Uit het Friesch Dagblad van woensdag 5/2/2003.
Uit het Friesch Dagblad van woensdag 5/2/2003:
woensdag, 5 februari 2003, Regio
Leeuwarden - Woningbouwverenigingen houden te weinig rekening met
woonwensen van ouderen. Bewoners willen vaak zo lang mogelijk in hun
huis blijven wonen, ook als ze minder mobiel worden. Bij nieuwbouw en
renovatie van woningen zouden standaard aanpassingen gemaakt moeten
worden, zoals het weglaten van drempels.
[Lijkt mij ook: Is nog goedkoper ook dan met drempels...]
Dat was één van de belangrijkste conclusies van een onderzoek naar
behoeftes van ouderen in Leeuwarden op het gebied van wonen, zorg en
welzijnsvoorzieningen. Gisteren werden de uitkomsten gepresenteerd. Het
onderzoek is uitgevoerd door de Stichting Welzijn Ouderen Leeuwarden
(SWOL) in opdracht van de gemeente Leeuwarden.
SWOL hield in
verschillende wijken bijeenkomsten waarin met ouderen werd gesproken
over verschillende onderwerpen. Zo'n veertig bewoners van de wijken
Bilgaard, Huizum-west/Nijlân, Vlietgebied en Achter de Hoven/Vegelin
deden mee. Doel was een beeld te krijgen van de wensen en behoeften van
de ouderen op het gebied van wijkvoorzieningen, de woning,
woonomgeving, sociale samenhang en veiligheid. Verder wilde de
stichting weten hoe de ouderen aankijken tegen zogeheten
multifunctionele centra die de gemeente in elke wijk wil openen.
Vaak worden ouderen door hun lichamelijke beperkingen gedwongen te
verhuizen, terwijl ze niets liever willen dan op hun oude stekje
blijven, in de wijk waar ze soms hun hele leven al wonen.
"Ouderen
verdienen de aandacht. Ze wonen al jaren in hetzelfde huis en hun
woningen zijn nooit aangepast", bepleitte een vrouw uit het
bewonerspanel Achter de Hoven.
Henk Douma van Corporatie Holding
Friesland legde uit dat de woningbouwcorporatie niet haar hele
woningbezit kan aanpassen.
"We krijgen ook veel vraag van jongeren
naar woonruimte. Als er voor een voormalige ouderenflat nu veel vraag
van jongeren is, gaan we die woonruimtes niet aanpassen. Maar van de
nieuwbouw is meer dan 80 procent geschikt voor ouderen."
[Allereerst mag je niet verwachten dat een woningcorporatie langs komt
en zegt: "U werd 65, we gaan dus uw woning aanpassen", maar anderzijds
was ook niet de vraag om het hele woningbezit maar aan te passen, zoals
Douma van CHF het doet voorkomen. Verder geloof ik niet dat 80 procent
van de nieuwbouw geschikt is voor ouderen: Denk alleen al aan de trap en
het feit dat er meestal geen slaapkamer op de begane grond is in de
eengezinswoningen.]
Men wil ook niet zelfstandig blijven wonen tegen elke prijs.
Zelfstandig blijven wonen tot de dood met louter professionele
zorgverleners om je heen en verder niemand, is een schrikbeeld van veel
ouderen. Dan nog liever naar een verzorgingstehuis. Kortom, het is
vooral belangrijk dat ouderen de keus houden in waar en hoe ze willen
wonen. Sommige ouderen vinden dat ze nu te weinig bij beslissingen
betrokken worden.
[Die eigen keuzevrijheid en een eigen afweging kunnen maken op basis van
hoe men 'is' is inderdaad het belangrijkste.]
Eenzaamheid is een groot probleem onder ouderen. Veel ouderen ervaren
dat het moeilijk is om contact te leggen als de buurt langzaam
verandert doordat er bijvoorbeeld veel jonge mensen komen wonen.
"Ik
heb goed contact met de jonge mensen in mijn flat. Maar ik kan geen
hulp van ze verwachten want ze werken de hele dag", vertelde een
bewoonster van de Vegelinwijk. Een welzijnsorganisatie kan mogelijk
proberen mensen weer met elkaar in contact te brengen, was één van de aanbevelingen uit het onderzoek.
[Natuurlijk: Een welzijnsinstelling moet zo nodig weer in beeld komen en
uiteraard moet dat in dit geval het SWOL zijn. Per slot deden zij het
onderzoekje... Kortom: Er moeten weer nieuwe markten aangeboord
worden...]
De suggestie dat iedereen van 65 jaar en ouder een bezoekje moet
krijgen van iemand die precies kan uitleggen wat er allemaal gaat
veranderen als je ouder wordt, vond niet bij iedereen bijklank.
"Ik
heb daar helemaal geen behoefte aan. Ik voel me niet oud. Ik ben
zeventig en ga nog overal naar toe", reageerde een vrouw.
Beter is volgens sommigen één centraal telefoonnummer waarop alle relevante informatie te krijgen is.
[Dat laatste lijkt mij ook. Informatie aanbieden is goed, maar opdringen
niet. Daar gaat het hier om.]
Hulpdiensten moeten goed, betaalbaar en professioneel georganiseerd
worden. Als voorbeeld werd de buurtconciërge genoemd. Ook hebben
ouderen grote behoefte aan hulp bij tuinonderhoud. Als dit goed
geregeld zou worden, zouden ouderen langer in hun huis kunnen blijven
wonen.
[Een collectief onderhouds-abonnement proberen af te sluiten bij een
hoveniersbedrijf?]
Een multifunctioneel centrum, een gebouw in een wijk waar verschillende
voorzieningen worden geconcentreerd, moet zowel een zorg- als een
ontmoetingsfunctie hebben, vinden de ouderen. Ze hebben het liefst een
toegankelijk, goed bereikbaar centrum, met voorzieningen die letterlijk
en figuurlijk laagdrempelig zijn voor alle wijkbewoners. Maar
tienduizend mensen per multifunctioneel centrum, zoals de gemeente
beoogt, vinden ze te veel.
[Dat is inderdaad erg veel, hoewel in de praktijk echt lang niet alle
mensen komen.]