FNV-Bondgenoten wil een basisinkomen. Het onderstaande bericht gaat
hierover. Ik hoop niet dat het een correcte en volledige weergave is van
de essentie van hun plan, want dan ziet het er slecht uit voor m.n.
alleenstaande huishoudens in Nederland die geen betaald werk hebben.
Wie heeft meer info over hun plan?
Uit de Leeuwarder Courant van 10-4-2000:
UTRECHT (FNV) - Iedereen die werkt of wil werken, moet een basissalaris
krijgen. Dat moet 50 procent van het sociaal minimum bedragen. Wie meer
geld wil hebben, moet dat bijverdienen door meer te werken. De belasting
die over het loon wordt geheven, moet altijd precies 55 procent zijn. Dit
idee heeft de grootste vakbond van de FNV, FNV bondgenoten, dit weekeinde
gelanceerd.
[Wat zijn de critera om uit te maken of
iemand 'wil werken'? Wat is de motivatie om een hoge 'flat tax' te gaan
heffen? Arbeid loont niet erg meer als je 55% van je verdiende geld weer
inlevert als je maar een simpel baantje hebt.]
De vakbond denkt dat de plannen bijdragen aan het oplossen van de
armoedeval. Dit is het probleem dat een uitkeringsgerechtigde er
financieel te weinig op vooruitgaat als hij gaat werken.
[Dit betekent ook dat dit probleem dat zich m.i. vooral voordoet bij de
additionele baantjes en de deeltijd baantjes, omdat de laagste CAO-schalen
boven het minimumloon zitten, op de verkeerde manier wordt opgelost: In
feite worden de bijstandsuitkeringen gehalveerd! Zo kan ik het ook.]
Het plan van FNV Bondgenoten bestaat uit drie stappen. Eerst moeten alle
mensen die werken of willen werken een basisinkomen krijgen in de vorm van
een negatieve inkomstenbelasting.
[Lijkt op variant van het Amerikaanse
systeem EICT ofwel de 'Earned Income Tax Credit' met dit verschil dat die
negatieve inkomstenbelasting afneemt naarmate je meer verdient en deze
niet en dat de EICT alleen geldt als je betaald werk hebt en deze ook als
je 'wilt werken'.]
Die moet minstens 50 procent van het sociaal minimum bedragen. Voor een
alleenstaande zou dat uitkomen op ongeveer fl. 500 per maand. Bovenop die
basisuitkering kan iedereen bijverdienen door simpelweg te werken.
[Vijftig procent van het sociaal minimum voor een alleenstaande is bij mij
de helft van iets meer dan fl. 1400,-/mnd is ruim fl. 700,- Kennelijk wordt
hier uitgegaan van de helft van de gegarandeerde rijksuitkering van 50% van
het sociaal minimum.
De alleenstaanden uitkering in de bijstand bestaat voor
50% van het sociaal minimum - WML=Wettelijk Minimum Loon - uit het
basisbedrag van het Rijk en voor 20% uit de alleenstaanden toeslag, samen
70% van het WML.
Als het de bedoeling is dat tegelijk alle uitkeringen
worden afgeschaft, zoals meestal het geval is bij allerlei planvarianten
op het basisloon, dan betekent dit voor een alleenstaand huishouden in de
bijstand dat hij/zij veroordeeld is tot een bestaan als dakloze, want van
fl. 500,-/mnd kan niemand leven.
Kortom: Zoals het in de LC wordt weergegeven
is dit een asociaal en schunnig plan en kunnen alleenstaanden in de
bijstand maar het beste het vakbondskantoor in de brand steken of een
kamikaze-actie uitvoeren, want dood van de honger ga je dan toch. Het is
nog altijd beter te sterven op je voeten dan te leven op je knieën!
En dat laatste is dan: Uit bedelen gaan als dakloze, je hand ophouden bij
familie of kerken ed.
Maar het heet toch: 'Bovenop die basisuitkering kan iedereen bijverdienen
door simpelweg te gaan werken.'? Ja, simpel even dat broodje werk uit de
muur trekken; je moet gewoon even doen, even willen, weet je wel?
Dat is hetzelfde soort geklets zoals de VVD verkondigt; een VVD die altijd
graag inspeelt op onderbuikgevoelens en populistische praatjes lanceert.
In feite haalt FNV Bondgenoten de VVD hiermee rechts in, want die heeft
tot nu toe niet voorgesteld de bijstand terug te brengen tot
fl. 500,= schoon/maand...
Kortom: De fictie van de 100% werkgelegenheid
wordt ook weer van stal gehaald. Uiteraard neemt het aantal baantjes voor
laagstbetaalden toe, want alle CAO's dalen met de helft van het sociaal
minimum, want dat geld is door de overheid al betaald, maar er is een
grens aan het scheppen van werk, tenzij je denkt aan
'water-naar-de-zee-drager', 'trottoir-banden-teller' ed. kortom zinloze
'werk' verschaffing.
Bovendien kan een reguliere werkgever niet eindeloos
baantjes erbij bedenken, ook al zijn zijn loonkosten lager dan nu. Op een
gegeven moment zit hij op een 100% bezetting van zijn vacatures en dan
houdt het op. Bovendien heeft zijn concurrent ook lagere loonkosten
gekregen en moet hij ook 'in de markt blijven' met de prijs van zijn
producten of diensten.
Samengevat: Er zullen altijd mensen zijn voor wie
er soms geen betaald werk is. Zij kunnen niet leven van fl. 500,-/mnd en
gezinnen niet van de helft van hun huidige sociaal minimum! Tenzij we hier
een derde-wereld land willen worden, zal er voor hen altijd een aanvulling
gegeven moeten worden. Tevens wordt er niet gesproken over mensen die niet
of in verminderde mate kunnen werken. Zij kunnen gewoon barsten?
FNV-Bondgenoten? Bondgenoot van wie?!]
De belastingtarieven kunnen worden teruggebracht tot een tarief van 55
procent.
[Nu ja, teruggebracht... Bij fl. 500,-
basissalaris en 55% belasting over bruto fl. 2000,-/mnd bijverdiend houd je
fl. 1400,- over ofwel 56% en heb je in feite over het totaal 44% belasting
betaald, meer dan nu dus.]
Bondgenoten denkt dat dit plan de armoedeval in
Nederland kan oplossen. Door het huidige belastingsysteem gaan werklozen er
vaak geen cent op vooruit als ze aan de slag gaan. In dit plan gaan mensen er
altijd op vooruit, heeft de bond berekend.
[Ja, dat komt omdat in feite de bijstand gehalveerd wordt. De armoedeval
komt niet door het belastingsysteem, maar omdat allerlei regelingen in
de bijzondere bijstand en kwijtscheldingsregelingen niet meer gelden als
je een baantje vindt en omdat de huursubsidietabellen te abrupt afbouwen
naarmate het inkomen stijgt.]
Om de basisuitkering en de vereenvoudiging van de belastingen te betalen,
kan geld worden bespaard op andere potjes. "Zo kan bijvoorbeeld de
huursubsidie op de helling en de hypotheekrenteaftrek worden aangepakt",
schrijft Kris Douma, hoofd van de beleidsafdeling van FNV Bondgenoten in
een ingezonden stuk in het Financieele Dagblad.
[Het het COELO-rapport 'Armoedeval: is ontsnappen mogelijk?' zoals in
Leeuwarden op het symposium over de armoedeval is
gepresenteerd, heeft het ook over beperking van de huursubsidie voor de
laagstbetaalden ter vermindering van de armoedeval en suggereert om een
extra criterium in te voeren 'voor minima zonder arbeidsmarktperspectief'.
Kijken naar de bron van de inkomsten als criterium? De IHS kent tot nu toe
alleen de criteria inkomen en huurhoogte plus huishoudensvorm als
criteria. M.i. hoort de bron van de inkomsten niet ter zake te doen bij de
IHS. Inkomsten zijn inkomsten in de zin van geld en huur is huur.
Ook rare
criteria zoals bv. 'in fase 4 ingedeeld zijn'; m.a.w. 'geen
arbeidsmarktperspectief' is ook een onwerkbaar criterium. Die
fase-indeling is zo grillig als het weer: Vandaag fase 2, morgen
plotseling fase 4. Reden: Onbekend; 'de machine' heeft gesproken.
Deze
gevallen komen voor. Ze zouden dan invloed hebben op de IHS-hoogte.
Kortom: IHS kan als inkomensinstrument voor lagerbetaalden en bij hoge
huren niet gemist worden. Om het IHS-effect op de armoedeval te beperken
zou de tabel-afbouw geleidelijker moeten verlopen, vooral voor de karige
alleenstaanden-tabel.
Het COELO-rapport meldt ook dat er op dit moment
gedachten zijn om de IHS af te schaffen en deze naar Amerikaans voorbeeld
te vervangen door 'vouchers'; een soort bonnen-systeem.
Onlangs was de
volkshuisvestings-'paus' Hugo Priemus in de USA en hij had daar allerlei
aardige dingen gezien, om meer 'marktwerking' in te voeren in de
volkshuisvesting; o.a. dit voucher systeem voor woningzoekenden die anders
de huur niet kunnen betalen.
Uiteraard volgde daarover een publicatie en
vermoedelijk gaat staatssecretaris Remkes (volkshuisvesting) daarin mee.
Het kwam er op neer dat een gebied werd verdeeld in diverse 'economische
gebieden' met woningen die van zoveel tot zoveel huur deden. Op basis
daarvan werd een bedrag bepaald voor de hoogte van het voucher. Ofwel:
Hoeveel is de bon waard. Allereerst moesten mensen al jaren wachten op
deze vouchers en ten tweede moest men dan zelf maar gaan zoeken. Het ging
v.nl. daar om particuliere huurwoningen. Vond je een goedkope woning, dan
kon je het restant van het voucher houden, vond je een dure woning, dan
had je tekort aan het voucher.
Kortom: Marktwerking voor woningzoekenden,
want zo zou men vanzelf z'n best doen om een zo goedkoop mogelijke woning
te vinden. Ja, als die te vinden was uiteraard, terwijl er ook
omstandigheden zijn waarin je niet op je gemak er maanden voor kunt nemen
tot je net tegen die betaalbare huurwoning aanloopt.
Kortom: De
ontwikkelingen zijn zo, dat armoedebonnen de IHS gaan vervangen in
Nederland... En 'uiteraard' krijgen dan alleen de 'kansarmen' op de
arbeidsmarkt die bonnen... Waarschijnlijk gaat zo 'de huursubsidie op de
helling' zoals FNV-Bondgenoten graag wil.
Voor wat betreft de
hypotheekrente-aftrek: Deze zou bv. tot een vast percentage beperkt kunnen
worden; bv. eenderde deel van de rente retour van de IB. Helemaal
afschaffen betekent dat lagerbetaalden helemaal nooit meer iets kunnen
kopen en dat lagerbetaalden die in het verleden toen de huizen nog
goedkoper waren iets kochten, in de problemen kunnen raken.]
Werknemers moeten door cao's beschermd worden tegen werkloosheid en
arbeidsongeschiktheid. "Daarin kunnen we afspraken maken over aanvullende
WW- en WAO-uitkeringen."
[Dat is leuk, maar het probleem blijft
voor mensen die NU een uitkering hebben in de ABW, de WW of de WAO of andere
regelingen. De vakbond lijkt hen te laten barsten: Ze mogen het voortaan doen
met de helft van het sociaal minimum...]
Het is dan wel nodig dat voor iedere sector cao's worden afgesloten. Nu
worden er nog veel cao's afgesloten per onderneming. Alles wat niet in de
cao wordt vastgelegd, kan de werknemer zelf regelen. "Denk bijvoorbeeld
aan pensioenvoorzieningen."
[Ik denk niet dat er dan bij lagerbetaalden nog pensioenopbouw zal zijn,
omdat men de premie hiervoor niet kan missen. Zo gaan we dus weer terug
naar 'af'; naar de tijd dat de AOW (Suurhof) werd uitgevonden en men van
aanvullende pensioenen nauwelijks had gehoord. Omdat ook de AOW onder druk
staat wordt dat in het slechtste scenario voor lagerbetaalden gewoon weer
werken tot je dood.]
Einde LC-bericht. Commentaar tussen []. Het commentaar is gebaseerd op de
weergave van de plannen van FNV-Bondgenoten zoals genoemd in het
LC-bericht.