Leeuwarden,15/10/97
Op de laatste ledenvergadering werd besloten dat het PEL weer net als in het verleden soms gebeurde, een Nieuwsbrief voor de leden gaat uitbrengen, te beginnen herfst 1997. Vanwege de centjes kan dit niet meer voorstellen dan een dubbelzijdig A4-tje, maar beter wat dan niks.
secretaris P.E.L. ===================================================================
Op DINSDAGAVOND 21 OKTOBER 1997 organiseert de Vereniging P.E.L. een openbare discussieavond met als thema:
sinds de invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet is er nogal
wat veranderd: Voor alleenstaanden en een-ouder gezinnen werd de
uitkering in twee delen gehakt:
Een basisuitkering (vanuit het
Rijk) en een Toeslag vanuit de gemeenten. Elke gemeente ontwikkel-
de daarna haar eigen beleid t.a.v. deze Toeslag, zodat het lang
niet altijd meer zo was dat basisuitkering plus toeslag samen even
hoog werden als in de "oude" bijstandswet. Tevens werd de Wet
Boeten en Maatregelen ingevoerd, waarbij men het risico loopt voor
de kleinste kleinigheid een boete te krijgen op de bijstandsuitkering.
Soms lijkt het wel alsof de overheid er op uit is het leven van
uitkeringsgerechtigden zo zuur en onaangenaam mogelijk te maken.
Dezelfde overheid heeft echter ook een 'oplossing':
De banenpool,
het Jeugdwerkgarantie plan, Melkert1, 2 en ook 3.
En straks de Wet Inschakeling Werkzoekenden.
Kortom: Iedereen uit de bijstand naar deze gesubsidieerde banen of
'verplicht' vrijwilligerswerk?
Allemaal goed en wel, maar wat betekent dat nu in de praktijk?
Hoe kijken betrokkenen - van lokale beleidsmakers tot banenpoolers
- daar nu tegenaan?
Onder welke voorwaarden moet gesubsidieerde arbeid plaats vinden?
Zijn er andere oplossingen te bedenken voor het probleem van de
structurele werkloosheid?
Zo ja, waaruit bestaan die dan en hoe realistisch zijn die?
Na een inleiding door Ton Geurtsen, publicist over o.a. arbeids- ethos, is er gelegenheid om hem het nodige te vragen.
Hierna volgt een forumdiscussie, waarbij elk forumlid een kort verhaaltje houdt van zo'n 3 tot hooguit 5 minuten, waarna een discussie volgt, waarbij de zaal volop mee kan doen. Binnen dit kader staat het de forumleden natuurlijk vrij hun eigen accenten te leggen.
Het is dus niet de bedoeling dat de forumleden uitsluitend met elkaar in discussie zullen gaan, maar vooral ook met de zaal.
================== PROGRAMMA =================
Inleiding door * Ton Geurtsen, schrijver/publicist over werk/werkloosheid.
Forum onder voorzitterschap van * Dieuwke Kroese, tv-presentatrice Omrop Fryslan.
* Harm Brinks, wethouder Sociale Zaken
Gemeente Leeuwarden.
* Jellie van der Meer, onderzoekster bijstandssituaties
van vrouwen.
* Yvo Poelsma, voormalig banenpooler
en v.m. lid OR. Stichting Werkwijzer.
* Pyt van der Galien, voorzitter Vereniging P.E.L.
Uiteraard zal het publiek volop de gelegenheid krijgen mee te discussieren.
Plaats: De Koperen Tuin, Prinsentuin 1 Leeuwarden
Datum: DINSDAGAVOND 21 OKTOBER 1997
Aanvang: 20.00 UUR (ACHT UUR 's AVONDS)
ENTREE GRATIS ZAAL OPEN: 19.30 UUR =======================================================
De gemeente Leeuwarden en de woningcorporaties willen vanaf 1998 tot
2005 300 woningen per jaar slopen, plus de 500 woningen die al op de
nominatie voor sloop stonden! Dit vooral in de na-oorlogse wijken
aan de noord- en oostkant van de stad.
DIT IS EEN RAMP VOOR DE
MENSEN MET WEINIG GELD EN VOORAL VOOR DE KLEINE HUISHOUDENS DIE VAAK
IN FLATS WONEN.
Want het zijn vooral de flats die het moeten
ontgelden. Het heet dat de leegstand enorm groot is, maar die
leegstand betreft vooral de dure woningen. Als we het Jaarverslag
1996 zien van de Centrale Registratie Woningzoekenden en we bekijken
recente toewijzingslijsten in hun blaadje Woonwijzer, dan is het
beeld onveranderd:
Het regent ingestuurde bonnen voor goedkopere
woningen. Voor een flatje wat bv. leeg komt en wat ong. f400,= huur
doet worden gegarandeerd 30 tot 50 bonnen ingestuurd!
Kortom: Vanwege hun politieke doelen wordt o.i. zwaar met cijfers
gemanipuleerd. De `beleidsmakers' spreken over 'herstructurering' en
bedoelen dat er veel gesloopt moet worden in wijken met goedkopere
woningen en dat daar dure koopwoningen voor 'middle-class' gezinnen
moeten komen.
Dit is tevens Rijksbeleid en dient een groot aantal
doelen, waaronder het verminderen van het aantal goedkope woningen
wat in het Regeerakkoord werd afgesproken.