Uit de Leeuwarder Courant van ma. 26/8/2002
Ook de lokale pers heeft inmiddels opgepikt dat PEL en SP in de week van maandag 26/8 t.m. vrijdag 30/8/2002 een aparte klachtenweek draaien om te proberen zicht te krijgen op de aard van de klachten over de nieuwe werkwijze van VROM m.b.t. de huursubsidie. De Leeuwarder Courant van ma. 26/8/2002 schrijft:
LEEUWARDEN - De gewijzigde regelgeving voor huursubsidie stelt veel
aanvragers voor onoplosbare problemen, zeggen de Socialistische Partij
(SP) en het Platform Een- en Tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL).
Voor beide organisaties vormt dit aanleiding deze week uit te roepen tot
klachtenweek. Het PEL en de SP-hulpdienst bundelen de binnengekomen
klachten en bieden die aan bij het ministerie van volkshuisvesting.
Beide organisaties hebben vorige week in totaal vijfduizend kaarten aan
huis bezorgd, vooral in Leeuwarden, om huurders te attenderen op de
klachtenweek. "Direct hierna kwamen de eerste telefoontjes al binnen",
aldus voorzitter Hannie Palmen van de SP Leeuwarden.
"Een duidelijk
teken dat er een en ander mis is." De regelgeving is veranderd per 1
juli. PEL en SP hebben bij het ministerie niet kunnen achterhalen hoe de
huursubsidie in de nieuwe opzet precies becijferd moet worden.
"Voorheen
viel dit makkelijk te berekenen, nu is het allemaal ondoorzichtig
geworden."
Commentaar: Zoals eerder gemeld, valt de IHS nog ruwweg te berekenen via
de website van VROM, maar niet meer exact, zoals vroeger. Want hoe het
rekenprogramma precies de ingevoerde gegevens doorrekent tot het
resultaat, zie je uiteraard niet en daar gaat het nu juist om:
Tot en
met vorig jaar kon je dat m.b.v. de papieren toelichting bij het
IHS-aanvraagformulier vrij makkelijk zelf uitrekenen, al dan niet met de
zakjapanner erbij.
De eerste dag kwamen bij ons 8 telefoontjes binnen, met de meest
uiteenlopende manieren waarop het ergens in de procedure mis was gegaan.
Niemand meldde dat hij/zij inmiddels een voorschot had gehad van VROM.
Daar hebben we nl. ook naar gevraagd.
Meest ergerniswekkende geval tot nu toe was het verhaal van een mevrouw
die begin juni voor het eerst huursubsidie aanvroeg en toen het
formulier opstuurde wat gebruikt moet worden voor een nieuwe
IHS-aanvraag. Ruim op tijd, zou je zeggen. Zij had tot op heden niets
meer gehoord van VROM, geen brief, geen beschikking...
Zij betaalt nog steeds de volle huur voor een dure woning, zoals uit haar adres is af te leiden en een voorschot had ze uiteraard ook niet gekregen.
Ook bij particuliere verhuurders die gegevens richting VROM moeten
aanleveren, zit een knelpunt m.b.t. die aanlevering. Uit de eerste
telefoontjes blijkt ook dat het deze maal BWL is die de huurders met
vragen afscheept, terwijl NWF bij sommigen pogingen schijnt te hebben
gedaan om t.b.v. huurders met vragen de kar richting VROM weer op de
rails te krijgen.
Een negende beller had andere, al lang slepende
huursubsidieproblemen, vermoedelijk door een onjuist advies van de
Huurcommissie. Deze kwestie stond los van datgene wat we nu in kaart
proberen te krijgen. Haar is geadviseerd om kontakt op te nemen met onze
vaste advocaat en met hem te overleggen over haar 'oude'
huursubsidiekwestie waarover zij al tijden terug een bezwaarschrift had
ingediend, maar waarbij haar was meegedeeld dat dat pas 'over enige
jaren' behandeld zou worden...
Tot zover de eerste ruwe indrukken.