Betreft 1 artikel uit de Leeuwarder Courant van vr. 5/4/2002 plus: berichtje uit rubriek Leeuwarder Courant 'Gehoord en Gezien' van ma. 8/4/2002 over manifestatie start FSU.
Uit de Leeuwarder Courant van vrijdag 5/4/2002 (voorpagina):
LEEUWARDEN - De Centra voor Werk en Inkomen leveren slecht werk, vindt
het Fries WAO-Beraad.
De CWI's, die uitkeringsaanvragen behandelen en
zorgen voor arbeidsbemiddeling, presenteren hun klanten ellenlange
vragenlijsten, bieden geen privacy bij de inschrijving en kampen met
lange wachttijden.
Meer hierover op pagina 13.
LEEUWARDEN - Ellenlange formulieren met lastige vragen, gebrek aan privacy bij de inschrijving en lange wachtlijsten. Het Fries WAO-Beraad is bar slecht te spreken over de Centra voor Werk en Inkomen (CWI), de vorig jaar gestarte opvolger van het arbeidsbureau.
De belangenorganisatie wil binnenkort over deze klachten praten met de CWI-leiding. Het WAO-Beraad, dat zijn naam wijzigt in Fries Samenwerkingsverband Uitkeringsgerechtigden (FSU), streeft naar regelmatig overleg met het CWI.
Mensen die zich laten inschrijven, krijgen een formulier met tachtig
vragen voorgelegd.
"Daar kom je niet doorheen. En de CWI's hebben te
weinig medewerkers om de mensen te helpen", aldus voorzitter André van
Ginkel van het WAO-Beraad.
De CWI's, die de uitkeringsaanvraag en de arbeidsbemiddeling regelen,
geven tot ongenoegen van het WAOŠBeraad geen reiskostenvergoeding.
"Mensen moeten hier verplicht naar toe en de reisafstanden zijn soms
meer dan een uur. Niet iedereen heeft een auto en het openbaar vervoer
in Friesland is slecht", vindt Van Ginkel.
In Friesland heeft het CWI
zeven vestigingen.
[Er moest weer zo nodig gecentraliseerd worden, met als resultaat dat
elke CWI een fors werkgebied heeft gekregen.
Gevolg: Niet in elke stad
is een CWI. De stad Leeuwarden heeft in zoverre nog geluk, maar als je
in een kleinere plaats in Friesland woont, kun je mooi naar Leeuwarden
toe, elke keer als je bij het CWI moet zijn; een oproep krijgt enz.
Je
zult maar net aan het einde van de maand zitten:
Maandelijkse
bijstandsuitkering helemaal op, droog brood op de plank en een half
blikje kattevoer...
Kortom: Geen geld meer om een strippenkaart te kopen
voor de bus...]
De samenvoeging van uitkeringsaanvraag en arbeidsbemiddeling is voor het
WAO-Beraad aanleiding geweest ook zelf te streven naar 'één loket van
belangenbehartigers'.
Op vijftien plaatsen in Friesland hebben
belangenorganisaties (vakbonden, Vrouwen in de Bijstand, Arme Kant,
ouderenbonden) zich verenigd, of doen dit binnenkort, in lokale
steunpunten.
[In werkelijkheid draaien op dit moment slechts 4 steunpunten. E.e.a.
is een bedenksel van het Fries WAO-Beraad dat zichzelf breder probeert
te maken door zichzelf om te zetten in het Fries Samenwerkingsverband
Uitkeringsgerechtigden. Per slot verdwijnt de WAO binnenkort feitelijk
toch vrijwel geheel en wat moet je dan doen als je betaalde kracht bent?
Antwoord: Je 'markt' verbreden en subsidie daarvoor aanvragen bij de
provincie. De subsidie is o.a. bedoeld om deze lokale loketten op te
starten. In de Cliëntenraad van Sociale Zaken alhier is door hen
daarover ook al een wervend verhaal gehouden. Uiteraard 'moeten' de
vrijwilligersclubs dan de spreekuren draaien terwijl de betaalde
krachten hun gesubsidieerde loon beuren...
Het PEL heeft in de
Cliëntenraad meegedeeld dat wij in elk geval ons eigen klachtenspreekuur
niet gaan opheffen.
De enige die een beslissing daarover toekomt is het
bestuur van het PEL en in laatste instantie de ledenvergadering.
Ook de
Arme Kant van Leeuwarden die nu geen klachtenspreekuur heeft, schijnt er
weinig voor te voelen om als vrijwilligers dan op 1 punt een
klachtenspreekuur te gaan draaien.
Tot nu toe was het PEL wel lid van
PUF, het Platform Uitkeringsgerechtigden Friesland, maar onlangs kregen
we stukken waaruit bleek, dat ook PUF qua structuur wordt veranderd:
Je
moet als organisatie aangesloten zijn bij of een relatie hebben met de
organisaties 'die verantwoordelijk zijn voor het geheel' ofwel 'de
koepelorganisaties'. Dat zijn dan Arme Kant Friesland, Fries
Samenwerkingsverband Uitkeringsgerechtigden (FSU) of de vakbonden.
De FSU was eerst dus het Fries WAO Beraad, een koepel voor plaatselijke
WAO-belangenorganisaties in Friesland.
Aangezien het PEL bij geen van deze drie 'koepels' is aangesloten, zijn
we plotseling geen lid meer van PUF...
Formeel wordt pas op 12 juni a.s. beslist - plotseling waren er ook geen
reguliere PUF-vergaderingen meer - maar de PUF-nieuwsbrief van maart
2002 noemt bij de ledenlijst nu al niet meer het PEL, maar
"Cliëntenraden en -platforms van gemeentelijke Sociale diensten."
En dat laatste sluit weer wonderwel met het streven van sommigen - en
dit was ook een hele oude droom van Sociale Zaken zelf ! - om de
Cliëntenraad op te tuigen met eigen faciliteiten en daar in feite 1 club
van te maken. Op dat punt lijkt de PUF-Nieuwsbrief alvast een
voorschotje te nemen. In december 2001 stonden we in de Nieuwsbrief nog
gewoon genoemd bij de leden...
Het DB van het PEL neemt het standpunt in, dat we ons eigen
klachtenspreekuur niet opgeven, maar dat we zullen overwegen om
eventueel lid te worden van het FSU.
Dit voor ons als vervanger van PUF:
Uitwisseling ervaringen; ad-hoc gezamenlijke acties ed. met behoud van
eigen identiteit.
We wachten daaromtrent nadere stukken af met
betrekking tot de organisatiestructuur van het FSU. Deze zijn onlangs
toegezegd. Overigens vinden we dat de Cliëntenraad SZ ook een
afspiegeling moet blijven van de diverse meningen m.b.t. de
bijstandszaken, de reïntegratiebedrijven en de additionele
werkgelegenheidsproblematiek.
Gebleken is, dat ad-hoc gezamenlijk dingen
organiseren evengoed wel mogelijk is, zoals op 26 februari jl. het
'Debat tegen Armoede'. Vrijwillige samenwerking lijkt ons tien keer
beter dan iets wat wordt 'afgedwongen'. Van dat laatste komt alleen maar
narigheid.]
De provincie heeft de komende drie jaar geldelijke steun toegezegd voor
deze krachtenbundeling, die ook een digitaal spreekuur (www.fsu.mine.nu)
kent.
[Daar is op die website nog niet veel van te zien, maar dat kan wellicht
nog komen. Het PEL is hiermee onlangs ook gestart, maar het goed
opzetten van bv. een vragen/antwoorden database is tijdrovend.
Bovendien kan zoiets m.i. nooit een menselijk Klachtenspreekuur
vervangen, maar alleen ondersteunen, als een soort EHBO-post die 24
uur per dag 7 dagen per week geopend is.]
Uit de rubriek 'Gehoord en Gezien' van de Leeuwarder Courant van maandag 8/4/2002:
* MET VEEL SPEKTAKEL is zaterdagmiddag de nieuwe naam van het Fries
WAO-beraad onthuld: het Fries Samenwerkingsverband
Uitkeringsgerechtigden (FSU).
Gedeputeerde Piet Bijman uitte zijn
waardering voor het vele werk van de vrijwilligers. Hij sprak van een
'Gideonsbende' die tot in Den Haag bekendheid heeft verworven.
FSU-voorzitter André van Ginkel prikte de ballonnen door die een pop,
minister Willen Vermeend van sociale zaken voorstellend, tot grote
proporties hadden opgeblazen. Het waren de "proefballonnen, die de
uitkeringsgerechtigden vaak de stuipen op het lijf jagen".
[Bij het artikel stond nog een foto, waarop de proefballonnen worden
lekgeprikt.]