Hoe liep het nu eigenlijk af met die OZB-kwestie rond de onjuist
vastgestelde tarieven voor de bedrijven en de dreigende belastingstrop?
We hebben hierover herhaalde malen bericht en op onze website zijn alle
artikelen makkelijk te vinden door even 'ozb' in te typen in het
zoekmachientje.
Op 28-5-2001 werd in de gemeenteraad dan eindelijk de
knoop doorgehakt, maar spannend was het wel. Zoals eerder gemeld, kon
het OZB-tarief voor bedrijven dit jaar niet naar boven toe gecorrigeerd
worden, maar komende jaren wel, door het z.g. tijdvakpercentage te
verhogen. Om dat te doen moest het woningtarief OZB iets omlaag en B en
W wilden dat met 1 cent laten zakken; zowel het eigenaarsdeel als het
gebruikersdeel. Het PEL, D'66 en de SP vonden echter dat het tarief voor
de woningen in totaal met fl. 0,65/f5000 WOZ-waarde omlaag moest. Reden:
Was alles goed uitgerekend door de ambtenaren, dan had in december 2000
toen de OZB voor het eerst in de Raad kwam, het woningtarief in totaal
precies fl. 24,- geweest (beide tarieven samen: Eigenaarsdeel plus
gebruikersdeel) Helaas haalde dat verhaal het niet in de Raad en dus
betalen huurders en woningeigenaren nu teveel OZB.
Uit de Leeuwarder Courant van 29-5-2001:
LEEUWARDEN - Lachende ambtenaren feliciteerden haar gisteravond na
afloop van het raadsdebat. De Leeuwarder wethouder Hermien de Haan
(PvdA) heeft de crisis over de forse belastingstrop overleefd. "Ik ben
blij dat dit achter de rug is", zo verzuchtte ze na afloop van de bijna
drie uur durende discussie.
[Die felicitaties zijn volslagen misplaatst:
Blunderende ambtenaren die fouten maken die vervolgens op kosten van de
gemeenschap hersteld moeten worden middels adviezen van 'dure jongens',
woninghuurders en woningeigenaren die het College willens en wetens
teveel OZB laat betalen: Pleur toch op, incompetente klojo's!]
Een gezamenlijke motie van CDA en PvdA verwierf met steun van de NLP en
het voltallige college uiteindelijk de meerderheid: het verlies van fl. 5,2
miljoen zal uit de reserves worden betaald.
[Het is de journalist niet kwalijk te nemen, zo warrig ging het soms
toe, maar m.i. kwam het er op neer m.b.t. die motie dat alleen het
verlies over dit jaar uit de algemene reserve wordt betaald.
Op een gegeven moment begreep ik het zo: Frictiekosten voor rekening
gemeente, stelde Krol van het CDA. Begreep ik hem goed, dan had hij het
eigenlijk over hetzelfde als wij al eerder: de 'gevolgschade' van de
fout wordt niet terugverdiend via de tarieven OZB voor komende jaren.
Die kosten heeft de gemeente door eigen schuld aan z'n broek. Omdat de
waarde van incourante bedrijfspanden lager was dan verwacht en de
rijksuitkering naar het gemeentefonds een relatie legt tussen de
WOZ-waarden in een gemeente en de hoeveelheid geld, vangt Leeuwarden
iets meer dan ze verwachtten; nl. 1,5 miljoen meer.
N.B.: Dit bedrag
heeft dus niks te maken met rijkscompensatie voor de stommiteit met de
OZB-hoogte voor bedrijven. In eerdere discussie met ondergetekende had
nl. dhr. Jacobse (NLP) bij mij nl. de indruk gewekt dat de fout wel
gecompenseerd zou worden, wat ik uiteraard bestreed als zijnde volslagen
ongeloofwaardig. Die indruk ontstond m.i. omdat de NLP-fractievoorzitter
niet altijd even strak en helder formuleert. Maar dat laatste is een
'must' bij zo'n onderwerp en (toegegeven) een kunst die maar weinigen
beheersen. Die prijs wil ik bij het OZB-debat toekennen aan Maurice
Hoogeveen van D'66 die vooral bij dit soort onderwerpen precies, helder
en scherp weet te formuleren waar het nu exact om gaat en dat met weinig
woorden.
Begrijp ik nu de uitkomst van het debat goed, dan wordt die extra 1,5
miljoen richting gemeentefonds gebruikt om de strop voor dit jaar af te
dekken en die strop over 2001 wordt niet de komende drie jaar via de
tarieven weer ingelopen. Het kwam er op neer dat per saldo nog 3,2
miljoen was 'in te halen' over de komende drie jaar en dat moet via
hogere tarieven voor bedrijven gebeuren.]
Die tegenvaller is te wijten aan een reeks foute taxaties voor de
onroerende-zaakbelasting (ozb). Daardoor kregen de Leeuwarder
huizenbezitters dit jaar een hoger ozb-tarief voor hun kiezen dan
noodzakelijk. De eigenaren van kantoren en bedrijfspanden, hoefden
daarentegen per fl. 5000 waarde fl. 8,09 dan bedoeld te betalen.
[Hoort te staan: fl. 8,09 MINDER dan bedoeld.]
Al met al ontstond er een gapend gat in de gemeentekas. Het stadsbestuur
hoopt deze forse fout nu recht te trekken door het tarief voor niet
bewoonde panden[bedrijfspanden dus] met fl. 7,94 te
verhogen naar fl. 36,78.[Volgend jaar dus; niet nu.] Huiseigenaren betalen
volgend jaar 64 cent minder en komen dan uit op fl. 24.
[Dit brengt me even op de motie van D'66 plus de SP die 'scenario 2' uit
het raadsstuk wilden: De inwoners mogen geen nadelige gevolgen
ondervinden van de fouten: Het OZB-tarief voor woningen moet nu terug
naar fl. 24,- in totaal. Hoogeveen van D'66 gooide wethouder De Haan voor
de voeten dat de v.m. wethouder Den Oudsten de schuld gaf van de
slechte procedurele start van de herwaarderingsoperatie in het kader van
de WOZ. (Wet Waardering Onroerende Zaken). Ik had tot mijn verbazing in
de laatste vergadering van de Commissie Bestuur en Middelen dat
wethouder De Haan ook horen zeggen toen ze flink in het nauw werd
gedreven.
Kortom: Als je ze maar ver genoeg in het nauw drijft beginnen
ze elkaar op te vreten... Goedkoop en onthullend was dat...
Hoogeveen
herinnerde er aan dat er duidelijke overdrachtsdocumenten hadden moeten
zijn bij de wisseling van de wacht. Hij noemde de hele kwestie een
'sturingsfout op politiek-bestuurlijk niveau'. Over deze politieke
verantwoordelijkheid werd door D'66 plus de SP plus de Christen-Unie een
motie van afkeuring ingediend, die bij de stemming ook door Leefbaar
Leeuwarden werd gesteund, maar het niet haalde.
Met betrekking tot scenario 2 geeft ook Sytsma van de PvdA toe dat dat
de meest zuivere oplossing is, maar de PvdA kiest uiteindelijk toch weer
voor handjeklap met het CDA, terwijl de VVD zich onomwonden tegen het
Collegevoorstel keert en ook het CDA/PvdA compromis niet steunt.
Wethouder De Haan is tegen het dit jaar corrigeren van het
woningentarief: "Wij herstellen dit jaar niet", heette het hooghartig,
want bij 1 cent tariefdaling zou e.e.a. geen nieuwe aanslagen betekenen
maar bij een hogere tariefdaling wel. Uiteraard kreeg de computer en het
programma voor de OZB dat ze hebben de schuld. In tweede instantie viel
Boorsma van de SP de wethouder aan en vroeg "Als dat dan allemaal
technisch niet kan, waarom staat er dan 9 ton daarvoor uitgetrokken?
Waar komt dat bedrag dan vandaan? Waar is dat dan op gebaseerd?" Hij
stelde voor het over 2001 door de woningeigenaren teveel betaalde dan
desnoods maar met terugwerkende kracht in 2002 bij de OZB te
compenseren, maar ook dat stuitte op een 'njet' van De Haan. Het heettte
dat 'de ambtenaren haar sterk hadden afgeraden om het geld middels een
herziene OZB-aanslag terug te betalen'. Makkelijk om achter je
ambtenaren weg te kruipen.]
Coalitiepartij VVD steunde de gekozen oplossing niet. "Een middenstander
op de Voorstreek zal er fl. 100 in de maand op teruggaan", zo schetste
fractievoorzitter Tom van Mourik de problematiek.
[Hij stelde ook dat
het College een deuk had opgelopen, maar dat de VVD geen motie van
wantrouwen zou steunen. Hij wees erop dat de burger i.v.m. het
'kenbaarheidscriterium' de tarieven OZB in de eerste maanden van het
jaar wel moet weten. M.i. hoort echter de maand mei en zeker eind mei
niet meer tot de eerste maanden van het jaar. Ik had daar wel even iets
meer over willen horen, maar bij die losse opmerking bleef het op dat
punt althans.]
Hij vreest dat dit gevolgen zal hebben voor het
Leeuwarder vestigingsklimaat. Volgens de wethouder zullen nieuwe
bedrijven zich niet zo snel laten afschrikken.
Vrijwel alle fracties spraken schande van de gemaakte taxatiefouten.
Geheel ongebruikelijk lieten CDA, PvdA en PAL/GroenLinks zich in het
openbaar kritisch uit over de verantwoordelijke ambtenaren. De kleine
oppositiepartijen SP, D66, Leefbaar Leeuwarden en Christen Unie dienden
zelfs een motie van afkeuring in.
[Overigens kwam PAL/GL-raadslid Truus Uitterwijk-Winkel nog met een
verhaal over een 'Zalm-norm' voor gemeenten die in dit geval dan zou
leiden tot: De extra inkomsten in het gemeentefonds moeten afgezonderd
worden en de fout moet afzonderlijk hersteld worden. Maar er is m.i.
nooit door de Raad bepaald dat extra inkomsten en extra uitgaven geheel
afzonderlijk moeten worden afgewikkeld in begrotingstechnische zin.
Kortom: Politieke wenselijkheden zoals PAL/GL die kennelijk wil, werden
als feiten gepresenteerd. Gelukkig negeerde verder iedereen dit...]
"Dat is echt heel jammer, want dit betekent nogal wat", concludeerde
wethouder De Haan. Dat viel mee, want ze verschool zich achter de
collectieve verantwoordelijkheid van het college. De raad zal nooit vijf
wethouderskoppen tegelijk laten rollen, zo had De Haan van te voren
ingeschat. Die taxatie was wel goed.
[Het is een goedkoop foefje: Stel dat een raadsmeerderheid een motie van
afkeuring indient tegen wethouder De Haan: De consequentie is dan dat
het hele College opstapt. Maar wie maakte dan de keuze om collectief op
te stappen? Het College toch zeker?
Ieder is verantwoordelijk voor de
eigen keuzes; ook het College. Het foefje is nu om dan net te doen alsof
de Raad verantwoordelijk is voor het opstappen van het hele College en
niet alleen wethouder De Haan zoals de Raad in dit scenario middels een
motie wilde bereiken. Zo kan dan de zwarte piet naar de Raad, hoewel de
keuze voor collectief opkrassen niet door hen is gemaakt... Maar om dit
te snappen of uit te voeren is enig boerenverstand plus wat lef nodig;
twee artikelen die vaak schaars zijn...]
Einde 1e LC-bericht. Commentaar tussen [].
Vergeleken zijn: De tarieven 2001 zoals vastgesteld door de Raad in december 2000 en zoals herzien bij Raadsbesluit van 28-5-2001.
Woningen:
Eigenaarsdeel: | Was fl. 13,69/fl. 5000 | Nu fl. 13,68/fl. 5000 |
Gebruikersdeel: | Was fl. 10,95/fl. 5000 | Nu fl. 10.94/fl. 5000 |
In totaal: | Was fl 24,64/fl. 5000 | Nu fl. 24,62/fl. 5000 |
Eigenaarsdeel mag niet hoger zijn dan 125 procent van het tarief voor het gebruikersdeel volgens de Gemeentewet. Check: HALVE CENT TE HOOG!
Niet-woningen (bv. bedrijfspanden):
Eigenaarsdeel: | Was fl. 16,02/fl. 5000 | Nu fl. 16,02/fl. 5000 | |
Gebruikersdeel: | Was fl. 12,81/fl. 5000 | Nu fl. 12,81/fl. 5000 |
Dit verandert niet in 2001 omdat het tarief eigenlijk fors hoger had gemoeten. Dat echter doen met terugwerkende kracht tot 1-1-2001 zou in strijd zijn geweest met het rechtszekerheidsbeginsel. Een verlaging geven achteraf mag altijd wel, omdat daarbij belanghebbende niet in zijn belangen geschaad wordt.
Eigenaarsdeel mag niet hoger zijn dan 125 procent van het tarief voor het gebruikersdeel volgens de Gemeentewet. CHECK: DRIEKWART CENT TE HOOG!
Waarom dat gedoe hier over de maximale wettelijke verhouding tussen gebruikerstarief en eigenaarstarief? De reden:
Je houdt het niet voor mogelijk, maar het OZB-circus start opnieuw. Boze
tongen beweren dat de VVD vastbesloten is om wethouder De Haan ten val
te brengen, maar of dat waar is: Dan hadden ze op 28 mei jl. ook wel met
de motie van afkeuring kunnen meestemmen van de 'verenigde oppositie'.
Hoe dit ook zij, het is nu nog niet klaar met de OZB en dat is ronduit
idioot! Wat is er nu weer de soep in?
Uit de Leeuwarder Courant van 27-6-2001:
LEEUWARDEN - De gemeenten Leeuwarden en Franekeradeel hebben het
eigenarendeel van de onroerende-zaakbelastingen (ozb) voor dit jaar een
cent te hoog vastgesteld. Het gaat om een afrondingsfout, die het
eigenarentarief mogelijk ongeldig maakt. Degenen die tijdig bezwaar
hebben gemaakt tegen hun ozb-aanslag, kunnen door deze fout meer dan de
helft van het geld terugeisen.
[Dat 'meer dan de helft terugeisen' is me op dit moment nog niet
helemaal duidelijk, maar als het echt zo is, dat hiermee het hele
eigenarentarief wordt opgeblazen, althans voor al die mensen en
bedrijven die bezwaarschriften indienden, is de beer goed los...]
De Leeuwarder VVD-fractie heeft vanmorgen direct schriftelijke vragen
gesteld over de fout, die is ontdekt door de fiscale nieuwsdienst
Fiscaal Up To Date.
De liberalen vrezen een nieuwe strop, als zou blijken dat het
eigenarendeel eenvoudig door belastingplichtigen kan worden
teruggevorderd.
VVD-voorman Tom van Mourik zegt het "onbegrijpelijk" te vinden dat de
gemeente na alle trammelant over de fout geschatte waardeontwikkeling
van het Leeuwarder onroerend goed opnieuw een steek heeft laten vallen.
De afrondingsfout is actueel door een recent arrest van het gerechtshof
in Arnhem. Deze belastingkamer vernietigde onlangs twee ozb-aanslagen
die de gemeente Harderwijk had opgelegd aan bedrijven. Het Arnhemse hof
oordeelde dat Harderwijk het eigenarendeel van de ozb 0,2 promille hoger
had bepaald dan de Gemeentewet toestaat.
[Dit betreft artikel 220g van
de Gemeentewet. Hierin wordt niet gewerkt met regels voor afronding van
het tarief: Maximaal 125 procent is gewoon maximaal 125 procent en geen
duizendste cent meer. Gelijk hebben ze: Een grens is gewoon een grens.]
De wet schrijft voor dat het tarief voor de eigenarenbelasting niet meer
dan 125 procent mag bedragen van het tarief voor de gebruikersbelasting.
Harderwijk beriep zich op een afrondingsverschil, dat door het
computerprogramma Excel was veroorzaakt.
[Wat een onzin: De Raad stelt gewoon zowel het tarief vast voor zowel
het gebruikersdeel als voor het eigenaarsdeel. De maximaal toegestane
onderlinge verhouding van beide tarieven is gewoon 100 staat tot 125
ofwel 4 staat tot 5. Een kind kan met een stukje papier nog uitrekenen
bij een gegeven tarief voor het gebruikersdeel, hoe hoog het
eigenaarsdeel dan maximaal mag worden... Dat doe je voordat het
tariefvoorstel naar de Raad gaat... Hoezo, Excel?!]
Maar het hof stelde droogjes dat de Gemeentewet zo'n afronding niet toestaat. Harderwijk moet daarom de bedrijven duizenden guldens terugbetalen, ook al vroeg de gemeente maar enkele guldens teveel. De Veluwse gemeente is inmiddels in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. Hangende dat beroep blijft Leeuwarden in het ongewisse over de financiële gevolgen van de fout.
Bij de gemeente zijn 1500 bezwaarschriften ingediend in verband met de
ozb-aanslagen en de hertaxaties van het onroerend goed. Waarschijnlijk
kunnen alleen degenen die de aanslag binnen de bezwaren-termijn hebben
aangevochten, garen spinnen bij de afrondingsfout. Het gaat bij een
woning van fl. 200.000 om een mogelijk terug te betalen bedrag van fl. 547
, maar bij een bedrijf van fl. 10 miljoen betreft het al fl. 32.000.
[Dat komt dan neer op teruggave door de gemeente van het totale bedrag
van het eigenaarsdeel OZB...
Hierboven is aangegeven hoeveel het
eigenaarsdeel OZB is overschreden voor zowel woningen (halve cent) als
voor bedrijven (driekwart cent). Wordt vervolgd...]
Einde 2e LC-bericht. Commentaar tussen [].