"Belastingcomputers haperen bij gemeente" plus:
"Leeuwarden duurste stad in belastingtarieven OZB"
Uit de Leeuwarder Courant van woensdag 19/2/2003 plus:
"Niet-bestaande Belastingkamer behandelt toch nog lopende zaken..." EIGEN BERICHT 21/2/2003
Het zit nog steeds niet echt goed bij de gemeente Leeuwarden met de
afdeling Belastingen. Nu zijn het weer de computers die de schuld
krijgen. Zeker weer Microsoft buggy software gebruikt...
Of software die
apart is ontworpen waarbij m.i. een kwaal kan zijn dat men wel verstand
heeft van het schrijven van programma's, maar veel minder van wat nu
precies nodig is op een afdeling belastingen. In feite zouden dan
mensen die daar werken en het totaal goed overzien, tevens moeten worden
opgeleid tot systeemanalist en programmeur. Dan beheers je beide
terreinen en kun je de software exact op maat maken. Toegegeven: Een
eigen programmeursafdeling er op na houden, bv. voor alle software die
de gemeente gebruikt, is een dure oplossing.
Wat er nu verder ook precies aan schort, de Leeuwarder Courant van
woensdag 19/2/2003 meldde:
PvdA-wethouder Hermien de Haan stapte ruim een jaar geleden op na een
reeks fouten door gemeentelijke belastingambtenaren. Zelf maakte zij nog
een begin met verbeteringen van de situatie. Haar opvolgers probeerden
dit karwei te voltooien en lieten bureau Deloitte en Touche een aantal
rapporten opstellen.
[Een van de domste fouten was toen een te groot tariefverschil aanhouden
tussen het gebruikersdeel en het eigenaarsdeel van de OZB. Als het
gebruikersdeel 100 procent is, mag het eigenaarsdeel maximaal 125
procent zijn. De software kreeg toen de schuld, maar als een ambtenaar
toen slechts de zakjapanner had gepakt, was dat al te voorkomen
geweest...
Kortom: Het is soms ook wel makkelijk menselijk falen aan de
computer te wijten. Het Amerikaanse letterwoord is nog altijd GIGO, wat
betekent: "Garbage in, garbage out".
Stop je rotzooi in je pc, dan komt er ook weer rotzooi uit, dat is alles...]
Vooral aan de organisatie van de administratie en de beheersing van de stroom inkomende documenten schort nog het een en ander, concludeert het bureau. De gemaakte fouten in de belasting voor onroerende zaken worden in hoog tempo gecorrigeerd, maar de gemeente is hiermee nog lang niet klaar.
Behalve dat de computers dus kennelijk geen fatsoenlijke software hebben, wordt intussen de burgers het vel over de oren gehaald. De Leeuwarder Courant van woensdag 19/2/2003 meldt namelijk ook:
LEEUWARDEN - De gemeente Leeuwarden heft de hoogste tarieven voor
onroerendezaakbelasting (ozb) van de 34 grootste gemeenten in het land.
Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van het Coelo, onderzoekscentrum
van de Rijksuniversiteit Groningen.
Het centrum vergelijkt de woonlasten van de grote gemeenten, die samen
35 procent van de Nederlandse bevolking huisvesten. Hoewel Leeuwarden de
toppositie inneemt bij de ozb-lasten, staat de gemeente in de totale
heffingslijst op een 22ste plaats, met EUR 613 voor een gemiddeld
gezin. Dit ligt nog iets boven het landelijk gemiddelde van EUR 607, een
stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar.
[Dat is dus veel meer dan het inflatiepercentage.]
Het duurste is hier Hilversum (EUR 722), de goedkoopste gemeente is
Alkmaar met gemiddeld EUR 514. Meegerekend zijn ozb, rioolrecht en
reinigingsheffing, na aftrek van de zogenaamde Zalmsnip van gemiddeld
EUR 31.
[De aftrek voor de Zalmsnip die in Leeuwarden gaat via de
gemeentelijke Afvalstoffenheffing, is hier hoger.]
EIGEN BERICHT
LEEUWARDEN 21-2-2003 Maar ook inhoudelijk blijft het vreemd gaan. Op
16/1/2003 stuurde het PEL een brief naar de gemeenteraad onder het
motto:
De gemeentelijke Belastingkamer moet blijven.
De Raad behandelde op 20/1/2003 twee voorstellen
van B. en W. Het eerste voorstel ging over de vaststelling van een
nieuwe verordening "Adviescommissie bezwaarschriften" en daarin werd de
Belastingkamer afgeschaft. Het tweede voorstel regelde de benoeming en
het ontslag van de leden van de diverse Adviescommissies en het ontslag
van de voorzitter plus het lid plus 2 plaatsvervangende leden van de
Belastingkamer, wegens opheffing van de Belastingkamer. (Besluit nr. 525
op voorstel B en W van 14/1/2003, raadsstuk nummer bijlage 22,
Raadsvergadering 20/1/2003)
In geen van beide Raadsstukken werd het nodig gevonden om in elk geval
nog te besluiten dat de Belastingkamer de lopende bezwaarschriften in
elk geval moet afhandelen. In onze brief was ook daar om gevraagd vanuit
het oogpunt van algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Geen van de politieke partijen in de Raad vond het nodig ook maar iets
op te merken over de beide B. en W. voorstellen, laat staan over onze
brief. M.a.w.: Beide besluiten waren 'hamerstukken'...
Wie schetst onze verbazing toen ons onlangs werd bericht dat de
Belastingkamer binnenkort toch weer een hoorzitting houdt i.v.m. een nog
steeds lopend bezwaarschrift tegen een WOZ-beschikking uit 2001...
Kortom: De formeel per 20/1/2003 door de Raad ontslagen leden van de
Belastingkamer gaan alsnog in elk gevaal 1 lopend bezwaarschrift verder
afhandelen. Dat wil zeggen: Dat men moet komen tot een advies aan B. en
W. over hoe de beschikking op het bezwaar zou moeten luiden, want dat
was de taak van de Belastingkamer.
Je vraagt je dan wel af wat de status nu is van de ontslagen leden en
het uit te brengen advies, nu NIET bij Raadsbesluit van 20/1/2003
(tevens) werd besloten dat de Belastingkamer blijft bestaan totdat zij
haar lopende zaken heeft afgehandeld...
Kortom: Je blijft lachen of
huilen in Leeuwarden, al naar je stemming...