Dit is het inspraakverhaal dat gehouden zou worden in de Commissie Bestuur en Middelen op 17-11-1999. Omdat het al vrij laat was geworden, werd besloten om dit agendapunt plus verdere agendapunten te verplaatsen naar de vergadering van de Commissie Bestuur en Middelen van woensdagavond 24 november a.s. aanvang 19.30 uur. Hieronder de tekst van het inspraakverhaal over het voorstel van B & W over opheffing van de heffing rioolrecht, waarbij het rioolrecht in de Onroerend Zaak Belasting zou worden opgenomen:
AAN DE COMMISSIE BESTUUR & MIDDELEN GEMEENTE LEEUWARDEN
Onderwerp: Aanpassing heffing rioolrechten jaar 2000
Leeuwarden, 17-11-1999
Geachte Commissieleden,
Over het voorstel om de heffing rioolrechten voortaan onder te brengen in de OZB-heffing het volgende:
Er wordt enerzijds gesteld dat de capaciteit van het rioolstelsel
afgestemd is op het transport van regenwater, maar anderzijds
wordt onder het kopje 'Waarom rioolrechten?' gezegd dat rioolrecht
een vergoeding is voor afvoer van water en vuil uit woningen en
andere gebouwde roerende en onroerende zaken. Dat is meer dan
hemelwater.
De realiteit is, dat het rioolstelsel voor beide dingen wordt
gebruikt:
Ons idee is, het rioolrecht te handhaven en de kosten van afvoer van hemelwater van particuliere eigendommen bij de eigenaren te leggen en de kosten van afvoer van water en vuil uit particuliere roerende en onroerende zaken bij de gebruiker.
Die kosten in het eigenaarsdeel OZB stoppen is oneigenlijk, want
immers: In de OZB en met name in haar grondslag, de WOZ-waarde zit
al verdisconteerd dat een pand regenpijpen heeft. Is dat niet zo,
dan was de WOZ-waarde lager en had de eigenaar een probleem.
Ook 'het genot van het hebben van een aansluiting' zoals dat in
het jargon heet, zit al verdisconteerd in de WOZ-waarde. Geen
rioolaansluiting hebben zou nl. de WOZ-waarde lager doen uitkomen
als zijnde een waardeverlagende factor.
Wel een aansluiting hebben op een riool via afvoeren en via
regenpijpen betekent nog niet dat die aansluiting gratis gebruikt
mag worden. Een kastje hebben voor signaal van radio of TV of een
telefoonstopkontakt betekent ook niet dat kabel of telefoon gratis
is.
Ons voorstel is om het rioolrecht eigenaarsdeel te handhaven en
als grondslag voor deze heffing te kiezen:
Vergoeding van onkosten voor exploitatie van de openbare riolering
voor hemelwater op basis van het draagkrachtbeginsel.
Alternatief 3 doet dit in feite ook, alleen koppelen wij dit
specifiek aan de hemelwaterafvoer.
Als grondslag voor het eigenaarsdeel rioolrecht kiest alternatief
3 voor de WOZ-waarde. Op blz. 7 wordt dat alternatief verder
besproken. Terecht wordt gesteld dat de gebruiker niet wordt
belast met de eigenaarsheffing. Wij zien dat als een voordeel.
Wel wordt in algemene zin de grondslag WOZ-waarde wat ongelukkig
geformuleerd. (zie blz. 6 alternatief 1) Die motivering geldt in
feite ook bij alternatief 3 en 5 (Collegevoorstel) want de OZB
loopt ook op de WOZ-waarde. De motivering is: Meer WOZ-waarde,
meer oppervlak, meer oppervlak, meer meters riolering. Dit is
discutabel: Groot pand op laag gewaardeeerde lokatie kan toch lage
WOZ-waarde hebben en klein pand op toplokatie een hoge.
Daarom kiezen wij voor WOZ-waarde met het draagkrachtbeginsel als
achterliggend kriterium.
Wij zien de gebruikersheffing in alternatief 3 niet als een milieuheffing maar als vergoeding voor het gebruik van het riool voor afvalwater waarbij het waterverbruik als meeteenheid wordt gebruikt. Meetproblemen bij collectieve watermeters? In die situatie moet de verhuurder nu ook al de verdeelsleutel bepalen voor zijn kostentoerekening per huishouden, dan ook.
Een bezwaar van B & W tegen een gebruikersheffing op deze wijze is
dat het vestigingsbeleid voor bedrijven hierdoor onder druk zou
komen te staan. In alternatief 3 worden echter niet alle kosten
via het water geïnd, zodat de opslag per kub.m. lager kan zijn.
Bezwaar tegen het B & W voorstel is o.a. dat bij de OZB de eigenaarstarieven onvermijdelijk de gebruikerstarieven op sleeptouw
nemen, ook al zet je dat op de maximaal toegestane verhouding van
1:1,25. Alternatief 3 heeft dat probleem niet.
Overige problemen met gebruikersheffing innnen via waterverbruik:
Tenslotte: In de bijlage wordt nog verwezen naar het rapport 'Rioolrechtdifferentiatie' van Hengelo en alternatief 3 zou m.b.t. het eigenaarsdeel ongeschikt zijn voor grote bedrijven. In onze optiek gaat het dan om alleen de kosten van afvoer van hemelwater en waarom zou dat niet kunnen op basis van het draagkrachtbeginsel? Dan vecht men de WOZ-waarde maar aan, dat recht heeft men. En let wel: Ook het B & W voorstel kan die weg niet dichtspijkeren en een argument dat het aantal bezwaarschriften dan toeneemt, is een non-argument. Het is gewoon een taak van de overheid om ook bezwaarschriften te behandelen en wij willen noch burgers noch bedrijven dat recht ontnemen.
secretariaat P.E.L.