.
[M.a.w.: We beginnen pas daarna eens te kijken naar de regeling, in
plaats van te zorgen dat er al het nodige voorwerk klaar is, zodat al
in maart de eerste aanvragen de deur uit hadden gekund. Dat is
belangrijk, want bij deze 17.000 euro regeling geldt: Wie het eerst
komt, het eerst maalt en op is op.]