Uit de Leeuwarder Courant van za. 22/3/2003.
Zoals bekend werd door de gemeenteraad de Belastingkamer in januari jl.
opgeheven op voorstel van B. en W. Een van de smoezen daarbij was dat
de mensen hun bezwaarschrift liever lieten behandelen door een ambtenaar
van gemeentelijke Belastingen zelf en dat de meesten dan geheel
tevredengesteld huiswaarts keerden. Hier kwam het tenminste op neer, als
we de gemeentelijke propaganda mogen geloven.
Op onze brief aan de Raad over de opheffing schreef de gemeente o.a.
terug:
"Het is overigens niet zo dat het horen via de Belastingkamer werd ontmoedigd. Mensen die in hun bezwaarschrift aangegeven hebben te willen worden gehoord werd de keus gelaten over de aard van het horen, hetzij intern hetzij door de Belastingkamer. De meeste indieners wilden door de gemeente zelf worden gehoord. Het gaat belanghebbenden er meestal om het ingediende bezwaarschrift te verduidelijken, bovendien kan via de interne weg ook gelijk een afspraak worden gemaakt. Hierin ligt tevens een belangrijke reden om tot afschaffing van de Belastingkamer over te gaan, anders dan puur de juridische overbodigheid. De afhandelingtermijn van een interne hoorzitting is vele malen sneller." Einde citaat.
Het was echter wel degelijk zo, dat mensen werden afgescheept met een
nep-hoorzitting door een ambtenaar en het is simpelweg onjuist dat het
de meesten het er slechts even om ging om hun bezwaar nog wat te
verduidelijken.
Als dit allemaal zo bevredigend was verlopen, waarom
zijn dan vervolgens een heleboel mensen die tegen de WOZ-waarde in 2001
bezwaar maakten, nu in beroep gegaan?!
Uit de Leeuwarder Courant van zaterdag 22/3/2003:
LEEUWARDEN - Bij de belastingkamer van het Leeuwarder gerechtshof is
vorig jaar een stortvloed aan nieuwe zaken binnengekomen. Dit werd
voornamelijk veroorzaakt door het enorme aantal beroepsschriften dat is
ingediend tegen de vastgestelde waarde van onroerende zaken (de
zogeheten 'WOZ-zaken').
[Dit betekent dat i.t.t. wat de gemeente ons wil wijsmaken, heel veel
mensen zich niet hebben laten afschepen met een nep-hoorzitting door een
belastingambtenaar, maar beroep hebben ingesteld tegen hun afgewezen
bezwaarschrift tegen de WOZ-waarde beschikking uit 2001.]
Raadsheer Frans Drion van de belastingkamer sprak een jaar geleden de
verwachting uit dat het aantal nieuwe belastingzaken boven de
tweeduizend zou uitkomen. Het werden er in totaal 2196 stuks. De
belastingkamer verwacht volgens pers-raadsheer Henk Poelman van het hof
een paar jaar nodig te hebben om alle 'WOZ-zaken' af te doen.
[Ook hierom was het een prima reden de Belastingkamer te handhaven: In
de bezwaarschrift-procedure betekende dat nl. een onafhankelijk advies
aan B. en W. over een bezwaarschrift. De gemeente heeft dat in de
praktijk weten te ontwijken door bezwaarschriften zelf af te doen,
ondanks het op dat moment nog bestaan van de Belastingkamer. Nee, bijna
niemand wil naar de Belastingkamer, bijna iedereen heeft voorkeur voor
een gesprek met de belastingambtenaar zelf... Ja, daarom ging ook bijna
iedereen natuurlijk naar het Hof met een beroepsschrift...]
Een keer in de vijf jaar moet voor de onroerendezaakbelasting de waarde
van onroerende zaken worden vastgesteld. Dat gebeurt volgens de Wet
Waardering Onroerende Zaken. Als de waarde van onroerend goed opnieuw is
vastgesteld, krijgt de belastingkamer met een golf nieuwe belastingzaken
te maken. Bij eerdere waarderingsronden viel dat nog wel mee, onder meer
omdat bij een aantal gemeenten sprake was van een overgangsregeling.
[De nieuwe peildatum was januari 2003. Deze WOZ-waarden verschijnen dan
weer op de beschikkingen van voorjaar 2005. Tegen die tijd heeft het Hof
naar verwachting zo'n beetje alle WOZ-beroepsschriften tegen de
WOZ-waarden beschikkingen van 2001 afgehandeld...
In 2005 kan men dan
meteen weer beginnen...
Want je hoort niemand meer over afschaffing van
de onroerendezaak belasting. Dit is veel te fijne melkkoe voor de
gemeenten, vooral in Leeuwarden...
Het is een wrange gedachte dat het
geld wat je betaalt wellicht t.z.t. misbruikt wordt als sloopgeld om
bv. jouw huis te slopen...]
In 2002 werden liefst 1374 WOZ-zaken bij de belastingkamer aanhangig gemaakt. In het voorgaande jaar waren in totaal 'maar' 1196 nieuwe belastingzaken ingeschreven. Normaal ligt het aantal nieuwe zaken bij de belastingkamer over een heel jaar ook tussen de 1000 en 1200.
De belastingkamer telt vier raadsheren. Een uitbreiding met een of meer
nieuwe raadsheren zit er niet in, aldus Poelman. Wel krijgt de
belastingsector er een klein beetje ondersteunend personeel bij. De
nieuwe zaken worden afgehandeld op basis van de volgorde dat ze bij de
belastingkamer zijn binnengekomen. Het aantal afgedane zaken liep in het
achter ons liggende jaar al met ruim 400 op naar 1575.
[Het is duidelijk dat het Hof onvoldoende capaciteit heeft om in
redelijke tijd alle beroepsschriften af te handelen. In feite ligt een
deel van het probleem bij de gemeente hier: Men moet het daar nl. niet
doen voorkomen dat de bezwaarmakers alleen maar dwarsliggende lui zijn
die alleen maar vinden dat ze teveel moeten betalen, maar verder geen
redenen hebben voor bezwaar: Zo hier en daar vind je totaal idiote
waardebepalingen, willekeur, strijdigheden met het gelijkheidsbeginsel
ed. Ook dat had je deels kunnen voorkomen door bezwaarschriften in elk
geval nog door de 'zeef' te halen die Belastingkamer heette of nog
beter: Door kwalitatief beter te taxeren...]