Op 12/10 jl. zou de Cliëntenraad Werk en Inkomen (gemeente heeft de CR een
nieuwe naam gegeven) een extra vooroverleg hebben over de B. en W.
voorstellen inzake de tekorten op de pot met geld waaruit de
bijstandsuitkeringen worden betaald.
Dat tekort op het I(nkomens)deel WWB (Wet Werk en Bijstand) van 4,6
miljoen euro was ontstaan omdat het Rijk die dat geld verdeelt onder de
gemeenten, andere gegevens had ingevoerd in haar 'objectieve
verdeelmodel'. M.a.w. 'de machine' had gesproken.
Begin oktober bleek dat het tekort nog veel hoger was, namelijk 6,4
miljoen euro. Het College schreef daarover een brandbrief aan de Raad.
Ongeveer een week voor 12/10 schijnt de voorzitter van het vooroverleg
benaderd te zijn vanuit het ambtelijk apparaat en hij werd bepraat om de
geplande extra vergadering maar te cancelen. Want dat 'had toch geen zin
zonder ambtelijke begeleiding'.
N.B. Het vooroverleg van de CR heeft een eigen voorzitter, nl. dhr. Hengst, vertegenwoordiger van
FNV-uitkeringsgerechtigden in de CR. Het vooroverleg vergadert normaliter
zonder dat daar ambtenaren bij zijn.
Dat is ook nergens voor nodig: In het
Overlegorgaan CR/SZW 's middags vergadert de CR met de sectoren Sociale
Zaken en Werk en Inkomen.
De moeizucht van (vermoedelijk) het hoofd van de sector Werk en Inkomen
die wij opvatten als een poging om de CR t.a.v. dit onderwerp het zwijgen
op te leggen, althans in dit stadium van besluitvorming, heeft geleid tot
een briefje van het PEL hierover door onze voorzitter.
Omdat het ons kennelijk niet was toegestaan om te proberen met de hele CR
tot 1 gezamenlijk standpunt te komen t.a.v. deze kwestie, hebben PEL, BLUT
en KVeB gemeend om dan maar vanuit hun samenwerkingsverband De Horzel met
een gezamenlijk standpunt te komen richting commissie Welzijn die op
maandag 17 oktober a.s. vergadert.
Dit heeft geleid tot onderstaande brief
die inmiddels is verzonden aan de leden van de commissie Welzijn en aan de
overige raadsleden. Daar de brief van de gemeente (doelbewust?) waarin
stond dat het voorverleg van de CR was gecanceld pas op 11/10 jl.
binnenkwam, konden we alleen nog via de e-mail ondersteuning vragen voor
de inhoud van onderstaande brief. Daar de meeste CR-leden geen e-mail
hebben is dat dus maar beperkt gelukt, met dank aan de sector Werk en
Inkomen en aan de voorzitter van het vooroverleg CR.
N.B.: De voorzitster van het Overlegorgaan CT/SZW zou volgens omze info
ook onkundig zijn geweest van de ambtelijke bemoeizucht, voorzover ons nu
bekend.
secretaris PEL
vertegenwoordiger PEL in de Cliëntenraad Werk en Inkomen.
VERENIGING DE HORZEL, SAMENWERKINGSVERBAND VERENIGING P.E.L.
STICHTING BLUT EN HET KOMITEE VROUWEN EN DE BIJSTAND
p/a.: POSTBUS 2602 8901 AC LEEUWARDEN
TELEFOON: 058-2671636/058-2672513/06-17626737
-------------------------------------------------
Onderwerp:
- Voorstellen B. en W.
ter dekking van het
geraamde tekort I-deel
WWB 2005 en 2006 plus
nadere ontwikkelingen
terzake.
Leeuwarden,14/10/2005
volgens de oorspronkelijke agenda
voor de vergadering van uw commissie bespreekt u op 17/10/2005
een voorstel van het College over de dekking van een tekort op
het I(nkomens)deel van de WWB. Dit geld is bestemd voor met
name het betalen van de bijstandsuitkeringen.
Nadat het voorstel op 13/9/2005 door het College naar buiten
werd gebracht, zijn de gebeurtenissen inzake de hoogte van het
geraamde tekort in een stroomversnelling geraakt.
U ontving hierover op 5/10/2005 een brandbrief van het College
waarin de situatie uiteen werd gezet.
Het kwam hier op neer:
Het tekort, veroorzaakt door het z.g. 'objectieve
verdeelmodel' van het Rijk, was geen 4,6 maar 6,4 miljoen
euro.
Inmiddels hebben voor zover ons bekend, PvdA, CDA en VVD
hierop gereageerd middels brieven en middels contact te zoeken
met hun Tweede Kamer fractie.
Het was onvermijdelijk dat het enorme tekort reeds op 10/10
jl. ter sprake kwam bij de integrale commissievergadering over
de totale Programmabegroting van de gemeente voor 2006.
Indien we de stemming goed hebben geïnterpreteerd, maken we
hieruit op dat men raadsbreed van mening was dat verder
bezuinigen op de WWB simpelweg ondoenlijk is en dat het
probleem niet op die wijze opgelost kan worden.
Wel voor die weg kiezen zou namelijk betekenen dat het
onvermijdelijk zou zijn zo'n beetje alles af te schaffen wat
er qua minimabeleid in Leeuwarden is opgebouwd.
Wij zijn er dan ook blij om dat de raad niet voor die weg
lijkt te willen kiezen.
Toch ligt er wel een dekkingsvoorstel van het College voor het oorspronkelijke tekort van 4,6 miljoen euro en of dat thans door het College wordt herzien/bijgesteld of niet, het zal steeds neerkomen op: Instroom beperken en uitstroom bevorderen; het hoofdprincipe waarop het B. en W. verhaal steunt.
In dat verband willen wij toch onze zorg uitspreken over het
risico dat mensen die van een uitkering door de gemeente
afhankelijk zijn, met name in de bejegeningssfeer, steeds meer
onder druk zullen worden gezet of anders gezegd: Dat zij
zullen voelen dat zij eigenlijk een beetje de veroorzaker zijn
van de problemen en dat, als ze maar beter hun best deden, al
uit de bijstand hadden kunnen zijn.
Of het spiegelbeeld: Dat
men eigenlijk geen recht heeft op bijstand hoewel men dat
feitelijk wel heeft; anders gezegd: Een doorgeschoten
'poortwachtersfunctie' waarbij aanvragers van bijstand maanden
aan het lijntje zouden worden gehouden in de hoop dat ze wel
afhaken. Dat zou niet moeten gebeuren.
Het Collegevoorstel zet in op extra inzet op uitstroom uit de
bijstand en het voorkomen van instroom in de bijstand door
reïntegratie en handhaving.
Bij de uitwerking van een onderdeel van het handhavingsbeleid
wordt gesproken over het project intensivering handhaving en
casemanagement en in dit verband wordt opgemerkt dat er
signalen zijn dat er misbruik wordt gemaakt van de diensten
van de instellingen voor maatschappelijke opvang in
Leeuwarden. Het zou dan met name gaan om het gebruik van deze
instellingen als briefadres door personen die elders wel een
vast adres hebben. Bovengenoemd misbruik zou 'hand over hand'
toenemen.
Dit is ons niet geheel duidelijk:
a. Er was toch al een z.g. risicoprofiel van toepassing t.a.v. dak- en thuislozen? Er werd hier toch al extra inzet gepleegd qua fraudebestrijding?
b. Het is ons onduidelijk waarom iemand die een vast adres zou hebben niet bijstand aanvraagt vanaf dat vaste adres, maar vanaf een postadres van bedoelde instellingen.
c. Wat is bij dak- en thuislozen een 'vast adres'? Een adres waar men zich een keer per week mag scheren en even onder de douche mag? Een 'logeeradres' waar men een weekje is, daarna de deur weer wordt uitgeschopt, daarna weer op straat omzwerft en daarna weer een weekje elders zit? Het 'logeercircuit' wat qua adres net zo bestendig is als het weer, is ons wel een beetje bekend. Kortom: Hoe vast is dat vaste adres nu precies en hoe gaat men daar mee om bij Sociale Zaken?
d. Wordt het t.a.v. fraudebestrijding nu ook zo als bij de
politie? Meer geld nodig: Dan meer bonnen schrijven?
Fraudebestrijding moet niet ontaarden in een heksenjacht en we
vinden het wel toevallig dat juist, nu er fors bezuinigd moet
worden, veel fraude wordt geconstateerd.
e. De kosten en de baten (blz. 12) van dit project
intensivering handhaving:
De kosten zouden EUR 81.357 zijn, de baten EUR 200.000
Men meent 25 daklozen op fraude te zullen betrappen, is 25
maal EUR 5.500 (daklozenuitkering/jr) is EUR 137.500
Men meent 20 personen 'bij de poort' te kunnen weren, wat dan
20 maal 5500 euro zou besparen is EUR 110.000
M.a.w.: Er wordt een besparing opgevoerd die geen besparing
is: Deze mensen staan nog niet 'aan de poort' en hebben dus
ook nog geen uitkering waarop men kan besparen. M.a.w.: 20
daklozen 'aan de poort' weren uit de bijstand bespaart per
saldo niets.
De dekking qua geld vertoont op wel meer plaatsen dit soort
'zwakke plekken'.
Conclusie: Per saldo wint men 137.000 euro en geeft 81.357
euro uit; besparing op dit punt: 55.643 euro.
Voor het overige zijn wij het eens met de hoofdlijnen qua
beleidsvoornemens van het College, m.d.v. dat wij van mening
zijn bij het voorstel tot ophoging van het aantal banen voor
'blijvers' (de 100 extra banen) dat de werkgever hier ook wel
een geldelijke bijdrage mag leveren.
Het gaat hier immers niet om mensen die geen enkele ervaring
hebben, maar om mensen van 57,5 jaar die graag toch nog een
baan willen en mensen van 50 jaar en ouder die bij de
'blijvers' zijn ingedeeld.
Tenslotte resteert de vraag hoe het *extra* tekort voor 2006 moet worden afgedekt met daarbij de gedachte dat een niet- sluitende begroting zou kunnen leiden tot de status van artikel-12 gemeente wat vervolgens leidt tot maximering van alle lasten richting burgers en wellicht het einde van elk kwijtscheldingsbeleid. Ons voorstel is:
1. Het heeft onze voorkeur om hiervoor geheel of gedeeltelijk
al naar nodig is, het suppletiefonds in te zetten waarvan de
LC stelt dat het gaat om 4,2 miljoen maar waarvan we vanuit de
Raad begrepen dat het gaat om 2,5 miljoen in 2006 en 1,7
miljoen in 2007.
Wij stellen een ad-hoc dekking voor voor 2006. Tegengeworpen
kan worden dat dit niet structureel is, maar is het
Rijksbeleid dat wel? Slechts voor 2006 iets regelen levert in
elk geval heel 2006 op om na te denken over hoe het in 2007
verder moet en om nieuwe voorstellen te ontwikkelen.
Bovendien
zijn de Tweede Kamerverkiezingen ook in 2007 en hoe het Rijks-
beleid nadien wordt is onvoorspelbaar.
2. Slechts indien mogelijkheid 1 geheel uitgesloten is, zouden de OZB-tarieven voor 2006 boven haar wettelijk maximum kunnen worden gezet met de nadrukkelijke restrictie dat woningeigenaren op of net boven het minimum kwijtschelding zouden moeten kunnen krijgen van het eigenaarsdeel OZB en van het (eventuele) rioolrecht eigenaarsdeel en gebruikersdeel.
Tevens past een tweede kanttekening: Minister Remkes heeft aan drie gemeenten ontheffing verleend van het wettelijk maximum- tarief OZB zoals dat in 2006 gaat gelden. Gaat het hier *ook* om de top-drie van de WWB-nadeelgemeenten Amsterdam, Schiedam en Leeuwarden?!
Zo ja, dan is de zaak glashelder: Als de gemeente zwaar tekort
komt op het I-deel WWB, 'mag' ze dat mooi verhalen op haar
burgers... Risico hierbij is dat deze burgers dan hun
mede-burgers in de bijstand verantwoordelijk stellen voor de
extra hoge OZB...
Kortom: Naar deze optie 2 gaat niet onze eerste voorkeur uit.
Mede namens stichting BLUT en het Komitee Vrouwen en de Bijstand, samenwerkend in vereniging De Horzel, teken ik,
DEZE BRIEF WORDT MEDE ONDERSCHREVEN DOOR DE VOLGENDE ORGANISATIES EN INDIVIDUELE LEDEN IN DE CLIËNTENRAAD WERK EN INKOMEN:
1. Margreet van der Laan, individueel lid Cliëntenraad.
Hieronder volgt nog de telst van de brief van de voorzitter van het P.E.L. aan de Cliëntenraad over de afgelasting van het geplande extra vooroverleg op 12/10/2005 over bovengenoemde bezuinigingsvoorstellen van B. en W.:
VERENIGING PLATFORM EEN- EN TWEEPERSOONSHUISHOUDENS LEEUWARDEN
POSTBUS 2602 8901 AC LEEUWARDEN
TELEFOON: 058-2671636
E-mail: root@pel.xs4all.nl Website: http://verenigingpel.nl
------------------------------------------------------------
Leeuwarden 12-10-2005
Aan:
- cliëntenraad SocialeZaken
- mevr. J. Probst
- College van Burgemeester en wethouders
- dhr. J. van Rijnsoever
Betreft: afgelasting vooroverleg cliëntenraad
Geachte dames/heren,
Heden ontvingen wij een brief van mevr. Korporaal waarin werd
meegedeeld dat het ingelaste overleg van de cliëntenraad
over het tekort op het I-deel wordt afgelast. Daarvoor wordt
als reden aangevoerd dat er sprake is van een extra tekort
boven op het reeds voorziene tekort. Citaat: '...heeft het
geen nut om de B&W nota voor te bespreken in een extra
ingelast vooroverleg zonder enige ambtelijke ondersteuning.'
Naar aanleiding hiervan het volgende:
- of iets nut heeft om te bespreken bepalen wij zelf, niet het ambtenarenapparaat of enige derde.
- De brief lijkt te impliceren dat tijdens het vooroverleg een ambtenaar aanwezig dient te zijn ter 'ondersteuning' (lees: controle). Het PEL heeft geen behoefte aan ambtelijke ondersteuning bij het bepalen van een inhoudelijk standpunt.
Daar zijn we zeer goed zelf toe in staat, dank u. Laat het ambtenarenapparaat er maar voor zorgen dat de stukken op tijd verstuurd worden en de agendering van het reguliere overleg op de juiste wijze verzorgd wordt, dan hebben wij verder geen wensen.
- Het doet ons dan ook genoegen mede te kunnen delen dat wij geheel tegen de wens van het ambtenarenapparaat in inmiddels overleg hebben gevoerd over het tekort op het I-deel en op zeer korte termijn met een voorstel dienaangaande zullen komen.