Onlangs kwam het nieuwe Collegeprogramma 2006-2010 uit. Hieronder volgt eerst de tekst van het Collegeprogramma en daarna onze reactie op dit hoofdstuk:
Wij streven naar een evenwichtige, concurrerende woningmarkt met voldoende kwantitatief; kwantitatief en gedifferentieerd aanbod van woningen en woonmilieus. Daarbij moeten bouwwerken voldoen aan eisen van veiligheid, duurzaamheid en gezondheid, waarbij tegelijk het aanzien van de bebouwde omgeving is gewaarborgd. Het Woningbouwprogramma 2004-2009 voeren wij uit.
40. Woningbouw
In de periode 2007-2010 worden gemiddeld 400-640 woningen per jaar opgeleverd, zowel in de uitleggebieden als in de bestaande bebouwde gebieden. Wij willen voldoende differentiatie in de nieuwbouw. Er moeten voldoende betaalbare starterswoningen zijn en voldoende woningen voor sociale huur. Daarom worden de omvang van de woningvoorraad en de omvang van de doelgroep jaarlijks gevolgd en met elkaar in overeenstemming gebracht. Met corporaties worden prestatie-afspraken gemaakt die, behalve aan woningbouwafspraken, ook raken aan terreinen als welzijn, veiligheid en openbare ruimte. De komende jaren moet meer rekening worden gehouden met de behoeften van senioren. Gegeven de vergrijzing, zal de zorgvraag toenemen. Een integraal aanbod van wonen, zorg en welzijn is daarom noodzakelijk. We gaan hiervoor Woonzorgzones ontwikkelen (zie ook programma Zorg en Opvang).
41. Stimulans innovatie, duurzaamheid en spraakmakende woningbouw
Als stimulans voor het opstellen van spraakmakende en duurzame woningbouwprojecten, stelt de gemeente een tweejaarlijkse prijs in die bij de presentatie van de jaarcijfers gerealiseerde woningbouw wordt uitgereikt.
42. Meest Milieuvriendelijke alternatief (MMA)
Bij iedere uitwerking van een deelplan van de Zuidlanden wordt beoordeeld of het Meest
Milieuvriendelijke alternatief haalbaar is, of dat er elementen uit overgenomen kunnen worden.
43. Invoering omgevingsvergunning
Eén loket, één aanvraag, één procedure, één bevoegd gezag. Daar willen we naar toe voor tal van vergunningen op het gebied van bouw, milieu, kap, inrichting of sloop. Al deze aanvragen moeten gebundeld worden in één aanvraag en één procedure voor een omgevingsvergunning. Deze vergunning wordt in 2008 ingevoerd.
44. Studentenhuisvesting
Wij willen voldoende studentenhuisvesting in onze kennisstad, zowel voor de reguliere als de internationale studenten. Gestimuleerd wordt dat onderwijsinstellingen en woningcorporatie(s) een beheersstichting vormen om studentenhuisvesting te exploiteren.
Onderstaande tekst kan gepubliceerd worden. (Besluit DB-PEL 8/5/2006)
In dit hoofdstuk staat eigenlijk weinig nieuws: Het huidige beleid wordt
voortgezet, want B. en W. willen het Woningbouwprogramma 2004-2009
gewoon uitvoeren. Gesteld wordt dat in de periode 2007-2010 gemiddeld
400-640 woningen per jaar zullen worden opgeleverd, zowel in de
uitleggebieden als in de bestaande bebouwde gebieden. Wij zijn er niet
gerust op, dat dat laatste voornemen nu de economie wat aantrekt, toch
weer niet opnieuw zal leiden tot forse sloop van sociale huurwoningen.
Zo vragen wij ons af of ondanks dat het heet dat we de grote
sloopoperaties wat gehad hebben, er in de Vlietzone en dan met name in
het oostelijk deel van de wijk Molenpad, toch niet op termijn fors
gesloopt gaat worden.
Nu al zijn er bepaalde krachten die hier aansturen
op 'beperkte sloop'. Dezelfde krachten zijn ook de mening toegedaan dat
een deel van de Zeeheldenbuurt plat moet. Kortom: Achter de schermen
gebeurt al weer van alles.
Het Collegeprogramma stelt dat er voldoende betaalbare starterswoningen
moeten zijn en voldoende woningen voor sociale huur. Kennelijk vindt
het College dat starters maar een woning moeten kopen. Wij vinden dat er
voldoende betaalbare starterswoningen in de huursector moeten zijn, een
niet onbelangrijk verschil. Bovendien definieert het College niet wat
'betaalbaar' wordt geacht. Het volgende is onze mening over de vraag:
Wat is een betaalbare sociale huurwoning:
1. Het is een nieuwe of bestaande huurwoning, verhuurd door een woningcorporatie. Aankoop door huurder of bij leegstand door een derde, is niet mogelijk EN:
2. De rekenhuur (kale huur plus enige gelimiteerde servicekosten) is altijd lager dan 474 euro EN: (Aftoppingsgrens IHS 1/7/2005 voor 1- en 2-persoonshuishoudens)
3. De huur die wordt gevraagd is nooit hoger dan 70 procent van de maximale redelijke huur die volgens het WWS voor zelfstandige woonruimte gevraagd kan worden voor die woning EN: (WWS is: Woning Waarderings Stelsel)
4. Er is geen sprake van nul-punten volgens het WWS of andere ernstige gebreken en er rust geen aanschrijving op de woning, noch is er sprake van sloopplannen.
Als een woning aan alle vier bovenstaande voorwaarden voldoet, is sprake van een sociale huurwoning.
Sociale koopwoningen kennen wij niet, of het moet zijn dat een volgende regering weliswaar geen sociale koopwoningen regelt, maar wel een andere koopsubsidieregeling. Of er principieel gesproken wel of niet een koopsubsidieregeling dient te zijn, is een punt wat buiten dit commentaar valt.
Het College wil de omvang van de woningvoorraad en de omvang van de
doelgroep jaarlijks volgen en met elkaar in overeenstemming brengen.
Een definitie van wat onder de doelgroep moet worden verstaan (tot welke
inkomenshoogte?) ontbreekt. Onze ervaring met het definiëren van
doelgroepen door de overheid is echter, dat veelal naar hartelust
wordt geherdefinieerd als dat politiek gezien beter uitkomt.
M.a.w.: Op papier wordt al te vaak de omvang van de doelgroep aangepast
aan de 'betaalbare' woningvoorraad.
Een tweede opmerking is, dat kennelijk het College nu ook denkt aan het
daadwerkelijk beperken van de doelgroep, omdat in het hoofdstuk 'Werk en
inkomen' aangekondigd wordt dat men wil onderzoeken mensen met een
uitkering voortaan te weren uit Leeuwarden middels een stelsel van
huisvestingsvergunningen of vestigingsvergunningen net als in Rotterdam.
Ook dit is een soort negatieve weerspiegeling van een soort
grootheidswaan: Wij zijn een grote stad, wij doen grote projecten
(Zaailand!) en wij bestrijden 'problemen' op grootstedelijke wijze...
Waarin een provinciestad (de stad Groningen is nog altijd twee maal zo
groot...) 'groot' kan zijn...
Het PEL zal zich verzetten tegen het op deze wijze discrimineren van
mensen met een uitkering. Voor iedereen hoort plaats te zijn in een
stad, ook voor mensen met een uitkering.
Het College spreekt met geen woord over de sluipende uitholling van het bestand aan sociale huurwoningen door verkoop, nu ook van huurappartementen. En ALS dan het College daaraan enige voorwaarden verbindt, moet geconstateerd worden dat de corporatie herhaaldelijk die voorwaarden aan haar laars lapt en dat het College qua handhaving machteloos staat en voor voldongen feiten. Op deze wijze blijven er op termijn nauwelijks sociale huurwoningen over en wordt dit marktsegment gemarginaliseerd tot een beperkt aantal huizen voor een groot aantal mensen met weinig geld.
Het College vindt dat er meer rekening gehouden moet worden met de
behoeften van senioren en daarom moet er een integraal aanbod komen
van wonen, zorg en welzijn, zo heet het.
Betekent dat meer sloop en nieuwbouw van kleine verse betonhokjes
dichtbij een dienstencentrum?
Wij denken dat veel ouderen liever in hun eigen woning willen blijven
die als dat nodig mocht zijn, aangepast zou moeten worden. Deels is
echter met name in Leeuwarden die vergrijzing een hype, omdat ooit veel
mensen uit de middenleeftijden richting randstad vertrokken, op zoek
naar werk. Het merendeel komt echt niet retour. Zij hebben inmiddels
daar hun sociale verbanden gekregen.
Kortom: Er is sprake van een
demografische 'dip' in de leeftijdscohorten, die door de tijd schuift en
straks bij de hogere leeftijden is aangekomen. Anders gezegd: Die
vergrijzing in Leeuwarden wordt minder groot dan gedacht.
Bovendien heeft het leeuwendeel van de ouderen helemaal geen aangepaste
seniorenwoning nodig omdat men nog redelijk gezond is.
Wij hebben niets tegen 'woonzorgzones' voor ouderen, maar men moet de
behoefte daaraan niet overdrijven.
Verder lezen we gelukkig dat het College een tweejaarlijkse prijs gaat instellen voor opvallende woningbouwprojecten. Dat is mooi, maar om dat nu als 'beleid' te zien? Hetzelfde verhaal geldt wat voor de Zuidlanden die men zo milieuvriendelijk mogelijk wil zien te krijgen. Niets mis mee, maar ook dit lijkt wat gerommel in de marge.
De aankondiging van de invoering van 1 loket voor 1 omgevingsvergunning voor tal van vergunningen past ihkv vereenvoudiging van regelgeving en is in principe positief.
Het College wil dat ten aanzien van studentenhuisvesting
onderwijsinstellingen en woningcorporaties 1 beheersstichting vormen om
studentenhuisvesting te exploiteren. Waarom werd ooit de Groninger
Stichting Studenten Huisvesting (SSH) dan ooit de stad uitgewerkt? Zij
bouwden tenminste nog, wat van de corporaties hier niet gezegd kan
worden, want die noodhokken aan de Paardenwei bij het Rengerspark is
iets waar wij op tegen waren en zijn. Dat is geen bouwen, dat is dumpen.
Het PEL is van mening dat studentenhuisvesting gewoon een taak is van de
woningcorporaties, of men nu wel of niet door 1 deur kan met de NHL.
Er dienen gewone, betaalbare appartementen te komen voor alle startende
jongeren met weinig geld, zowel in nieuwbouw als via verbouwprojecten.
Wij zien ook niet in waarom buitenlandse studenten apart zouden moeten
wonen en Nederlandse studenten weer elders.
Wij zien er ook niets in om weer terug te gaan naar 'af' met een aparte
beheers-corporatie voor die oh zo aparte doelgroep 'studenten'.
secretaris PEL