Kraaknieuws diverse panden:
KRAKERS KERK WONEN NU LEGAAL
KRAKERS BOUWEN SKATEBAAN IN LOODS

Zoals onlangs al summier gemeld via de e-mail:
Ook de Goede Herderkerk op de hoek van de Troelstraweg en de Leeuwerikstraat is gekraakt.
Hoewel? In feite is er volgens het krantenbericht sprake van een bruikleencontract en als ze naar de aannemer waren gestapt voor de kraakaktie, hadden ze wellicht ook een bruikleencontract gekregen. Goedkoper voor aannemer Visser dan het inhuren van een kraakwachtenbureau...
Uit de Leeuwarder Courant van donderdag 2/10/2003:

KRAKERS KERK LEEUWARDEN WONEN NU LEGAAL

LEEUWARDEN - De vier studenten die twee weken geleden de Goede Herderkerk aan de Mr. P.J. Troelstraweg in Leeuwarden kraakten, wonen er vanaf morgen legaal. Dat heeft de eigenaar van de kerk, aannemersbedrijf J.G. Visser, vanmorgen bevestigd.

Direct na hun kraakactie op 12 september belden de krakers met Visser.
"Die was aanvankelijk niet blij", zegt Jesse (19), die zowel kraker is als student bedrijfskunde.
"Maar hij bleek heel schappelijk. Toen wij hadden duidelijk gemaakt dat wij niet in de kerk waren getrokken om rotzooi te trappen, heeft hij ons een bruikleencontract aangeboden. Visser is een goeie vent."

[Je kunt ook zeggen dat Visser goedkoper uit is dan dat hij een kraakwachtenbureautje had ingehuurd...]

De kerk uit 1954 wordt al vijf jaar nauwelijks gebruikt, maar officieel kent de kerk nog niet de vereiste leegstand van een jaar.
"Visser had volledig in zijn recht gestaan als hij ons eruit had gegooid", zegt Jesse.

De sloopvergunning voor het kerkgebouw is inmiddels afgegeven. De krakers kunnen blijven zitten totdat de sloopplannen rond zijn.

[Waarop vervolgens op die plaats het zoveelste blok peperdure appartementen verrijst, terwijl de gewone bevolking gemiddeld drie jaar moet wachten voor een simpel flatje gebouwd in de 50-er en 60-er jaren... Het is duidelijk dat volkshuisvestingsbeleid niet meer bestaat en dat de z.g. 'vrije markt' dicteert wat er nog gebeurt qua nieuwbouw.]

Einde 1e LC-bericht. Commentaar tussen [].

Er wordt in Leeuwarden niet alleen gekraakt om woonruimte te krijgen, maar ook om andere dingen te realiseren. Uit de Leeuwarder Courant van donderdag 2/10/2003:

KRAKERS BOUWEN SKATEBAAN IN LOODS

LEEUWARDEN - Het bedrijfspand van Kwint aan de Einsteinweg is gisteravond gekraakt. De nieuwe bewoners willen een skatebaan in de lege loods maken. Daar zou in de winter gebruik van gemaakt moeten worden.
Kraker en skater Terry: "Daar vragen we al jaren om bij de gemeente maar er gebeurt niets."

[Overigens vraag ik me wel af waarom de gemeente dat zou moeten realiseren en betalen. In dit geval denk ik toch dat dit meer iets is voor een particulier ondernemer die hier brood in ziet of dat dit bij een bestaande voorziening wordt ondergebracht.]

De Leeuwarder skatevereniging telt inmiddels 260 leden. Ze hebben meerdere keren bij de gemeente aangeklopt om een nieuwe skatebaan omdat die aan de Van Loonstraat te klein is. Daar is echter geen geld voor. De eerste twintig skaters hebben gisteravond al van de loods gebruik gemaakt. Ze reden eerder al rondjes in een binnenkort te slopen garage aan de Klanderijstraat.

[Die garage was in mei jl. gekraakt. Zie "Studenten kraken pand Klanderijstraat"
Er was toen als reden voor de kraak opgegeven, dat er geen betaalbare woningen waren in de stad. Kennelijk hebben zij het pand toen geen woonbestemming gegeven, maar er wat anders van gemaakt. Overigens heb ik nergens een gemeentelijke afkondiging zien staan dat de eigenaar een sloopvergunning voor het pand heeft gekregen, maar die afkondiging zou ik ook over het hoofd gezien kunnen hebben in de gemeentelijke rubriek in de 'Huis aan Huis'. Het is ook onduidelijk of op die plaats iets wordt teruggebouwd en zo ja, wat dan.]

Einde 2e LC-bericht. Commentaar tussen [].