EIGEN BERICHT
LEEUWARDEN 26/3/2003 De gemeente Leeuwarden en haar afdeling Sociale
Zaken zien de Cliëntenraad Sociale Zaken niet voor vol aan en vertellen
alleen wat ze kwijt willen. Die conclusie zou getrokken kunnen worden
naar aanleiding van onderstaand bericht.
Er blijkt namelijk dat al op
17/2/2003 een brief van het ministerie ging naar de Colleges van B. en
W., de directeuren van de sociale diensten ed. over een eenmalige
uitkering in 2003 voor mensen zonder arbeidsmarktperspectief die
langdurig te maken hebben met inkomsten op minimumniveau.
Hierover is door afdeling Sociale Zaken in het Overlegorgaan CR/SZ niets
meegedeeld. Wil de gemeente haar deel van de 20 miljoen euro die voor
deze regeling in 2003 is uitgetrokken simpelweg absorberen in het
Gemeentefonds? Hieronder eerst het briefje wat we ontvingen van de
Cliëntenraad Leiden:
Geachte Cliëntenraad,
Hieronder volgt een hoofdstuk uit de verzamelbrief van 17-02-2003 van het Ministerie van SZW aan colleges van Burgemeesters en Wethouders, directeuren van sociale diensten enz. over de eenmalige uitkering 2003. In feite betreft het hier de eenmalige uitvoering van een uitgeklede versie van de motie "Lang-Laag".
De gemeente Leiden heeft nog niet besloten hoe, wanneer en precies aan wie deze eenmalige uitkering (EUR 320-450,-) te verstrekken. Een probleem vormt de definitie van "zonder arbeidsmarktperspectief". De Leidse Cliëntenraad zou graag van andere cliëntenorganisaties vernemen hoe dit in hun gemeente wordt geregeld.
Ik verzoek u hiervoor contact met ons op te nemen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groet,
voorzitter Cliëntenraad SoZA Leiden
Duidelijk is dat de gemeente Leiden op zich welwillend staat tegen het
uitvoeren van deze regeling maar omworstelt met enige rare criteria,
zoals: Wat is dat precies 'zonder arbeidsmarktperspectief'?
Duidelijk is echter ook dat Leiden haar Cliëntenraad daarover om advies
heeft gevraagd en daar is een Cliëntenraad ook voor bedoeld en in het
leven geroepen. Het PEL zal op 27/3/2003 in het overleg tussen
Cliëntenraad en SZ de gemeente op opheldering vragen en vragen wat
Leeuwarden aan deze regeling denkt te gaan doen.
Hieronder een hoofdstuk uit de bedoelde brief van het ministerie van
SoZaWe van 17/2/2003:
In het najaarsoverleg met de sociale partners op 28 november 2002 is het volgende afgesproken: "De totstandkoming van de financiële regeling voor langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief waarin het Strategisch Akkoord voorziet, wordt door het kabinet in het kader van de voorbereiding van de nieuwe bijstandswet met de grootst mogelijke voortvarendheid ter hand genomen.
Het kabinet kiest ervoor reeds nu te komen tot afspraken met de
gemeenten om al in 2003 de beschikbare middelen voor de gemeentelijke
inkomensondersteuning toe te spitsen op deze doelgroep. Daarbij geldt
dat de met de nieuwe bijstandswet vanaf 2004 voorziene uitname uit
het gemeentefonds ad EUR 70 mln. nog niet in 2003 gerealiseerd zal
worden. Dit zou kunnen door huishoudens die langdurig moeten
rondkomen van een minimuminkomen en die geen arbeidsmarktperspectief
hebben in 2003 een aanvulling te geven. Hiervoor stelt het kabinet in
2003 eenmalig een extra bedrag van EUR 20 mln. beschikbaar als
aanvulling op de in het gemeentefonds beschikbare middelen voor
gemeentelijk inkomensbeleid.
Uitgaande van uitkeringen van EUR 450 (voor
gezinnen), EUR 400 (voor alleenstaande ouders) en EUR 320 (voor
alleenstaanden), betekent dit dat het kabinet de helft van de kosten
financiert."
[Commentaar: Ik vermoed dat dit de reden is dat B. en W. van Leeuwarden
en de sociale dienst hier zwijgen: Ook de gemeente zal hier geld bij
moeten leggen, nl. de andere helft. En daar heeft het College
vermoedelijk geen trek in. Ze verdonderjagen liever hun geld aan de
bodemloze tekorten in het kader van de stedelijke vernieling van de
Vegelinbuurt en de Vrijheidswijk.]
Tussen SZW en de VNG bestaat overeenstemming over de volgende invulling van het bovenstaande:
1. Er wordt 20 mln euro aan het gemeentefonds toegevoegd. Dit bedrag
wordt verdeeld via de maatstaven laag inkomen, bijstandsontvangers,
uitkeringsontvangers en minderheden. De gemeenten ontvangen binnen
enkele weken van de gemeentefondsbeheerders nadere informatie over
deze toevoeging via de maartcirculaire gemeentefonds.
[Het is nu 26 maart 2003 en de brief van SoZaWe was van 17/2/2003, zodat
waarschijnlijk de maartcirculaire van het gemeentefonds ook al binnen is
bij de gemeente.]
2. De middelen zijn een aanvulling op de reeds via het gemeentefonds beschikbare middelen. Deze middelen, het zogenoemde fictief budget bijzondere bijstand, bedragen voor 2003 circa 510 miljoen euro. Langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief behoren tot de doelgroep van het gemeentelijk inkomensondersteuningsbeleid. Het beleid en de daarvoor beschikbare middelen voor 2003 zijn al eerder vastgelegd in de gemeentelijke begroting.
3. De 20 miljoen euro van het Rijk biedt gemeenten extra financiële
ruimte om langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief financieel
te ondersteunen.
De combinatie van de categoriale verstrekkingen op
grond van het bestaande beleid en het nieuwe beleid resulteert voor
de doelgroep in een aanvulling op het sociaal minimum (een
inkomensniveau ter hoogte van de toepasselijke bijstandsnorm) voor
gezinnen van EUR 450, voor alleenstaande ouders van EUR 400 en voor
alleenstaanden van EUR 320 per huishouden.
[Hier staat m.i. dat dit jaar de categoriale bijzondere bijstand in 2003
nog niet verboden wordt en dat je daarnaast voor sommigen iets extra's
mag doen. In Leeuwarden geldt ook dit jaar de 'Bijstandsregeling
Duurzame Gebruiksgoederen' van EUR 185/jaar voor een huishouden zonder
kinderen onder de 18 jaar en van EUR 230/jaar voor een huishouden met
kinderen jonger dan 18 jaar.
Als ik het goed interpreteer, zou bv. een
gezin wat hier categoriale bijzondere bijstand krijgt, daarnaast nog wat
extra geld kunnen krijgen t.w.v. EUR 450 min EUR 230 mits voor die
aanvulling wordt voldaan aan de (slecht hanteerbare) criteria.
Ik zou
zeggen: Verklaar "zonder arbeidsmarktperspectief" iedereen die in de
bijstand is ingedeeld in 'fase 4', dat spaart een hoop werk en
burocratie. Hoewel: Het was m.i. beter geweest om gewoon wat meer geld
te pompen in de bestaande regelingen, zodat je simpelweg de bedragen had
kunnen verhogen. Maar dat wil men niet, want dan heet het weer dat men
niet 'geprikkeld' wordt om werk te zoeken.]
4. De nadere uitwerking is aan de gemeenten; zij zijn immers het beste in staat om te bezien op welke manier de aansluiting tussen het bestaande beleid en de aanvulling tot stand is te brengen.
5. Gemeenten die reeds op grond van hun bestaande beleid de genoemde
bedragen per huishouden verstrekken worden door de extra middelen in
staat gesteld hun armoedebeleid te intensiveren, bijvoorbeeld op het
terrein van de schuldhulpverlening.
[Leeuwarden verstrekt niet de genoemde bedragen, maar minder. Kortom:
Alle reden om dit wel op te pakken, alles wat je kunt doen moet je m.i.
simpelweg doen.]
6. Via monitoring zal inzicht worden verkregen in de wijze van
besteding van het aandeel van de individuele gemeente in de 20
miljoen euro van het Rijk en in de bedragen per huishouden, die
langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief op grond van het
bovenstaande hebben ontvangen in 2003.
[M.i. betekent dit dat de gemeente Leeuwarden er niet mee wegkomt als ze
simpelweg niks doen en het extra geld wat in het gemeentefonds komt
ergens anders aaan gaan besteden.]