VERENIGING PLATFORM EEN- EN TWEEPERSOONSHUISHOUDENS LEEUWARDEN
POSTBUS 2602 8901 AC LEEUWARDEN
========================================
Leeuwarden, 10-1-2003
Aan: alle leden van de leeuwarder gemeenteraad,
Betreft: voorgenomen bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid.
Geachte leden van de raad,
Naar aanleiding van de B&W-nota over het in de aanhef genoemde onderwerp en de in de commissie Welzijn gevoerde discussie doen wij u hierbij een aantal suggesties en opmerkingen onzerzijds toekomen.
Zoals u duidelijk zal zijn wijzen wij de door het College
voorgestelde maatregelen af, voor zover deze ertoe zullen
leiden dat er - al dan niet verhuld - gedwongen ontslagen
vallen.
De inspanningsverplichting die de wethouder ter vergadering op
zich heeft genomen
(nl. dat het College haar uiterste best zal doen te voorkomen
dat de huidige ID-werknemers zich weer bij de Sociale Dienst
moeten melden) is vanzelfsprekend allesbehalve vrijblijvend.
M.a.w., mocht het onverhoopt wel tot genoemd rampenscenario
komen dan zal het College aan moeten kunnen tonen dat zij er
alles aan gedaan heeft dit te voorkomen.
Gezien het - aanzienlijke - financieringsprobleem waar het
College mee geconfronteerd wordt vinden wij een tijdelijke
vacaturestop te billijken.
De uitstroomsubsidie van 17000 euro zou allereerst ingezet
kunnen worden voor de mensen met tijdelijke contracten,
aangezien zij het meest urgent zijn. Deze uitstroomsubsidie zal
vanzelfsprekend niet voldoende zijn om de financiële problemen
van het College op te lossen. Het College stelt voor om 500.000
euro te reserveren voor een frictiekostenpost.
De suggestie van enkele fracties om deze pot ook te gebruiken
om gedwongen ontslagen te voorkomen wordt door ons van harte
ondersteund.
Ook dat zal echter niet voldoende dekking opleveren, hetgeen
betekent dat u enkele pijnlijke keuzes zult moeten maken. Er
staan in deze gemeente wel een aantal omstreden
beleidsvoornemens op het programma waar het nodige geld te
halen valt.
Het terugbrengen van de loonkostensubsidie van 100% tot 90%
voor de grote werkgevers vinden wij in principe niet
onacceptabel. Enkele grotere werkgevers hebben kilo's boter op
hun hoofd. De tijdens de commissievergadering massaal gestorte
krokodillentranen hebben bij ons in een aantal gevallen voornamelijk de lachlust opgewekt. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn eens na te gaan
hoeveel huismeesters /conciërges in Leeuwarden nog op reguliere
wijze betaald worden.
Volgens ons zijn dat er precies nul (0). De corporaties hebben
de afgelopen jaren onder het motto 'de gemeenschap betaalt
toch' massaal gesubsidieerde werknemers aangesteld. Ook in de
andere sectoren lopen een aantal instellingen rond waarvoor wij
maar moeilijk medelijden op kunnen brengen. Wij vinden het
beslist niet onredelijk dat het College de loonkostensubsidie
voor deze instellingen verlaagt. Zoals één van de raadsleden
informeel geheel terecht opmerkte:
'dan nemen ze daar maar een
leasebak minder.'
Dat ligt vanzelfsprekend anders voor de kleine 'werkgevers' en
ook voor een instelling als Sport Fryslân. Wij ondersteunen het
voorstel van Groen Links voor een gedifferentieerd tarief dan
ook van harte.
M.a.w., baseer de loonkostensubsidie zoveel
mogelijk op de draagkracht van de werkgevers.
De suggestie van mevr. Dolstra (Leefbaar Leeuwarden) om de
bemoeienis van reïntegratiebureaus met cliënten uit de fases 3
en 4 terug te dringen werd door de wethouder van tafel geveegd.
Volgens ons is dat niet terecht, en valt daar nog wel degelijk
winst te halen. Als gevolg van de vele maatregelen om het
gebruik van de WAO terug te dringen bevinden zich met name
onder de fase 4 cliënten nogal wat mensen die tien jaar geleden
een WAO-uitkering zouden hebben ontvangen. In de praktijk
krijgen deze mensen jaarlijks een rustplan voorgeschreven.
In de huidige omstandigheden gaat de procedure als volgt:
betreffende cliënt wordt opgeroepen door een
reïntegratiebureau, het bureau bekijkt dan of de cliënt
doorgestuurd moet worden naar de GGD voor een beoordeling.
Daarna bekijkt de GGD-arts of er voor de cliënt een rustplan
voorgeschreven moet worden. Voor iedere objectieve toeschouwer
is dit natuurlijk niet meer dan een zinloos en nogal
vernederend ritueel. De enige die er beter van wordt is het
reïntegratiebureau. Wij stellen dan ook het volgende voor:
- Indien wettelijk mogelijk wordt in voorkomende gevallen een
rustplan voor meerdere jaren voorgeschreven (ter beoordeling van de GGD-arts).
- deze categorie cliënten wordt voortaan rechtstreeks door de
Sociale Dienst doorverwezen naar de GGD, tussenkomst van een
reïntegratiebureau is overbodig aangezien het hier om een
puur medische beoordeling gaat
Deze beide maatregelen zouden voor de gemeente wel degelijk een
forse kostenbesparing op kunnen leveren.
Tot slot willen wij nog even ingaan op een passage uit de door
het Ministerie van SoZaWe verzonden verzamelbrief van december
2002.
Op pagina 12 van deze verzamelbrief wijst de staatssecretaris
op de mogelijkheden van werken met behoud van uitkering, wat
niet meer is dan een eufemisme voor dwangarbeid.
Ook hierover,
zo stelt de staatssecretaris, kan het gemeentebestuur afspraken
maken met de werkgevers. Dat zal inderdaad wel kunnen - over
de meeste werkgevers maken wij ons op dit punt weinig
illusies - maar dat moet wat ons betreft voorkomen worden.
Medio 2001 werd tijdens een vergadering van de gemeenteraad
door de toenmalige wethouder van Sociale Zaken Mevr. Hafkamp na
lang aandringen van dhr. Van Olffen toegezegd dat Leeuwarden
niemand zou verplichten tot vrijwilligerswerk.
Wij dringen er
bij u op aan te voorkomen dat wegvallende ID-banen door College
en werkgevers vrolijk worden opgevuld op de door de
staatssecretaris voorgestelde wijze. Wij dringen hier mede op
aan omdat ons signalen bereiken dat reïntegratiebureaus
cliënten van de Sociale Dienst wel degelijk nog steeds onder
druk zetten (lees: bedreigen met sancties) vrijwilligerswerk te
accepteren.
Namens het bestuur
van de Vereniging PEL
P. v. d. Galiën
(Voorzitter)