Diverse malen bereiken ons klachten over het feitelijk functioneren van
de Sociale Dienst van de gemeente Leeuwarden. Vaak komt het neer op een
krakkemikkige werkwijze, zich niet aan de procedures houden, onheuse
bejegening van mensen ed.
Wij vermoeden dat dit maar het topje van de
ijsberg is: Lang niet iedereen belt nl. ons Klachtenspreekuur.
Toch zijn
we bij mensen niet onbekend: We staan in de informatiegids van de
gemeente Leeuwarden, we staan in het telefoonboek, we hebben een website
op Internet, in het verleden zijn via Vereniging De Horzel blaadjes
uitgedeeld aan mensen in de bijstand, we hielden onlangs een
discussieavond 'Debat tegen Armoede' enz. Soms horen we via mensen die
ons bellen weer verhalen over wat hun kennissen op hun beurt weer
meemaakten met de soos, de reïntegratiebureau's ed.
Maar slechts een doodenkele keer lees je hier iets over in de krant en
uiteraard zegt Sociale Zaken altijd dat het om een betreurenswaardig
incident ging of plaatst opmerkingen van gelijke strekking.
Op zaterdag 13/4/2002 stond in de Leeuwarder Courant echter plotseling
het volgende:
LEEUWARDEN - "Een betreurenswaardige optelsom van dingen die
heel incidenteel misgaan" overkwam Margaretha Veenenberg uit
Camminghaburen.
Zij vroeg de sociale dienst eind september om een bijdrage van f400 in
de aanschaf van een nieuwe koelkast. Hoewel het verzoek al op 8 november
werd ingewilligd, kreeg Veenenberg het geld pas deze week op de
girorekening gestort.
[Het gaat hier om de Regeling Bijdrage Duurzame Gebruiksgoederen, ofwel
de Witgoed-regeling. Zoals bekend wil minister Vermeend dit soort
regelingen verbieden, maar de val van het paarse kabinet op 16/4 j.l.
zorgt gelukkig voor uitstel en hopelijk afstel van dit soort
maatregelen. Ook de plannen om praktisch gesproken de WAO grotendeels
af te schaffen blijven hopelijk liggen tot een volgend kabinet. Hoe
e.e.a. dan afloopt is onzeker.]
Directeur Oebele Herder van sociale zaken legt uit, dat het besluit tot
uitbetaling per ongeluk op de archiefstapel is beland in plaats van op
de betaalstapel. Nadat mevrouw Veenenberg het wachten in februari beu
was geworden en had gereclameerd "is er nog iets met betaling niet goed
gegaan", aldus Herder. Leren van fouten kan niet, zegt de directeur,
want "normaal gaat alles goed".
[Een boeiende smoes. Wellicht beide stapels zodanig ver uit elkaar
houden dat het zowat onmogelijk wordt het verkeerd te doen? En een
cursusje volgen: Hoe schrijf ik een giro uit?]