Meerderheid Commissie Welzijn tegen schrappen subsidiebanen.
Uit de Leeuwarder Courant van woensdag 8/1/2003:
'Niet snijden in
subsidiebanen' en 'Leeuwarder raad tegen schrappen subsidiebanen' plus
'Ontslagen onaanvaardbaar'
Uit het Friesch Dagblad van wo. 8/1/2003 plus
'Wethouder: Louter lurken aan subsidietepel is voorbij'
Uit blad Liwwadders van wo. 8/1/2003.
Op dinsdagavond 7/1/2003 vond het debat plaats in de commissie Welzijn over het voorstel van B en W om nogal wat ID/WIW-banen te schrappen en om de tijdelijke contracten niet meer te verlengen. Uit de Leeuwarder Courant van woensdag 8/1/2003:
Voorpagina:
LEEUWARDEN - Leeuwarden mag niet snijden in het aantal subsidiebanen. Dat vinden, de VVD uitgezonderd, de fracties in de gemeenteraad. Voor meer dan vijfhonderd belangstellenden behandelde de raadscommissie welzijn de plannen van Brok. Ondanks de kritiek blijft hij bij zijn standpunt.
Meer hierover op pagina 13.
LEEUWARDEN - Nooit eerder vergaderden Leeuwarder gemeenteraadsleden
voor zo'n groot publiek. Meer dan vijfhonderd toeschouwers kwamen
dinsdagavond naar de grote hal van het stadskantoor om er de
beraadslagingen over de gesubsidieerde banen aan te horen. Tot hun
vreugde tekende zich in de commissie welzijn een raadsmeerderheid af
die de bezuinigingsplannen te rigoureus vindt. Wethouder Arno Brok
hield echter vast aan zijn voornemens.
[Naar onze mening is het hoofddoel wat bereikt zou moeten worden:
Niemand gaat via gedwongen ontslag richting bijstand en het aantal
ID/WIW-banen kan alleen worden verminderd door zoveel mogelijk banen om
te zetten in regulier werk.]
Den Haag legt Leeuwarden EUR 3 miljoen aan bezuinigen op. Daarom wil het college een vacaturestop voor wiw-banen. Tegelijk moet het aantal id-banen (in en doorstroom) van 743 naar 500 worden teruggebracht. De maatregelen zullen voor verschillende maatschappelijke instellingen desastreuze gevolgen hebben, zo lieten ze gisteravond weten.
Kringloopwinkel Estafette ziet zijn voortbestaan wankelen en HWL
berekende dat zes Leeuwarder peuterspeelzalen moeten sluiten. Van de
duizend kinderen kunnen er straks nog maar zeshonderd worden
opgevangen.
[En vervolgens gaat straks de nieuwe wet 'Werk en Bijstand' ook
eenoudergezinnen met kinderen beneden de vijf jaar verplichten om werk
te zoeken. En geen kinderopvang te regelen...]
In maart hangt twintig stadswachten een ontslagbrief boven het hoofd.
,,De gemeente zet ons het mes op de keel'', klaagde directeur Sita
Brandsma.
,,Het einde van de stadswacht dreigt.''
Niet langer zullen de
wachten 24 uur per dag kunnen worden ingezet, somberde de directeur.
Geen patrouilles meer op de bedrijventerreinen, in de Groene Ster of in
de binnenstad.
[Dat 'somberen' vind ik toch een wat misplaatste omschrijving van de krant. Stichting Stadswacht moet zwaar inleveren; er is dus alle reden
voor persimisme.]
,,Gedwongen ontslagen kunnen absoluut niet'', stelde PvdA'er Marco
Florijn. Ook de andere collegepartijen CDA en PAL/GroenLinks hebben
daar moeite mee. Alleen Broks eigen VVD-fractie schaarde zich achter
de voorstellen.
[Dit is inderdaad HET meest actuele punt wat het hardste naar voren
kwam. De tijdelijke 1-jaars contracten mogen van B en W niet meer worden
verlengd. Dat betekent weliswaar niet in formeel-juridische zin maar wel
in feitelijke zin ontslag en na een half jaar WW terug naar de
bijstand...
B en W spelen vooral voor doorgeefluik voor de bezuinigingen
van het rijk op gesubsidieerd werk. Als er hier in Leeuwarden of in de
naaste omgeving plaatsen vrij zouden komen bij de politie of als
hier agenten bij komen zouden sommigen wellicht eventueel met een nadere
opleiding daar geplaatst kunnen worden. Hier zou toch wat af te stemmen
moeten zijn: Per slot is de burgemeester het hoofd van de politie.]
De meeste commissieleden pleiten voor uitstel. Na de kamerverkiezingen
kan een nieuwe regering immers wel weer met een hele andere aanpak
komen.
,,Een demissionair kabinet zou dit soort beslissingen niet moeten
nemen'', zei SP'er Jan Paul Dekker.
,,Het is alsof de wethouder de hele
straat afbreekt omdat hij een muis in één huis heeft gezien'', schetste
Addy Stoker van Christen Unie.
[De SP heeft gelijk: Het kabinet Balkenende regeert stug door, alsof het
nooit gevallen is. Dit getuigt van een verregaande brutaliteit en bijna
van een soort puberachtig gedrag van onze 'Harry Potter' in Den Haag en zijn vriendjes.]
,,Het college loopt niet weg voor dit besluit'', stelde wethouder Brok.
Hij wees er nog fijntjes op dat ook de wethouders van PvdA,
PAL/GroenLinks en CDA de beslissing steunen.
,,Het is zuur, maar daar voorkomen we in de toekomst problemen mee.''
[Alle wethouders kunnen dit voorstel dan wel steunen, maar we hebben wel
een 'duaal bestel' waarbij de gemeenteraad in feite een soort
stadsparlement is geworden. Daarbij kan het best gebeuren dat een partij
soms de 'eigen' wethouder aanvalt. Dat gebeurde soms in de Tweede Kamer
ook wel. Brok doet het voorkomen alsof zijn voorstel de enige manier is
om problemen te voorkomen.
Als je echter al je energie en
vindingrijkheid richt op het omzetten van gesubsidieerd werk in regulier
werk, dan kun je de aantallen ID/WIW-banen per 1/1/2004 OOK lager
laten zijn dan nu.
Het CDA noemde een aantal van 99 banen die m.b.v. de
rijksdoorstroomsubsidie omgezet kunnen worden. De subsidievoorwaarden
zijn echter dat die omzetting bij dezelfde werkgever moet gebeuren als
waar iemand nu werkt en dat maakt de regeling - EUR 17.000 subsidie over
twee jaar - weinig flexibel. Je zou kunnen uitzoeken of je als gemeente
zelf ook niet nog een x aantal porties van EUR 17.000 kunt vrijspelen in
je begroting en daarmee onder min of meer gelijke voorwaarden iets
soortgelijks kunt doen. Ik bedoel dat je bv. zegt: Onze eigen EUR 17.000
is in principe inzetbaar bij alle werkgevers in de gemeente die
ID/WIW-werknemers in dienst hebben. Lukt het bij een werkgever niet om
een baan om te zetten, dan proberen we bij een andere werkgever de baan
te scheppen.]
Van uitstel wil Brok niks weten. Daar ontbreekt het geld voor.
,,Het
louter lurken aan de subsidiepot is voorbij. Het college kan niet alles
alleen oplossen, daar zijn ook de werkgevers voor nodig. Het besluit
wordt pas weer ingetrokken als er een goed alternatief voor is, en daar
bent u tot nu toe nog niet mee gekomen.''
De raad heeft tot 20 januari om met een andere aanpak te komen.
[Wedden dat elk dekkingsvoorstel voor de kosten door B en W wordt
afgeschoten? Bij deze wil ik de heer Stoker van de ChristenUnie prijzen
voor zijn moed om tijdens de vergadering als enige een harde dekking aan
te geven voor het 'overgangsjaar' 2003. Hij stelde voor EUR 3 miljoen
uit de Algemene Reserve te halen waarmee het totale tekort in 1 klap weg
was en iedereen in dienst kon blijven. Uiteraard moet je tevens dit jaar
dan als een speer aan het werk om zoveel mogelijk banen om te zetten in
regulier werk. Wethouder Brok redeneerde dat de lijn op langere termijn
was dat alle gesubsidieerde arbeid tijdelijke arbeid zal worden, maar
dat is nu nog niet zeker. Pas in najaar 2003 behandelt de Tweede Kamer
de begroting voor 2004 en het is geheel afhankelijk van de samenstelling
van de Kamer en de kleur van de nieuwe regering of die koers gehandhaafd
blijft of gewijzigd wordt.
Toch gok je niet als je nu niemand ontslaat
als je maar zoveel mogelijk banen omzet in regulier werk. Daarmee daalt
het aantal gesubsidieerde banen in de loop van dit jaar waardoor je op
31/12/2003 met een lager aantal ID/WIW-banen 2004 ingaat.
Wij hebben er
dan ook geen bezwaar tegen dat er een tijdelijke instroomstop richting
gesubsidieerd werk is ingesteld, anders wordt dit scenario een
'mission impossible'. Het is even sneu voor de mensen in de bijstand die
graag aan het werk zouden willen, maar je richt er geen directe schade
mee aan in die zin dat je iemands situatie verslechtert. Per 1/1/2004
zou dan bekeken moeten worden of de stop kan worden opgeheven.]
Uit het Friesch Dagblad van woensdag 8/1/2003:
woensdag, 8 januari 2003, Regio
Leeuwarden - Geen stadswachten meer op straat, een inkrimping van de peuteropvang van 1000 naar 600 plaatsen, sluiting van kringloopbedrijf Estafette, overdag geen radioprogramma's van de lokale omroep en een begrotingstekort van 145.000 euro bij de Stichting Kinderopvang Leeuwarden.
Het college van Leeuwarden wil fors bezuinigen op gesubsidieerde arbeid. Dat voornemen stuit op grote kritiek van werkgevers en werknemers, bleek gisteravond tijdens een vergadering van de commissie welzijn. Enkele honderden verontruste mensen woonden de vergadering in de hal van het stadskantoor bij; insprekers maakten de wethouder duidelijk dat bezuinigingen en ontslagen onaanvaardbaar zijn.
In Leeuwarden hebben bijna elfhonderd mensen een ID- of
WIW-dienstverband, voorheen Melkertbanen. Die banen zijn ingezet bij
zo'n 250 organisaties, voornamelijk in de zorg en het onderwijs. De
rijksoverheid wil de komende jaren zo'n 680 miljoen euro bezuinigen op
deze banen, wat voor Leeuwarden een korting van ruim drie miljoen euro
inhoudt. Door de toch al krappe financiële positie van Leeuwarden ziet
het college geen enkele mogelijkheid om dat tekort binnen de eigen
begroting te dekken. Daarom is inmiddels een vacaturestop ingesteld,
worden tijdelijke contracten niet meer verlengd, wordt de
loonkostensubsidie per 1 april gekort met 10 procent en worden subsidies
voor onder meer scholing fors verlaagd.
[Vooral dat laatste is heel raar en contra-productief: Juist als iemand
moet doorstromen naar een reguliere baan zou het kunnen zijn dat dat
niet kan omdat net een stukje know-how ontbreekt, terwijl net m.b.v.
een stukje scholing en opleiding dit WEL te realiseren is.]
Veel werknemers dreigen hun baan te verliezen. "Bij de stadswacht
werken twintig mensen met een tijdelijk contract die in de loop van dit
jaar op straat staan", zei mevrouw Brandsma van de Stichting Stadswacht
Fryslân.
"Er blijven in Leeuwarden dan 22 stadswachten over en daarmee
kan ik geen '7x24-uurs bedrijf' in stand houden."
Mevrouw Offinga van
Hulp en Welzijn Leeuwarden (HWL) gaf aan dat van de negentien ID-banen
bij HWL er negen zullen verdwijnen.
"En dat is een ramp. Peuteropvang
wordt daardoor anderhalf maal duurder en de wachtlijsten gaan enorm
toenemen."
Bij zorggroep Noorderbreedte/Stichting Palet verdwijnen 35
van de 100 ID-banen. De zorggroep denkt zelf tien tot vijftien mensen te
kunnen herplaatsen, maar niet op korte termijn. Zo werden commissie en
college geconfronteerd met een lange rij insprekers die ook allemaal
wezen op een gebrek aan overleg van de kant van het college. "Het
besluit is per decreet afgekondigd en is in één woord samen te vatten:
'asociaal', aldus R. van der Laan, regiobestuurder van de FNV-vakbond
Abvakabo.
De commissieleden namen het gebrek aan overleg hoog op. Veel
partijen vonden het collegebesluit bovendien prematuur.
"Een demissionair kabinet moet zulke maatregelen niet meer nemen. Laten
we daarom net als Amsterdam en Groningen eerst de verkiezingen afwachten
en nu geen beleid maken op iets dat nog onzeker is", stelde J.P. Dekker van de SP.
Verschillende partijen opperden om alle mogelijke geldpotjes aan te
boren, van geld voor Grote Steden Beleid (GSB) tot reïntegratiegelden en
milieusubsidies.
"Maar met incidentele middelen lost u geen structureel probleem op", aldus Brok, die zich op hoofdlijnen alleen gesteund zag door VVD en CDA.
[Van het CDA-voorstel om geld weg te halen bij het 'Stipejild', wat geld
is wat mensen kunnen krijgen als ze naar een reïntegratiebedrijf moeten
maar bv. niet eens fatsoenlijke kleding hebben om te solliciteren of bv.
niet eens een fiets om ergens heen te gaan enz. werd ik bepaald niet
vrolijk om me nog netjes uit te drukken. Voor de tweede maal in korte
tijd noemde de heer Roekiman van PAL/GL het CDA terecht 'onbetrouwbaar'.
Het Stipejild voorstel was nog onlangs net aangenomen en nu al weer
wilde het CDA daar weer geld weghalen, terwijl het in feite om dezelfde
groep mensen gaat.
Ga het geld dan halen waar het zit: Bij de megalomale
'ambities' t.a.v. sloopprojecten. Het gemak waarmee om het sloopplan van de Vegelin maar te kunnen doorzetten een greep van 5,6 miljoen werd gedaan in de Algemene Reserve en het feit dat bij dit probleem B en W niet eens gezocht hebben naar dekking op het tekort voor 2003, zegt iets over de echte prioriteiten van dit College!
Zoals gesteld zien wij 2003 als een jaar wat overbrugd moet worden zonder gedwongen ontslagen,
teneinde tijd te winnen om dit jaar zoveel mogelijk ID/WIW-banen om te
zetten in reguliere banen.]
Uit het blad 'Liwwadders' van woensdag 8/1/2003:
Het college van Leeuwarden wil fors bezuinigen op gesubsidieerde
arbeid. Maar dat voornemen heeft enorme menselijke en maatschappelijke
consequenties, zo bleek gisteravond tijdens een vergadering van de
commissie welzijn. Geen stadswachten meer op straat, een inkrimping van
de peuteropvang van 1000 naar 600 plaatsen, sluiting van
kringloopbedrijf Estafette, overdag geen radioprogramma’s van de lokale
omroep en een begrotingstekort van 145.000 euro bij de Stichting
Kinderopvang Leeuwarden. Het waren concrete voorbeelden waarmee
insprekende werkgevers van mensen met een gesubsideerde baan het
college duidelijk wilden maken dat bezuinigingen en ontslagen
onaanvaardbaar zijn.
[Wethouder Brok kan nu wel ferme uitspraken doen die plotseling in feite
de ontvangers van loonkostensubsidie wat negatief afschilderen, maar hij
heeft boter op het hoofd:
Wie bezuinigden indertijd bv. de ambtenaren
van de plantsoenendienst weg en nam tegen veel lager loon gesubsidieerde
mensen aan: Juist, de gemeente zelf als grote werkgever... Tijdens de
vergadering bleek dat de gemeente zelf niet bereid was om haar eigen
ID/WIW-banen deels om te zetten in regulier werk "want dat kost dan 2
miljoen extra", sprak wethouder Krol van financiën.
Over jarenlang
gelurk gesproken... En wie heeft indertijd vol overtuiging dit soort
banen van harte aangevolen en gestimuleerd? Juist, alweer B en W. En nu
in Den Haag de vlag er even anders bij staat wie gaat er als een van de
weinige steden in Nederland grof bezuinigen waardoor mensen terug vallen
in de bijstand? Alweer het College. Leeuwarden en Utrecht stonden er
laatst op TeleText midden tussen de landelijke berichten mooi gekleurd
op toen daar gemeld werd hoeveel mensen o.a. Leeuwarden wilde
ontslaan...]
In Leeuwarden hebben ruim 700 mensen een ID- en 300 een
WIW-dienstverband, voorheen de zogenoemde Melkertbanen. Die banen zijn
ingezet bij zo'n 250 organisaties, voornamelijk in de zorg en het
onderwijs. Probleem is echter dat maar weinig mensen volgens de
bedoeling doorstromen naar regulier werk.
[Maar wat is daar dan ooit qua beleid voor gedaan? Niets dus en de grote
werkgevers die wellicht ook nog wel reguliere banen hadden kunnen
scheppen, vonden het wel best. Degenen onder de werkgevers die echt de
klos zijn zijn de kleine werkgevers zonder begrotingsruimte en de 30
kleinere leeuwarder (vrijwilligers)instellingen die een ID-werknemer
inlenen van Stichting Sportwerk Friesland en daarmee in feite weliswaar
niet formeel maar wel materieel ook werkgever zijn. Met hen wordt door
niemand overlegd (een enkel raadslid uitgezonderd), niet door Sportwerk
Friesland, niet door de gemeente. En Sportwerk denkt in het
werkgeversoverleg en in het overleg met de wethouder alleen aan hun
eigen uitzendbureau voor ID-werknemers, want meer is Sportwerk feitelijk
niet. Daar voelen wij ons althans niet door vertegenwoordigd omdat we
gezien onze huidige ervaringen wel weten dat Sportwerk brutaalweg zal
proberen de bezuinigingen door te schuiven naar de inlenende
organisaties!]
De rijksoverheid wil de komende jaren daarom zo'n 680 miljoen euro bezuinigen op deze banen, wat voor Leeuwarden een tekort van ruim drie miljoen euro inhoudt. Door de toch al krappe financiële positie van Leeuwarden, ziet het college geen enkele mogelijkheid om dat tekort binnen de eigen begroting te dekken. Daarom is inmiddels een vacaturestop ingesteld, worden tijdelijke contracten niet meer verlengd, wordt de loonkostensubsidie per 1 april gekort met 10 procent en worden ook subsidies voor onder meer scholing fors verlaagd. Veel werknemers dreigen hun baan te verliezen. Vandaar dat de commissievergadering in de hal van het stadskantoor gisteravond werd bijgewoond door enkele honderden verontruste werknemers en werkgevers.
"Bij de stadswacht werken 20 mensen met een tijdelijk contract die in de
loop van dit jaar op straat staan", zei mevrouw Brandsma van de
Stichting Stadswacht Fryslân.
"Er blijven in Leeuwarden dan 22
stadswachten over en daarmee kan ik geen '7x24-uurs bedrijf' in stand
houden."
Mevrouw Offinga van Hulp en Welzijn Leeuwarden (HWL) gaf aan
dat van de 19 ID-banen bij HWL er 9 zullen verdwijnen.
"En dat is een
ramp. Peuteropvang wordt daardoor anderhalf maal duurder en de
wachtlijsten gaan enorm toenemen."
Bij zorggroep Noorderbreedte/Stichting Palet verdwijnen 35 van de 100
ID-banen. De zorggroep denkt zelf 10 tot 15 mensen te kunnen
herplaatsen, maar niet op korte termijn. Zo werden commissie en college
geconfronteerd met een lange rij insprekers die ook allemaal wezen op
een gebrek aan overleg van de kant van het college.
"Het besluit is per
decreet afgekondigd en is in één woord samen te vatten: 'asociaal', aldus
R. van der Laan, regiobestuurder van de FNV-vakbond Abvakabo.
De commissie nam het gebrek aan overleg hoog op. Volgens wethouder Brok
(VVD) heeft hij de grote organisaties wel gevraagd om alternatieve
oplossingen, maar was het ook strategisch om niet teveel in overleg te
treden. "Het college kon toch niet met lege handen de onderhandelingen
met de werkgevers ingaan?"
[Men had wel kunnen overleggen in die zin dat men de situatie had
geschetst en alvast had kunnen vragen of de organisaties hun
begrotingsruimte willen nagaan omdat er een fors probleem aan zit te
komen. Het omzetten van banen binnen een organisatie, vooral een grotere
club, vereist tijd en tijd is kostbaar.]
Veel partijen vonden het collegebesluit bovendien prematuur.
"Een
demissionair kabinet moet zulke maatregelen niet meer nemen. Laten we
daarom net als Amsterdam en Groningen eerst de verkiezingen afwachten en
nu geen beleid maken op iets dat nog onzeker is", stelde J.P. Dekker van
de SP.
"Nu maatregelen nemen voorkomt veel problemen", zei Brok.
"Waar
wilt u bijvoorbeeld het geld vandaan halen om de tijd te overbruggen?
Dat hebben we niet." Verschillende partijen opperden daarom om alle
mogelijke geldpotjes aan te boren, van geld voor Grote Steden Beleid
(GSB) tot reïntegratiegelden en milieusubsidies.
"Maar met incidentele
middelen lost u geen structureel probleem op", aldus Brok, die zich op
hoofdlijnen alleen gesteund zag door VVD en CDA.
[Eerst heet het bij Brok 'waar halen we het geld vandaan om de tijd te
overbruggen', dan doen diverse raadsleden suggesties, dat is Brok niet
naar de zin en dan heet het dat je met incidentele middelen geen
structureel probleem oplost.
Kortom: Dan wil je gewoon niet anders dan
vasthouden aan je eigen voorstel.]
"Gemeente en werkgevers hebben jaren te weinig aan doorstroming gedaan.
Het beleid moet gemoderniseerd en daarom zijn wij teleurgesteld in de
houding van de werkgevers die alles willen laten zoals het altijd was",
zei mevrouw A. de Vries (VVD).
[Maar de VVD heeft tijdens het debat bv. geen enkele suggestie gedaan
m.b.t. de vraag hoe je een zo goed mogelijk uitstroombeleid richting
regulier werk op de rails zet. Als iemand de capaciteiten heeft is
regulier werk te verkiezen boven additioneel gesubsidieerd werk; in
zoverre ben ik het deels eens met de VVD, maar als je alleen maar zegt
dat het nu anders moet, maar geen inbreng hebt over de vraag:
HOE zet je
nu uitstroom hier plaatselijk goed op de rails, dan ben je goedkoop
bezig en zeg je eigenlijk alleen dat je wilt bezuinigen omdat Den
Haag ook wil bezuinigen.]
"De tijd van louter lurken aan de subsidietepel van de gemeente is
voorbij. Hoe pijnlijk dat ook is", vulde Brok aan. De wethouder toonde
zich echter wel bereid om voor de stadswachten een specifieke oplossing
te zoeken.
"De stadswacht moet professionaliseren en daarover wil ik op
heel korte termijn een brede discussie voeren."
[Ik vermoed dat zij er uiteindelijk wel redelijk uitspringen en sommige
grote werkgevers wellicht ook wel, maar dat de kleintjes en de inleners
plus hun werknemers daarvan wel eens de dupe zouden kunnen worden. Dat
is nl. het gevaar en de keerzijde van 'maatwerk' leveren en
'bilateraal overleg'.]